Bármennyire is kritikus a gazdasági helyzet, az elhasználódott tömegközlekedési eszközök cseréje már nem sokáig tűr halasztást. Jó lenne, ha a szükségből erény származna, és mindez feltámasztaná a hazai buszgyártást.
A fenntarthatatlan műszaki állapotokkal küszködő BKV-nál azonnal beszerzendő legalább ötszáz darab új busz. Félezer hazai autóbusz legyártása mintegy kétezer munkavállalónak biztosítana munkalehetőséget a magyar autóbusziparban, míg közvetve további ezer embernek jelentene megélhetést. Emellett a hazai termelés közvetlen bevételeket hozna a költségvetésnek. Iparági információk alapján a magyar autóbuszok vételárának 16-18 százaléka közvetlenül megjelenik az államkasszában adó és járulékok formájában. Így a magyar közlekedési társaságoknak tehát még akkor is hazai gyártású autóbuszt kellene választaniuk, ha bizonyos külföldön gyártott típusok vételára olcsóbb a magyar buszokénál. Kérdés, hogy miként tehetők ebben érdekeltté a szolgáltató cégek és hogyan lehetne a beszerzéseket a korrupciótól függetleníteni.
A romokon új élet sarjad
A magyar buszgyártás rekordéve 1986 volt, amikor 13 500 Ikarust bocsátott ki a magyar autóipari (bármily szokatlanul hangzik ez már a mai fülnek) óriáscég, aktuálisan a jól bevált 200-as sorozatból, amelyek közül még ma is sok példány rója a zötyögős magyar utakat. A világ harmadik legnagyobb autóbuszgyártójának patinás márkanevét napjainkban már csak egy kis gyártó, az ARC által fejlesztett autóbuszok örökítik tovább. A széthullott és jórészt megszűnt hatalmas iparágból napjainkra alig néhány cég maradt talpon, de a romokból új Babilon épülhet, ez benne van a levegőben.
A Magyar Buszgyártók Szövetségének (MaBusz) elnöke, Vincze-Pap Sándor szerint az iparág gyártókapacitása jelenleg évi 1000-1200 darab, de a rossz gazdasági helyzetből fakadóan tavaly mindössze 430-440 darab busz gördült le a magyarországi gyártósorokról, ezek jelentős része is külföldi megrendelésre készült. E példányszámból mintegy 280 darabot a NABI, 130-at a Kraftex és 25-öt az ARC-Ikarus állított elő, ezek mellett még a Csaba-Metal által kifejlesztett midibusz és a debreceni Inter Tan-Ker Zrt. által nemrégiben Debrecenben bemutatott elektromosbusz-fejlesztések említhetők.
A Rábának is lenne dolga