Nem tartotta veszélyesnek a vörösiszapot a hatóság embere

Nem hibázott a Közép-dunántúli Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Vízügyi Felügyelőség – mondta a hatóság tanúként meghallgatott igazgatóhelyettese.

PR
2013. 02. 20. 18:23
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az ügyész kérdésére az igazgatóhelyettes azt mondta, nem érez felelősséget a katasztrófa bekövetkezéséért. A bíróság a zöldhatóság ellenőrzésért felelős munkatársát hallgatta meg tanúként, aki 1999-től igazgatóhelyettesként felügyelte a Magyar Alumínium Termelő és Kereskedelmi (Mal) Zrt. egységes környezethasználati engedélyének kiadását. Az igazgatóhelyettes szerint mindent megtettek, amit hatóságként képesek voltak megtenni. Hozzátette: többször is átgondolta, és nem követett el mulasztást. A tanú a katasztrófa tényének és az okozott sérüléseknek az ismeretében sem tartotta veszélyes anyagnak a vörösiszapot.

Elmondta, hogy a vízügyi hatóság több átalakulást követően integrálódott a környezetvédelmi felügyeletbe, a vízikönyvi adatok feldolgozása jelenleg is tart. A katasztrófa idején – mint utólag megtudta – érvényben volt a Mal többször módosított 2002-es vízjogi engedélye, de ezt az engedélyt ő nem ismerte. Az engedélyt az előírások szerint ötévenkénti felül kellett volna vizsgálni, ami nem történt meg.

A tanácsvezető rámutatott, hogy eddig valamennyi szakhatósági tanú vízjogi létesítménynek tekintette a működő X-es iszaptározót. A tanú szerint azonban a hulladéklerakók nem szolgálhatnak vízgazdálkodási célt, ezért „nem férnek bele” a vízjogi létesítmény kategóriába. Nem értett egyet azzal, hogy az üzemeltetési kockázat megítélésénél figyelembe kellett volna venni a vörösiszapon található erősen lúgos folyadékfázist, azt közvetlen méréssel nem ellenőrizték.

Szerinte a legjobb tudásuk szerint helyesen jártak el, amikor mint hatóság tudomásul vették, hogy a vörösiszapot a nem veszélyes hulladékok közé sorolták át 2007-ben. Az akkor bevezetett szabályok szerint az átsorolást a Mal Zrt.-nek kellett elvégeznie. A vörösiszap minősítéséhez beadott akkreditált laboratóriumi mérések adataiban megbíztak, a szakvéleményeket készítő szakértő biztosítékot jelentett – ezzel reagált a tanácsvezető és az ügyész azon felvetésére, hogy a Mal megtévesztette volna a hatóságot a vörösiszap besorolásakor.

A délután meghallgatott hatósági ügyintéző szerint – aki a Mal több engedélyének elkészítésében vett részt, így az egységes környezethasználati engedély (ekhe) kiadása előtt az iszaptározókra érvényes, 2004-es környezetvédelmi működési engedély készítésében – az eljárást felfüggesztették a vörösiszap besorolása miatt. Elmondta, hogy az uniós jogharmonizáció miatti törvényváltozás okán nem a környezetvédelmi főfelügyelőség végezte el a hulladék besorolását, hanem a cég, azaz a hulladék termelője. Álláspontja szerint a tározó nem lehet vízi létesítmény, de tudomása szerint mint vízi létesítmény kapott építési engedélyt.

A tanácsvezető rámutatott: az iszapömléskor átszakadt X-es tározónak egyszerre volt két különböző engedélye, a 2006-ban kiadott ekhe és a többször módosított vízjogi engedély. A tanú szerint ez utóbbit azért nem vonták vissza, mert az nem volt az ekhe része. Elismerte, hogy nem volt tudomása a vízjogi engedély létezéséről, de a két egymást kizáró engedély létezése „nem volt helyes”. Az ügyész kérdésére azt mondta: nem látott vörösiszap-tározót a valóságban, és a leírásból nem tudta, hogy van víz a kazettán. Arra a kérdésre, hogy jogi szempontból létezhetnek-e ellentétes tartalmú hatósági engedélyek a tározókra vonatkozóan, nemmel felelt.

A tárgyalás csütörtökön további hatósági tisztviselők tanúkénti meghallgatásával folytatódik.

A Mal Zrt. Ajka melletti tározójából 2010. október 4-én kiömlő vörösiszap három települést öntött el: Kolontárt, Devecsert és Somlóvásárhelyet. A katasztrófa következtében tíz ember meghalt – a vádirat nyolc ember halálát köti össze közvetlenül a vörösiszapömléssel –, több mint kétszázan megsérültek, több száz ház lakhatatlanná vált.

A magyar kormány és a katasztrófavédelmi főigazgatóság példaértékű gyorsasággal és szakértelemmel reagált 2010-ben a vörösiszap-katasztrófára, de Magyarországnak van még teendője a kockázatelemzés fejlesztésében és egyes európai uniós ajánlások átültetésében – mondta az ENSZ Emberi Jogi Tanácsának különmegbízottja, aki október 4–11. között vizsgálta Magyarországon a két évvel ezelőtti vörösiszap-katasztrófa emberi jogi hatásait. Összesen 38 milliárd forintot tett ki a vörösiszap-katasztrófát követő helyreállítás, újjáépítés és a környezeti károk elhárításának az állam által kifizetett költsége.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.