Brüsszeli igen az építkezésekre

Forgalomba állhat a repülőtéri expressz, elkészül a komáromi híd, megújulhatnak a pályaudvarok.

2015. 02. 26. 6:17
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Teljes egészében elfogadta Brüsszel azoknak a hazai közlekedési fejlesztéseknek a listáját, amelyeket az előttünk álló uniós pénzügyi elszámolási időszakban kívánunk megvalósítani. Ez nem meglepő – mondta lapunk kérdésére egy iparági forrás –, hiszen ez a lista már több egyeztetésen keresztülment, és a kormányzat azokat a fejlesztési célokat hagyta rajta, amelyek találkoznak az EU elképzeléseivel. Az előttünk álló hét évben közlekedésfejlesztésre közel 1800 milliárd forint uniós támogatás áll majd rendelkezésre 15 százalékos hazai társfinanszírozással. A legnagyobb összeget, több mint 1100 milliárd forintot az integrált közlekedésfejlesztési operatív program (IKOP) biztosítja majd. Az európai hálózatfinanszírozási eszköz (CEF) keretét elsősorban vasúti áruszállítást elősegítő beruházásokra kívánják fordítani.

Emlékezetes, a kormány tavaly november végén tette közzé azoknak az országos jelentőségű közúti, vasúti, városi és elővárosi közlekedési fejlesztéseknek a listáját, amelyeket a 2014 és 2020 közötti uniós költségvetési ciklusban valósítanának meg közösségi forrásokból. A listából kiderül, hogy a 2-es főút csak Vácig lesz kétszer két sávos gyorsforgalmi, azután megmarad főútnak. Hasonlóképpen történik a 3-as esetében is: az M30-as Miskolctól a szlovák határig ugyanúgy kétszer egy sávos út lesz, mint az M3-as Vásárosnaménytől. A 4-es kétfelől közelíti meg a román határt: épül a fővárostól Szolnokig, majd Törökszentmiklósig a hagyományos nyomvonalon, de Debrecen felől – ahová elér az M3-as leágazása – az M35-ös osztott pályás úttal ér el Berettyóújfaluig, ahonnan kétszer két sáv vezet a határra. Az M6-os szintén csak autóútként éri el a magyar–horvát határt Ivándárdánál. Az uniós források lehetővé teszik, hogy Szombathelytől Győrig, a Balaton partjától Kaposvárig, illetve Kondorostól Békéscsabáig gyorsforgalmi úton közlekedjenek az autósok. Marad azért megyeszékhely, amelyik így sem kap sztrádakapcsolatot, mint Eger, Veszprém és Zalaegerszeg.

Lényegesen hosszabb a vasúti fejlesztések listája. Alapvetően a nemzetközi fővonalakon folynak pályafelújítási, néhol villamosítási munkák, illetve az elkészülő GSM-R infrastruktúrát kihasználva az európai irányítási rendszert, az ETCS2-t építik ki több szakaszon. Újjáépülnek pályaudvarok, állomásépületek és ezekhez kapcsolódó P+R parkolók. Köztük jelentőségében kiemelkedik a Nyugati és a Keleti pályaudvar épületének rekonstrukciója, a Déli azonban, amelyről a napokban sok szó esett, nem szerepel a listán. Az állami vasúttársaság két ütemben vásárolhat új motorvonatokat. Nem szerepel az uniós listában a Budapest–Belgrád-vasútvonal magyarországi szakasza, ennél azonban van remény a kínai finanszírozásra. Bekerült a felsorolásba viszont a repülőtéri gyorsvasút terve, amelyet először a 2000-es évek elején javasoltak magyar magáncégek, de a Malév leállítása után hátrább sorolták a megvalósítását. Szerepel a tervek között még a fővárosi elővárosi HÉV-hálózat felújítása, valamint villamosok vásárlása is.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.