Malév-bizottság: kivonultak a szocialisták

Meghallgatásokkal folytatta munkáját a Malév és a Budapest Airport Zrt. privatizációját, illetve a légitársaság fizetésképtelenségének okait vizsgáló parlamenti bizottság szerdán.

2012. 09. 19. 13:30
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A szocialista képviselők kivonultak az ülésről, mivel szerintük már megszűnt a bizottság mandátuma szeptember 10-én, és nincs jogalapja a működésének. Varga István, a testület fideszes elnöke ezzel szemben hangsúlyozta, hogy a vizsgálóbizottság mandátuma szeptember 24-én jár le, a meghosszabbítására vonatkozó javaslatot pedig már beterjesztette a parlamentnek, arról az Országgyűlés addig még dönteni tud.

Szabályszerű tranzakció

Macher Ákos, az ÁPV Zrt. volt vezérigazgató-helyettese, a BA egykori igazgatósági tagja az ülésen azt mondta: kiemelkedően nagy siker volt a Budapest Airport privatizációja, amire nemzetközi közgazdasági fórumok is felfigyeltek; az állam nagy bevételt ért el, az Állami Számvevőszék ÁPV Rt.-t vizsgáló jelentésében nem fogalmazott meg a tranzakcióval kapcsolatos elmarasztaló véleményt. Macher Ákos emlékeztetett arra is, hogy a privatizáció idején, 2005-ben az ÁPV Rt. felügyelőbizottsága – amelynek tagjai voltak az akkori parlamenti pártok delegáltjai is – a kormányzati szándékkal összhangban állónak, szabályszerű tranzakciónak minősítette a Budapest Airport privatizációját.

Kérdésre elmondta: a privatizációs szerződésben vállalt fejlesztési kötelezettségek teljesítésének vizsgálata nem tartozott hozzá, erre az ÁPV Rt.-nél külön részleg működött, de tudomása van róla, hogy üzleti megbeszélésen szóba került. Ugyancsak képviselői kérdésre válaszolva úgy emlékezett, hogy volt összefüggés a BA fejlesztési kötelezettsége és a repülőtér utasforgalmának alakulása között.

40 ezer milliárd

A meghallgatáson Zelles Sándor, aki 2005 és 2007 között volt a Kincstári Vagyoni Igazgatóság (KVI) vezérigazgatója, elmondta: ez idő alatt 40 ezer milliárd forint értékű nem vállalkozói állami vagyon tartozott hozzájuk, köztük a Budapest Airport által használt ingatlanok is. A BA 2005. évi privatizációjakor a KVI mintegy 400 milliárd forintot utalt át a Pénzügyminisztérium számlájára, amely tartalmazta az állami vagyonkezelés jogáért fizetett összeget. Ez a vagyon továbbra is állami tulajdon – emelte ki Zelles Sándor, hozzátéve: ha az állam idő előtt felmondja a BA tulajdonosaival kötött vagyonkezelői szerződést, akkor a pénzt vissza kell fizetni.

Hárskuti János József, aki 2003 júliusa és 2005 decembere közt látta el a Budapest Airport Zrt. vezérigazgatói teendőit, és az igazgatóság tagja is volt, kiemelte: ebben az időszakban jelentősen nőtt az utasforgalom, és évi mintegy 10 milliárd forint feletti adózott nyereséget értek el. Hangsúlyozta: a repülőtér működtetéséért volt felelős, és nem volt joga betekinteti a privatizációba. Kérdésre válaszolva Hárskuti János József elmondta: a privatizáció előtt 2008-ig érvényes stratégiai tervvel rendelkezett a cég.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.