Amerikai nyomás a hadibeszerzésekben

A Gripen-szerződés megkötésének előzménye és utóélete is figyelmeztet az Egyesült Államok fenyegető lobbimódszereire.

2015. 01. 05. 4:05
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A magyar légierő a kilencvenes évek elején igen nagy bajban volt, hiszen két elavult, kifutó vadászgép-alaptípussal rendelkezett csupán (MiG–21-es, MiG–23-as). A gépek korszerűtlensége, majd a remélt (később már közelgő) NATO-csatlakozás miatt a repülők NATO-inkompatibilitása szükségessé tette új típus beszerzését. A helyzeten az sem sokat segített, hogy az orosz államadósság egy részének ledolgozásaként 28 darab MiG–29-est szerzett be Magyarország, az 1994-es árfolyamon 110 milliárd forintért. A MiG-ek azonban nem voltak NATO-kompatibilisek, s folyamatos gondok voltak az alkatrészellátással.

A „kannibalizmustól” az első fenyegetésig

Utóbbi probléma vezetett ahhoz a jelenséghez, amelyet szakmai körökben csak „kannibalizmusnak” hívtak, vagyis egyes gépek feláldozásához a többi MiG javításai érdekében. Egyértelmű volt, hogy új, NATO-kompatibilis gépet kell beszerezni a honvédség számára, erre pedig két megoldás adódott: a MiG–29-esek felújítása (NATO-kompatibilissé tétele) vagy nyugati gép vásárlása.

Az üzletre természetesen azonnal rástartoltak a nagy nyugati repülőgépgyártó cégek, de repülőgéptender kiírását a magyar kormány többször elhalasztotta. Először 1995-ben a Horn-kormány jelentette be, hogy egyelőre nem írnak ki pályázatot. Az 1998-as kecskeméti repülőnapon pedig Végh Ferenc vezérkari főnök közölte a frissen megalakult Orbán-kormány döntését, miszerint hazánk még nem vásárol új gépeket. Az amerikai és nyugat-európai gyártók arra vártak, hogy elérkezzen a NATO-csatlakozás, amely kikényszerítheti a döntést. Ennek ellenére még az 1999-es csatlakozás után is felújításban gondolkodtunk: a kisgazda vezetésű Honvédelmi Minisztérium (HM) kollégiuma 2000 elején programirodát hozott létre a huszonkilencesek korszerűsítésére. Az elképzelések szerint a fejlesztésbe bevonták volna a gyártó MiG-MAPO-t és a német DASA-t, amely az egykori NDK-s MiG-ek korszerűsítésében szerzett tapasztalatokat.

Miközben az Orbán-kormány meghívásos pályázatot írt ki a vadászgépek beszerzésére, Szabó János kisgazda honvédelmi miniszter – Orbán Viktor miniszterelnök távollétében – szándéknyilatkozatot írt alá MiG–29-eseink felújításáról a német– amerikai DaimlerChryslerrel. Ekkor kezdődött el az a folyamat, amelyet az amerikaiak lobbitevékenységnek hívnak, valójában azonban nem volt más, mint folyamatos nyomásgyakorlással és fenyegetéssel teli pszichológiai hadviselés.

Peter Tufo, az FBI és Demszky Gábor

Még a vendéglátó Magyar Honvédséget, illetve a HM-et is megdöbbentette, amikor NATO-csatlakozásunk hajnalán, a taszári katonai bázison Peter Tufo, az Egyesült Államok akkori magyarországi nagykövete felháborodott, fenyegető hangot ütött meg köszöntőbeszédében. Kijelentette: „Magyarország hibát követne el, ha meglévő tartalékait a MiG–29-esek, egy idejétmúlt technika felújítására költené. A gépek még felújítva sem vethetők be semmilyen esetleges NATO-akcióban, sőt nem erősítik Magyarország helyzetét a szövetségben ”

Aki azt gondolta, hogy a Magyarország belügyeibe, gazdasági döntéseibe erősen beavatkozó beszéd elszigetelt jelenség, a pillanatnyi düh szüleménye lett volna, azt rögtön kijózanították az ezt követő események. Kiderült ugyanis, hogy a nagykövet beszéde egy gondosan kimunkált nyomásgyakorlási terv első lépése csupán. A MiG-felújítás mellett kiálló kisgazdákat például azonnal a korrupció vádja érte egy internetes bulvárportálon. Olyan hírek jelentek meg, hogy a MiG-felújításban érdekelt cég megvesztegetett valakit a HM vezetői közül. Ez azért is furcsa, mert a MiG-felújítás lobbistái között számos szocialista politikus is megjelent, Vári Gyula egykori vadászpilóta például még a Medgyessy-kormány hatalomra kerülésekor, 2002-ben is a Gripen-szerződés felmondásáról és a MiG-ek felújításáról próbálta meggyőzni a szakembereket és a sajtót.

A kisgazdákról megjelent, bizonyítás nélküli információk felröppentésével egy időben – a mostanában Amerikából hazatérő, utcai tüntetéseken részt vevő – Demszky Gábor volt főpolgármester is aktivizálta magát. Közölte, hogy Tufo nagykövet arról értesítette, az FBI-nak is vannak információi a kisgazdák korrupciójáról, és ezeket megosztották a kormány illetékeseivel. Az Országgyűlés nemzetbiztonsági bizottsága azonnal vizsgálatot indított, de megállapította: az ügyben nem vetődött fel korrupció gyanúja.

A „Griffektől” Szaddám Huszeinig

Az amerikaiak egy ideig úgy érezhették, hogy tervüket siker koronázza, hiszen a HM 2001. szeptember 4-én F–16-osok beszerzését javasolta. Ezek után mindenki szinte biztosra vette, hogy amerikai gépeket vásárolunk, Orbán Viktor azonban az utolsó pillanatban mégis a Gripenek („Griffek”) mellett döntött.

Erről különféle legendák keringenek a sajtóban azóta is. Az egyik szerint állítólag a miniszterelnök a nemzetbiztonsági kabinet ülésének szünetében, az üléstermen kívül rövid megbeszélést folytatott néhány kormánytaggal, majd meghozta a döntést, amellyel sokakat meglepett még a saját környezetéből is.

Kevesebb mint egy héttel az F–16-os beszerzés meglebegtetése után, 2001. szeptember 10-én a kormány tehát bejelentette 14 darab JAS–39A/B Gripen vadászgép lízingelését. Az amerikaiakat titkosszolgálati szakértők szerint csak az tántorította el a komolyabb diplomáciai lépésektől Magyarországgal szemben, hogy másnap merényleteket követtek el a World Trade Center ikertornyai ellen. Ettől függetlenül George W. Bush amerikai elnök – vélhetően a barátságtalan vadászgép-beszerzési döntés miatt – lemondta Orbán Viktor washingtoni útját. A miniszterelnök így magángéppel utazott Bostonba, hogy előadást tartson egy amerikai egyetemen. Ezt később a negatív kampány egyik fő elemeként használták fel ellene a 2002-es választások előtt.

Az Egyesült Államok elhidegülését támasztotta alá az is, hogy ismét előkerült a pakliból a rasszista kártya. Az amerikaiak tiltakozásukat fejezték ki amiatt, hogy szerintük a kormány nem határolódott el kellő mértékben Csurka István cikkétől, amelyben a kabinethez ekkoriban sehogyan sem köthető MIÉP-es politikus szolidaritását fejezte ki a Szaddám-rezsimmel.

Az amerikaiak az utolsó pillanatig nem adták fel, hogy a magyar kormányt „meggyőzzék” vadászgépeik beszerzésének szükségességéről. 2001 októberében új nagykövet kezdett tárgyalni az Egyesült Államok nevében Szabó János honvédelmi miniszterrel, Nancy Goodman Brinker személyében. A tárgyalásokról nagy vonalakban később az derült ki, hogy miután az amerikai diplomácia rájött, hogy fenyegetéssel nem ér célt, más hangot ütött meg. Egyrészt 2001. szeptember 11-ét és a terrorveszély miatti szorosabb katonai együttműködést kezdték emlegetni, másrészt aláígértek a svédek ajánlatának. Legalábbis ez derült ki Szabó János nyilatkozataiból és az akkori sajtóhírekből. Szabó közölte: a nagykövet asszony sajnálatát fejezte ki, hogy Magyarország a Gripenek mellett döntött, és kijelentette: szerinte szeptember 11. után másképp határoztunk volna. A magyar honvédelmi miniszter erről ugyan nem nyilatkozott, de kiderült az is, az Egyesült Államok 14 darab F–16-os bérletét ajánlotta fel a 160 milliárd forintos svéd ajánlatnál lényegesen olcsóbban, mintegy 90 milliárdért. Az akkori hírek szerint azonban az amerikaiak nem számolták bele a beszerzés összegébe a fegyvereket, amelyek megvétele legalább 60 milliárd forintos többletköltséget jelentett volna.

Ezután többen megszólaltak a kormány részéről az ügyben, és egyértelműsítették, hogy maradunk a svéd szállítóknál. Simicskó István nemzetbiztonsági államtitkár arra világított rá, hogy időszerűtlen az ajánlat, hiszen a tendert lezárták, ezt erősítette meg Borókai Gábor kormányszóvivő, majd Orbán Viktor is elzárkózott az új ajánlat értékelésétől.

Gripenek Csehországnak

Nem jártak jobban az amerikaiak több más közép-európai országban sem, ahol le kellett cserélni az elavult szovjet vadászgépeket. Bár erős volt a nyomás, végül Ausztria és Csehország sem az F–16-osokat választotta. Az osztrákok a brit–német– spanyol–olasz közös fejlesztésű Eurofighter mellett kötelezték el magukat, míg Csehországban szintén a Gripen gyártója, a BAE-Saab örülhetett.

Az európai beszerzési kudarcokat az amerikaiak nehezen viselték, ezek után olyan korrupciós vádak jelentek meg az említett országokban – köztük Magyarországon –, amelyek mögött az amerikai nyomásgyakorlás megszokott figurái és módszerei lelhetők fel. Nem állíthatjuk, hogy a vadászgépbeszerzések mögött nem volt korrupció, azt viszont igen, hogy ezt eddig nem tudta bizonyítani senki. Szakértők szerint ráadásul az ilyen üzleteknél megszokott az erős lobbitevékenység egy-egy megrendelő országnál (az amerikaiak részéről is). Az ilyen, háttérben zajló eseményeket, pénzmozgásokat pedig szinte lehetetlen feltárni. Az ezt szolgáló akciók ennek ellenére nem maradtak el.

Először Csehországban kezdődött el a nyomozás két képviselő feljelentése alapján, akik azt állították, hogy pártjaik kaptak jelentős kenőpénzeket. Ezt az eljárást azonban bűncselekmény hiányában lezárták a hatóságok. Ezekben az időkben Magyarországon Medgyessy Péter szocialista–szabad demokrata kormánya került hatalomra. Bár sokan lobbiztak a Gripen-szerződés felbontása mellett, ez a kormány úgy döntött, nemhogy felmondja, hanem kiegészíti a szerződést. Ennek köszönhetően duplájára emelték a beszerzés értékét, 160 milliárd forintról 240 milliárdra, és még korszerűbb, például légi utántöltésre alkalmas gépeket béreltünk a svédektől. Az új megállapodást is a korrupció gyanúja lengte körül, sokan nem értették például, hogy tankerek híján miért tették alkalmassá a gépeket a légi utántöltésre.

Titokzatos gróf, titkos Vadai-jelentés

Később bekapcsolódott „a korrupció feltárásába” a Soros Györgyhöz köthető nemzetközi sajtó is. A svéd televízió oknyomozó műsora megismételte a cseh politikusokat érő vádakat, az ügyet nagyrészt a Soros írásait rendszeresen közlő The Guardian göngyölítette fel. Egyes vélemények szerint az is alátámasztja, hogy a tényfeltáráshoz (vagyis a lobbizók háttértevékenységéhez köthető információk megszerzéséhez) köze lehetett Sorosnak, hogy az újságíróknak „meg nem nevezett forrás” közvetítette a banki információkat.

A sajtóhírek alapján 2007-ben a brit korrupcióellenes hatóság, a Serious Fraud Office és a svéd főügyészség is vizsgálatot kezdett a csehek számára beszerzett Gripenek ügyében. Miközben a nyomozás teljes titoktartás mellett folyt, a Bertelsmann-tulajdonba tartozó osztrák Format című hetilap közölt részleteket az eljárásról. A lap szerint a BAE az Ausztriában csalás, vesztegetés és pénzmosás gyanújával vizsgálat alatt álló gróf, Alfons Mensdorff-Pouilly segítségével korrumpálta a beszerzéseket Ausztriában, Csehországban és Magyarországon. A cikk szerint Magyarországon az akkori „nagyobb pártok”, vagyis a kormánypártok mellett a szocialisták is jelentős kenőpénzeket kaphattak.

Később, 2012-ben a Profil című osztrák lap mutatta be a vesztegetés folyamatát. A BAE konszernt hasonló korrupciós vádak érték Dél-Afrikában és Thaiföldön is, mindkét országban az amerikai F–16-osok maradtak alul a tendereken. Mensdorff-Pouilly gróf végül a vádlottak padjára is került, de az osztrák bíróság nem találta elegendőnek a bizonyítékokat az elítéléséhez.

Magyarországon eközben különös vizsgálat indult Gripen-ügyben. A második Gyurcsány-kormány idején, 2007 közepén a kormányfő emberét, Vadai Ágnest ültették a honvédelmi tárca parlamenti államtitkári székébe, ahol az lett az egyik legfőbb feladata, hogy kivizsgálja a beszerzés körülményeit. Gyurcsány Ferenc nyilván egyszerre akart ütni elődjén, a 2004-ben megbuktatott Medgyessyn és annak környezetén, illetve az akkor már ellenzékben lévő Orbán Viktoron, de ez nem sikerült. Az úgynevezett Vadai-jelentés eredetijét ugyanis negyvenöt évre titkosították. A titkosítás feloldását nem sikerült elérnie még az amerikaiak által pénzelt Transparency International nevű szervezetnek sem. Igaz, az utóbbi időben a civil jogvédők ezt nem is nagyon erőltetik.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.