Tarlós István főpolgármester az indulás előtt tartott sajtótájékoztatóján arról beszélt, hogy „korszakváltás tanúi vagyunk a budapesti közösségi közlekedés történetében, véget ér a retrókorszak a főváros földalattijaiban”. A régi szerelvényekről szólva azt mondta, egy elmúlt kor relikviái voltak, az állandó műszaki ellenőrzés mellett is napi szinten álltak le, nem egyszer kigyulladtak, füstöltek.
Az utolsó pillanatban cseréltek
Mint fogalmazott, az utolsó pillanatban sikerült a csere, az új Alstom-szerelvények miatt pedig már nem kell szégyenkezni. Szeptembertől havi két-három új vonat érkezik, 2013. február 13-ig kell leszállítani az utolsó szerelvényt, amely márciusban forgalomba is áll.A főpolgármester jelezte, hogy az első napokban előfordulhatnak apróbb meghibásodások, ezért az utazóközönség megértését kérte, hozzátette ugyanakkor, hogy a hibaforrások hasznos információkkal is szolgálhatnak a BKV-nak az üzemeltetéshez.
Tartalékos kocsik
Forgalmi tartalékként számolnak a 2-es metró vonaláról lecserélt régi járművekkel – mondta Gulyás Attila, a BKV Metró Közlekedési Dolgozók Szakszervezetének elnöke pénteken azzal kapcsolatban, hogy aznap elindult a francia Alstom cég első szerelvénye. A szakszervezeti vezető tájékoztatása szerint a régi metrókocsikat a Fehér úti járműtelepre viszik, egyelőre nem tudni, hogy kivonásukat mikor kezdi meg a BKV. A kivonás során először a 2-es (kelet–nyugati) vonalról a fiatalabb szerelvényeket állíthatják ki, amelyeket átcsoportosítanak a 3-as (észak–déli) vonalra, onnan pedig selejtezésre küldik a legrégebbi kocsikat. A legfiatalabb jármű a 3-as vonalon 26 éves.
A városvezető arról is beszámolt, hogy a járműcsere során nem szakadnak el teljesen a múlttól, hiszen az új metrókocsikra a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) Szalóczy Pál rádió- és tévébemondót szerződtette, akinek a hangjára 15 évig „záródtak az ajtók”.
Metrókocsik – mi történt?
Ismert, a francia Alstom 22 szerelvényt gyárt a 2-es vonalra 150 millió euróért. A járműveket 2008 májusától egy éven át szállították volna le, de a végleges típusengedélyt – főként a fékeknek a magyar előírásoktól való eltérése miatt – nem kapták meg a Nemzeti Közlekedési Hatóságtól. Emiatt a főváros szerződést bontott, de később, 2011 júliusában a megállapodást megváltozott tartalommal újra hatályba léptették. Ettől számítva 330 napja volt az Alstomnak arra, hogy leszállítsa az első szerelvényt, ami július 10-én megtörtént.