Parragh: Áramvonalasítás kell az oktatásban

Elkerülhetetlen a magyar felsőoktatási rendszer átalakítása, mert a piacon használhatatlan tudást ad a diplomásoknak – mondta a Magyar Nemzetnek Parragh László.

NT
2012. 12. 17. 3:16
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A gazdasági élet szereplői miként látják a jelenlegi magyar felsőoktatási rendszer teljesítményét? A gyakorlati életben is használható tudással hagyják el az iskolapadot a hallgatók?
– Alapvető gondok vannak a magyar felsőoktatással. A jelenlegi rendszerben igen komoly fölösleges kapacitás van, amit nem tudnak hallgatókkal betölteni. Ezeket a fölösleges erőforrásokat le kell építeni, mert nem bírja el a magyar gazdaság. Probléma az is, hogy a bolognai rendszer – bár biztosan van számos előnye – életvitelszerűen benntartja a rendszerben a hallgatókat.

– Mire alapozza ezt a véleményt?
– Roppant egyszerű, csak össze kell vetni az egyetemi képzésbe belépő és az onnan kilépő hallgatók számát. Amíg az utóbbi időben évente 70-80 ezer diákot vesznek fel, addig a végzősök száma mostanában alig 35-40 ezer körül alakul, holott ezek az évfolyamok még bőven 100 ezer fő fölött indultak. A különbözet nyilvánvalóan nem fejezte be tanulmányait az elvárható időn belül, s még mindig az intézményben tanul, illetve lemorzsolódott. De hadd térjek vissza az eredeti kérdésre! A képzés gyengeségét mutatja, hogy folyamatosan romlik a diplomások körében a foglalkoztatási ráta, nő a felsőfokú végzettségűek munkanélkülisége, mert tudásuk nem piacképes. Azt hiszem, jól jellemzi a jelenlegi helyzetet, hogy egyes cégek úgy adnak fel álláshirdetést, hogy X egyetem vagy Y főiskola végzősei ne is jelentkezzenek. Globálisan elmondható, hogy a diplomások jelentős része olyan tudással hagyja el az egyetemet, amelyet a gazdasági életben nem tud használni.

– Miben látja a sikertelenség okát? Nem az anyagiak hiánya magyarázza a sikertelenséget? Hiszen például az autóiparban használható tudáshoz olyan drága szoftvereket kellene megvenni az egyetemeknek, amelyre nem nagyon van pénzük.
– Megítélésem szerint az elmúlt időszakban komoly pénzek jutottak a felsőoktatásnak, csak azt a jelenlegi szabályozási rendszerhez igazodva rosszul használták fel. A források döntő részét infrastruktúra-fejlesztésre költötték, az elmúlt húsz esztendőben a minőségi képzés helyett ugyanis a mennyiségi képzésre helyezték a hangsúlyt hazánkban. Hatalmas számban képeztünk olyan fiatalokat, akiknek tudása nem üti meg a gazdasági élet szereplői által elvárt mércét. De fel szeretném hívni a figyelmet, hogy ezért sem a hallgatók, sem az egyetemi oktatók nem tehetők felelőssé. Ők csak a szabályozási környezethez igazodtak. Miután a felvett diákok száma után, egyfajta fejkvótarendszerben kapják a felsőoktatási intézmények a támogatást, logikus céljuk a létszám növelése. Természetes törekvés, hogy védik pozíciójukat.

– Egyetért a kormány rendszer-átalakítási tervei miatt tiltakozó egyetemistákkal, oktatókkal?
– Ha rektor vagy egyetemi hallgató lennék, én is tiltakoznék. Hiszen ki az, aki egy kényelmes állást, iskolát elhagyna egy bizonytalanért. Jelenleg teljes a felsőoktatási intézmények autonómiája: függetlenek a költségvetéstől, rendszeresen megkapják a nekik járó támogatást. De függetlenek a munkaerőpiactól és gazdaságtól is, hiszen akkor is tudnak működni, ha a gyakorlatban használhatatlan tudással bocsátják útjára a diákokat. Ennek a helyzetnek a tarthatatlanságát minden érintettnek be kell látni. Egy végzős diplomásnak nem lehet célja, hogy az egyetemen öregedjen meg, de az sem, hogy munkakereséskor döbbenjen rá, tudása használhatatlan.

A teljes interjút a Magyar Nemzet hétfői számában olvashatják.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.