Hüledezve vette kezébe az aznapi lapokat január elején kilenc elővárosi polgármester, a sajtó ugyanis tényként kezelte, hogy május elsején a Budapesti Közlekedési Vállalat (BKV) gyakorlatilag megszünteti a tömegközlekedést településükön. A BKV természetesen nem áprilisi tréfának szánja e lépést, csupán egy uniós előíráshoz alkalmazkodik. Ennek szellemében született meg az a tavaly elfogadott, személyszállításról szóló törvény, mely belső szolgáltatónak minősíti a vállalatot, ezért az 2013. május 1-jétől Budapesten kívül nem láthat el közszolgáltatási feladatokat. A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium a Volánbuszt jelölte ki arra a feladatra, hogy a munka ünnepétől kezdve vegye át a Budapesti Közlekedési Központtól (BKK) a személyszállítási feladatokat, a MÁV pedig a tervek szerint a HÉV-közlekedést.
A változás Budakeszit, Budaörsöt, Diósdot, Gyált, Nagykovácsit, Pécelt, Solymárt, Szigetszentmiklóst és Törökbálintot érinti. A 9 települést jelenleg 27 nappali és 8 éjszakai autóbuszvonalon összesen 132 járművel szolgálják ki.
A hatalmas átszervezést igénylő folyamat késve indult el, de némi tájékozódást követően rögvest kiderül, hogy nem érdemes azonnal a másikra mutogatni az ügyben. Hiába mondják ugyanis a települési polgármesterek, hogy csak januárban értesültek az átalakítás tervéről, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) könnyen védekezhet azzal, hogy ha a városvezetők követték volna tavaly a személyszállítási szabályozás változásait, már akkor tudniuk kellett volna, mi vár rájuk. A BKK-t, ha úgy vesszük, még ennél is kisebb felelősség terheli, hiszen csak egy EU-szabályozáshoz tartja magát.
Megkapták a garanciát az elővárosok
A Pest Megyei Önkormányzat már a Demszky-korszakban is magára vállalta egy alkalommal, hogy hasonló helyzetben közvetít a felek között. A Szűcs Lajos vezette testület most is aktivizálta magát, és pénteken zárt ajtók mögött egy asztalhoz ültette a szaktárca, a városvezetők, a BKK, illetve a fővárosi és a megyei önkormányzat képviselőit. A települések vezetői garanciavállalást kértek az NFM-től, hogy a jelenlegi szolgáltatás minősége – beleértve az útvonalakat, a menetrendet és a tarifákat is – nem fog csökkenni a váltás miatt. A kerekasztal-tárgyalás sikerrel zárult.