Két és fél órát kellett várni a kezdés után, míg végre valami dinamikája lett annak a szlovák–magyar történészvitának, amit pénteken estébe nyúlóan tartottak a budapesti Szlovák Intézetben, Budapesten. Megvolt a hosszas óvatoskodás oka: egy nappal korábban egy hasonló rendezvényen igen parázs volt a hangulat, ezért is vettek vissza a jórészt szlovák nyelven zajló diskurzus során. Persze nem került elő a sztenderd vicc, hogy „Érdekel a szlovák történelem? Átküldöm SMS-ben!”, de azért elhangzott néhány, mai füllel furcsának ható kijelentés – a történészek azonban már tudni vélik, egy paradigmaváltásnak köszönhetően ez már talán nem lesz sokáig így.
Nos, az est Peter Weiss budapesti szlovák nagykövet figyelmét is felkeltette, így ő is fültanúja volt a kicsit hosszúra nyúlt első felvonásnak, ahol számos kiadvány bemutatására sor került – az egyik szlovák érdeklődőknek kínálja az elmúlt húsz év Magyarországát, a másik egy Komárom-könyv, amely 60 „oral historyn” keresztül mutatja be azt, hogyan élte át az elmúlt évtizedeket a határ egyik, illetve a másik oldalán élő komáromi. Utóbbiból egyébként a bemutató Vajda Barnabás (adjunktus – Selye János Egyetem, Komárom) azt a fontos végkövetkeztetést vonta le, hogy Trianon traumája az ott élő, alapvetően bezárkózott közösségek számára csak a hetedik legsúlyosabb teher, első helyen a benesi dekrétumok és következményei állnak. Vajda egyébként a 2008–2009-es kutatások során megdöbbenéssel tapasztalta, hogy a magyarok milyen mély gyűlölettel éreznek a szlovákok iránt. (A közönség soraiból ekkor valaki halkan azt mondta, semmit nem tud Magyarországról.)
A Limes folyóirat 25. évfolyamában megjelent dupla szám jelentette az utolsó bemutatnivalót. Ennek kapcsán Miroslav Michela azt jelentette ki, hogy a legfontosabb cél az együttműködni tudás; ő és csapata úgy döntött, hogy politikai, diplomáciai mederből kicsit más irányba terelik a történész szakmabeli diskurzust. A Limesben olvasható Romsics Ignác egy tanulmánya arról, hogyan gondolkodnak Trianonról magyar politikusok, de ugyanez a téma Simon Attila dolgozatában is, csak éppen a Felvidék magyarjainak látásmódjában. Ablonczy Balázs a Magyarországra települt felvidékiek Trianonját dolgozta fel egy tanulmány erejéig, Vörös László pedig a szlovák és a magyar történetírásban helyezi el a hazánk felszabdalását eredményező diktátumot.
Nemzeti kontra analitikus
Ekkor egy rövid pogácsázás után végre következtek az érvek Miroslav Michela koordinálásában. A moderátor úgy látja, a múltat az erre fölkent intézmények, a kritikai szellemben dolgozó historiográfia és az egyes családi hagyományok más és más változatban őrzik meg. A nehezen vitatható kijelentést követően Szarka László kapott szót. Az MTA felvidéki doktora e felütéssel kezdett: „Én idősebb vagyok, több mindenre emlékszem”, majd nyomban hozzátette, csak viccelt. Kifejtette a Michela által elkezdett gondolatot: a 20-as években megindult szlovákiai történetírás 1989-ig egyre növekvő szakadékot teremtett a hivatalos és az emberekben élő történelem között, a rendszerváltozáskor viszont fordulat történt, elkezdhettek egymással kommunikálni a történészek, és a nemzetállami szemléletű „iskola” mellett differenciált gondolkodás kezdődött el. A csütörtöki pozsonyi vitának is szerinte éppen ez a tanulsága: túl kell lépni a „nemzetileg hangszerelt módszertanokon”.
Hatmilliárdos támogatással épül a magyar előadó-művészet jövője
