Hiányosak az elsősegély-nyújtási ismereteink

Balesetkor mindössze minden hatodik ember tud vagy mer segíteni a sérülteken, a bizonytalanság pedig még nagyobb visszatartó erőt jelent.

NT
2012. 09. 19. 1:10
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az új Nemzeti alaptanterv 2013-tól minden iskolában kötelezően bevezeti az elsősegélynyújtás oktatását. A tanterv szerint a 7. és 8. évfolyamon az alapfokú ismereteket kell elsajátíttatni a diákokkal, illetve balesetek elemzésével a közlekedési veszélyekre is fel kell hívni a figyelmüket, középiskolában pedig már az újraélesztés is követelményként szerepel.

Fogalmuk sincs a dolgokról

Égető szükség van az ismeretek iskolai bevezetésére Marsi Zoltán elsősegély-szakoktató szerint, aki úgy látja, a gyerekek többségének fogalma sincs, mit kell tennie, ha baleset történik, mert ez a téma csak elvétve, legfeljebb a néhány tanuló által látogatott délutáni szakkörökön jelenik meg. „Egy felső tagozatos diák már fizikailag, pszichikailag és szellemileg is érett rá, hogy akár az újraélesztést is el tudja végezni. A legjobbnak egyébként azt tartanám, ha az alapvető teendőkről már az óvodában szó esne, ami külföldön régóta bevett gyakorlat” – fogalmazott Marsi, hozzátéve: a felnőtt lakosságnak mindössze fél százaléka képes hazánkban a segítségnyújtásra, míg Nyugat-Európában ez az arány hatvan százalék.


Kitért arra is: nagy szükség lenne egy hazai szervezetre, amely egyértelműen lefektetné a segélynyújtási irányelveket, mert jelenleg sok ellentmondással találkozni a szakkönyvekben. „Üdvözöljük, hogy az elsősegélynyújtás bekerült a NAT-ba, de borítékolható, hogy lesznek problémák a kezdeményezéssel, nincs ugyanis lefektetve, hogy kik, milyen könyvekből és pontosan hogyan tanítsanak. A tanároknak nincs ilyen képesítésük, általában még a biológia szakosoknak sem. Arról nem is beszélve, hogy a forgalomban lévő elsősegélytankönyvek tartalmában rengeteg az eltérés, és bizony sok bennük a hiba” – tette hozzá.

Élethű körülmények

Marsi Zoltán szerint szemléletváltásra is szükség van, mivel a tanfolyamok többségére – például a jogosítvány megszerzéséhez kötelezően előírt órákra – frontális oktatás jellemző, amelyben szinte csak elméleti információkat adnak át az oktatók, miközben majdnem teljesen hiányzik a gyakorlat. „Saját továbbképzéseinken mindig a gyakorlatra fektetjük a hangsúlyt, és élethű körülmények között, baleseti szimulációval dolgozunk” – jegyezte meg a szakember.

A teljes cikket a Magyar Nemzet szerdai számában olvashatják.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.