– Mérföldkő után – mit? miért? címmel jelent meg nemrég a köznevelés megújításáról írt könyve. Mikor és miért döntött úgy, hogy papírra veti az államtitkári ciklus történéseit?
– Már államtitkárként fontolgattam, hogy könyvben osszam meg a nyilvánossággal a köznevelés átalakításának eseményeit és indokait. A ciklus végén fokozatosan készültem az államtitkári tevékenység befejezésére, és ezzel párhuzamosan egyre erősebb volt a késztetésem, hogy ezt a négy évet lezárjam és összefoglaljam.
– Az elmúlt kormányciklusban talán oktatási intézkedésekből volt a legtöbb, és ezek is álltak leginkább reflektorfényben. Van még olyasmi, amit magyarázni kell?
– Valóban, a köznevelésben annyi változás történt négy év alatt, mint talán egyetlen más területen sem. Ráadásul mindezt akkora lárma kísérte a médiában és a közbeszédben, hogy a sok félremagyarázás és félreértés gyakran elfedte a valóságot. Épp emiatt éreztem, hogy nem ártana önmagam, az iskolák iránt érdeklődők és az utókor számára is tisztázni, hogy mit végeztünk el. Vagyis: Mit? Miért?
– Pedagógiai, politikai szakkönyv vagy személyes hangvételű beszámoló született? Kiírta magából azt is, hogy emberileg miképp élte meg a reformintézkedéseket övező vitákat és támadásokat?
– A 15. fejezetnek Emberi vonatkozások a címe, ez az események személyes megéléséről szól. Aki arra gondolna, hogy pikáns titkokat árulok el, az csalódni fog, mert ilyenek nincsenek benne. De arról beszámolok, hogy mi szerzett örömet, vagy mi volt gyötrelmesebb. Itt igyekeztem személyes megvilágításban bemutatni az államtitkári munkát. Nehéz egyébként műfajilag behatárolni a könyvet: közérthető nyelven és stílusban megírt szakmai kiadvány. Törekedtem arra, hogy tiszta magyar nyelven mindenki számára érthető legyen, miközben komoly neveléstudományi és társadalmi kérdéseket is boncolgatok benne.
– Nyilván olvasható a kötetben, de árulja el: mit tart a legnagyobb eredménynek, és melyek azok az intézkedések, amelyek félresikerültek, amelyeket ma már másképp csinálna?
– Eredmény sok van, ezek közül a pedagógus-életpályát, az iskolák állami fenntartásba vételét, a nevelésközpontú szemlélet elterjedését, a mindennapos testnevelés bevezetését, a pedagógusképzés megújítását és a közösségi munkát tartom a legfontosabbaknak. Olyan nincs, amit megbántam volna, de olyan igen, amit nem tudtunk befejezni négy év alatt. Ezekről szintén írok a könyvben.















Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!