Titkos szakértők Falus mögött

Falus Ferenc – immár hivatalos főpolgármester-jelöltként is – ellentmondásos, hozzá nem értésről tanúskodó nyilatkozatokat tesz terveiről.

Szabó–Bákonyi
2014. 09. 10. 4:58
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Falus Ferenc – immár hivatalos főpolgármester-jelöltként is – ellentmondásos, hozzá nem értésről tanúskodó nyilatkozatokat tesz terveiről. A baloldali kis pártok közös főpolgármester-jelöltje tegnap a budai Várban tartott sajtótájékoztatóján arról beszélt, hogy a kormány odaköltözése és az átépítés költsége „eléri a százmilliárd forintot, ami elegendő lenne a 3-as metró biztonságossá tételéhez és új szerelvények vásárlásához”. Ehhez képest a tervezett metrófelújítás nyilvánosságra hozott adatai alapján a kormány azért döntött a régi kocsik felújítása mellett, mert az új szerelvények vásárlása 90-95 milliárd forintba kerülne. Ezen felüli költség az infrastruktúra felújítása, amelynek becsült költsége több mint százmilliárd forint. A baloldal favoritja szerint „a Vár átépítése annyiba kerül, mint a 4-es metró”. Csakhogy utóbbi beruházás összköltsége 452 milliárd forint volt. Idetartozik Falus azon megjegyzése is, hogy „a dugódíj bevezetése időszerűtlen, nincs napirenden”. A valóságban ez előkészítő fázisban van, ugyanis a Demszky-korszakban a 4-es metró 181 milliárdos uniós támogatásának feltételeként vállalt közúti forgalomcsökkentő intézkedés bevezetésére – Tarlós István (Fidesz–KDNP) főpolgármester „lobbizása” nyomán – Brüsszel 2016-ig adott haladékot. Ellenkező esetben Magyarországnak a teljes támogatást vissza kell fizetnie. A 3-as metróval összefüggésben Falus, aki a kormányt és a főváros vezetését a pazarlástól óvta, azt is elkottyantotta: a felújításhoz „visszacsábítaná” a 4-es vonal volt projektigazgatóját, Klados Gusztávot. A szakembert korábban több mint havi nyolcmillió forintért szerződtették. Falus Ferenc a vállalkozások támogatásával kapcsolatban megismételte, a főváros „kommunális adóból adhat kedvezményt”. Azonban a hatályos jogszabályok szerint a főváros nem vethet ki ilyen adót, erre hatásköre csak egy kerületi önkormányzatnak van, a törvény adta keretek között. Kiderült az is, hogy az ellenzéki jelölt a BKV-t a Demszky-korszakban csődöt mondott modell alapján finanszírozná, eszerint a kormány és a főváros mellett az utasokkal fizettetnék meg a fejlesztéseket.

Falus Ferenc az MTI-nek adott nyilatkozatában elmondta: választási programjának megvalósítása 1200 milliárd forintba kerülne, ám azt nem kívánta elárulni, hogy kik segítettek annak megírásában, mondván: erre nincs felhatalmazva. A Falust jelölő Együtt–PM-nél lapunknak azt állították, hogy nem titkos a program alkotóinak kiléte, ennek ellenére egyetlen nevet sem voltak hajlandók közülük megnevezni. „Falus Ferenc programjának írásában olyan szaktekintélyek segédkeztek, akik korábban már részt vettek Budapest városüzemeltetésében, illetve akik a Haza és Haladás, valamint a jelölő pártok szakértői köréhez tartoznak” – írták.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.