A magyar légierő a kilencvenes évek elején igen nagy bajban volt, hiszen két elavult, kifutó vadászgép-alaptípussal rendelkezett csupán (MiG–21-es, MiG–23-as). A gépek korszerűtlensége, majd a remélt (később már közelgő) NATO-csatlakozás miatt a repülők NATO-inkompatibilitása szükségessé tette új típus beszerzését. A helyzeten az sem sokat segített, hogy az orosz államadósság egy részének ledolgozásaként 28 darab MiG–29-est szerzett be Magyarország, az 1994-es árfolyamon 110 milliárd forintért. A MiG-ek azonban nem voltak NATO-kompatibilisek, s folyamatos gondok voltak az alkatrészellátással.
A „kannibalizmustól” az első fenyegetésig
Utóbbi probléma vezetett ahhoz a jelenséghez, amelyet szakmai körökben csak „kannibalizmusnak” hívtak, vagyis egyes gépek feláldozásához a többi MiG javításai érdekében. Egyértelmű volt, hogy új, NATO-kompatibilis gépet kell beszerezni a honvédség számára, erre pedig két megoldás adódott: a MiG–29-esek felújítása (NATO-kompatibilissé tétele) vagy nyugati gép vásárlása.
Az üzletre természetesen azonnal rástartoltak a nagy nyugati repülőgépgyártó cégek, de repülőgéptender kiírását a magyar kormány többször elhalasztotta. Először 1995-ben a Horn-kormány jelentette be, hogy egyelőre nem írnak ki pályázatot. Az 1998-as kecskeméti repülőnapon pedig Végh Ferenc vezérkari főnök közölte a frissen megalakult Orbán-kormány döntését, miszerint hazánk még nem vásárol új gépeket. Az amerikai és nyugat-európai gyártók arra vártak, hogy elérkezzen a NATO-csatlakozás, amely kikényszerítheti a döntést. Ennek ellenére még az 1999-es csatlakozás után is felújításban gondolkodtunk: a kisgazda vezetésű Honvédelmi Minisztérium (HM) kollégiuma 2000 elején programirodát hozott létre a huszonkilencesek korszerűsítésére. Az elképzelések szerint a fejlesztésbe bevonták volna a gyártó MiG-MAPO-t és a német DASA-t, amely az egykori NDK-s MiG-ek korszerűsítésében szerzett tapasztalatokat.
Miközben az Orbán-kormány meghívásos pályázatot írt ki a vadászgépek beszerzésére, Szabó János kisgazda honvédelmi miniszter – Orbán Viktor miniszterelnök távollétében – szándéknyilatkozatot írt alá MiG–29-eseink felújításáról a német– amerikai DaimlerChryslerrel. Ekkor kezdődött el az a folyamat, amelyet az amerikaiak lobbitevékenységnek hívnak, valójában azonban nem volt más, mint folyamatos nyomásgyakorlással és fenyegetéssel teli pszichológiai hadviselés.
Peter Tufo, az FBI és Demszky Gábor