Mégsem kell jegyáremeléstől rettegni az elővárosokban?

Májustól biztosan eltűnnek a „kék buszok” Budapest környékén, de egy gyors húzásnak köszönhetően nemcsak a káosz tűnik elkerülhetőnek, de még a jegyárak is maradhatnak.

Gabay Balázs
2013. 01. 23. 9:45
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hüledezve vette kezébe az aznapi lapokat január elején kilenc elővárosi polgármester, a sajtó ugyanis tényként kezelte, hogy május elsején a Budapesti Közlekedési Vállalat (BKV) gyakorlatilag megszünteti a tömegközlekedést településükön. A BKV természetesen nem áprilisi tréfának szánja e lépést, csupán egy uniós előíráshoz alkalmazkodik. Ennek szellemében született meg az a tavaly elfogadott, személyszállításról szóló törvény, mely belső szolgáltatónak minősíti a vállalatot, ezért az 2013. május 1-jétől Budapesten kívül nem láthat el közszolgáltatási feladatokat. A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium a Volánbuszt jelölte ki arra a feladatra, hogy a munka ünnepétől kezdve vegye át a Budapesti Közlekedési Központtól (BKK) a személyszállítási feladatokat, a MÁV pedig a tervek szerint a HÉV-közlekedést.

A változás Budakeszit, Budaörsöt, Diósdot, Gyált, Nagykovácsit, Pécelt, Solymárt, Szigetszentmiklóst és Törökbálintot érinti. A 9 települést jelenleg 27 nappali és 8 éjszakai autóbuszvonalon összesen 132 járművel szolgálják ki.

A hatalmas átszervezést igénylő folyamat késve indult el, de némi tájékozódást követően rögvest kiderül, hogy nem érdemes azonnal a másikra mutogatni az ügyben. Hiába mondják ugyanis a települési polgármesterek, hogy csak januárban értesültek az átalakítás tervéről, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) könnyen védekezhet azzal, hogy ha a városvezetők követték volna tavaly a személyszállítási szabályozás változásait, már akkor tudniuk kellett volna, mi vár rájuk. A BKK-t, ha úgy vesszük, még ennél is kisebb felelősség terheli, hiszen csak egy EU-szabályozáshoz tartja magát.

Megkapták a garanciát az elővárosok

A Pest Megyei Önkormányzat már a Demszky-korszakban is magára vállalta egy alkalommal, hogy hasonló helyzetben közvetít a felek között. A Szűcs Lajos vezette testület most is aktivizálta magát, és pénteken zárt ajtók mögött egy asztalhoz ültette a szaktárca, a városvezetők, a BKK, illetve a fővárosi és a megyei önkormányzat képviselőit. A települések vezetői garanciavállalást kértek az NFM-től, hogy a jelenlegi szolgáltatás minősége – beleértve az útvonalakat, a menetrendet és a tarifákat is – nem fog csökkenni a váltás miatt. A kerekasztal-tárgyalás sikerrel zárult.

– Tulajdonképpen Törökbálint polgármesterének kezdeményezését karoltuk fel, aki elindította a párbeszédet a minisztériummal és a budapesti, illetve megyei érintettekkel – magyarázta portálunknak Szűcs Lajos. A Pest Megyei Közgyűlés elnökétől megtudtuk: a Németh Lászlóné vezette NFM azért a Volánbuszt bízta meg a buszos utaztatás átvételével, mert a közlekedési törvény alapján 2016-ig a társaság élvez kizárólagos „szolgáltatói jogot” a buszközlekedés megszervezésében. Problémás ugyanakkor, hogy a Volánbusz valószínűleg nem fogja tudni lezárni azt a pályázatot, melyet azokra a járművekre írtak ki, melyekkel szállítani akarják az utasokat május elseje után. Az ugyanis már most biztosnak tűnik, hogy a cégnek nincs 130 felesleges busza, amivel ezt a pluszfeladatot meg lehetne oldani. További bonyodalmat okoz, hogy egyes elővárosi vonalakon maga a BKK is alvállalkozóknak szervezte ki a szolgáltatást, így velük is meg kell majd egyezni. Ezenfelül rögzíteni szükséges még, hogy át kell-e helyezni megállókat, lesz-e változás a menetrendekben és mennyivel változik a tarifa. Hiszen felmerül a kérdés, ha egy független szolgáltató, jelen esetben a Volánbusz nyeri el az üzemeltetést, miért ne emelhetné az egekbe a jegy- és bérletárakat saját belátása szerint.

„A pénteki tárgyalásnak és a garanciavállalásnak tulajdonképpen a tarifakérdés volt az egyik sarokpontja. Abban minden résztvevő egyetértett, hogy a szolgáltatás színvonala és a jegyek, bérletek ára nem emelkedhet. Született olyan javaslat is, mely egységes bérletkonstrukciót tartalmaz minden elővárosi közlekedési eszközre. Ami biztos, hogy teljes az egység a tarifaárak megtartását illetően” – rögzítette Szűcs. Az agglomerációs települések eddig összesen több száz millió forintot fizettek a BKK-nak a szolgáltatás biztosításáért, de a költségek egy részét most is a főváros állja. Így abban is megegyezésre kell jutni, ki pótolja majd ezt a fennmaradó összeget, ha Budapest kiszáll.

Egyelőre nem látható, hogy a BKV-nak mekkora bevételkiesést jelenthet a munka ünnepén életbe lépő átszervezés. Mivel az elővárosi közlekedést onnantól kezdve nem a közlekedési vállalat biztosítja, ez a költség megszűnik. Az állam korábban kompenzálta a cégnek az elővárosi közlekedésre fordított pluszköltségeit, ez természetesen szintén megszűnik, de a veszteségesen működő BKV az előzetes kalkulációk alapján inkább nyer az átalakítással, mint veszít. Amennyiben a következő hetek egyeztetései sikerrel járnak, akkor az utasok sem járnak rosszul, no meg az egyelőre kétkedő kilenc település sem, a garanciavállalás alapján ugyanis az ő büdzséjüket sem terhelheti meg jobban az új szolgáltatás, mint a régi.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.