Kísértet-pályaudvar

A vasúttársaságnak most komoly gondot okoz a Déli hiánya, ám az utóbbi évtizedekben többször felvetődött, hogy bezárják, átalakítják vagy éppen továbbfejlesztik a 154 éves „indóházat”.

2015. 02. 03. 10:18
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az alagút bejáratának omlása miatt teljes vágányzárat kellett elrendelni a Kelenföldi és a Déli pályaudvar között, ezért számos járatot töröltek, másokat pedig átirányítottak a Keletibe. Csakhogy ott is vágányzár van a Százlábúnak becézett, a Kerepesi út felett vezető felüljáró felújítása miatt. A MÁV-Startnak ezért most komoly fejtörést okoz a forgalom biztosítása.

A korábbi években, sőt évtizedekben több alkalommal felvetődött, hogy a Déli Vasút 1861-ben megnyitott indóházának utódját egyszerűen megszüntetik. Ennek legfőbb előfeltétele a 4-es metró megépítése volt. Amióta az új, nem túl nagy kihasználtságú vonal tavaly tavasszal elkészült, elvileg nincs akadálya, hogy Kelenföld átvegye a Déli szerepkörét.

Számos koncepció és többé-kevésbé kidolgozott terv született arra, hogyan lehetne változtatni a jelenlegi úgynevezett fejpályaudvari rendszeren. (A fejpályaudvar olyan vasúti végállomás, ahonnan nincs továbbmenet.) Ha a Déli mai formájában megszűnne, Kelenföld vehetné át a szerepét. Miután a metróvégállomás építésekor a teljes vágányhálózatot is felújították, csupán az a feladat maradt, hogy a Kelenföldi pályaudvar műemlék fogadóépületét rekonstruálják.

Az Etele tér a jelenleginél is komolyabb közlekedési központtá válhat. A vasútállomást, a metróvégállomást, valamint a buszpályaudvart is magában foglaló úgynevezett intermodális központ mellett a közeljövőben nagy p+r parkoló, valamint iroda- és bevásárlóközpont épülhet a tervek szerint. Ha az a koncepció valósulna meg, hogy Kelenföld lesz a végállomás, akkor – vélik a szakértők – a 2-es metrót a Déliből a felszínen, a vasúti vágányokon meghosszabbíthatnák Kelenföldig, és így összekötnék a két vonalat.

Az előzetes szakértői vélemény szerint mégsem a Csukló utca felől érkező nagy mennyiségű csapadékvíz mosta alá a támfalat a Déli pályaudvari alagút kelenföldi oldalán, közölte az érintett 11. kerületi önkormányzat sajtófőnöke kedden az MTI megkeresésére. Milassin Levente arról számolt be, hogy a Budapesti Műszaki Egyetem önkormányzat által felkért független szakértői szerint a Kis-Gellért-hegy lába alatt futó rétegvizek, szivárgó vizek játszhattak szerepet a támfal alámosásában. Úgy folytatta: ez a szakértői vélemény lényegében kizárja az újbudai önkormányzat felelősségét, a végleges szakértői vélemények pedig várhatóan a hét második felére készülnek el. Arra a kérdésre, hogy ennek megfelelően a helyreállítási és egyéb költségeket a MÁV Zrt.-nek kell-e állnia, Milassin Levente azt felelte: ez a végleges szakértői vélemény elkészülte után mondható meg. Az elővárosi közlekedés szünetelése, illetve a Déli pályaudvaron dolgozó vállalkozók bevételkiesése miatt komoly kártérítési perekre lehet számítani, így az összköltség több százmilliós, akár milliárdos nagyságrendű is lehet. Bár az önkormányzat szívesen közreműködik a helyreállításban, az anyagi felelősséget nem vállalja – mondta a sajtófőnök.

 

A vasúttársaság kedd délutáni, MTI-hez eljuttatott közleménye szerint még nem mérvadó az önkormányzat által felkért szakértő előzetes véleménye. Tartanak a MÁV belső és külső szakértői vizsgálatai, beleértve a geotechnikai és hidrológiai szakvélemények összeállítását is. Hozzátették: a MÁV ezzel párhuzamosan folytatja a kárhelyreállítással kapcsolatos előkészületeket és egyeztetéseket, annak érdekében, hogy mielőbb újraindulhasson a vonatforgalom az alagútban és a pályaudvaron.

 

(MTI)

Más ötletek is születtek: készült tanulmány egy olyan, a Kelenföldet a Nyugatival összekötő nyolc kilométeres föld alatti pályára, amely kapcsolatot teremtene egyebek közt a 2-es metróval a Kossuth téren és a 3-assal a Nyugatinál. Igaz, hogy nem ez volt az egyetlen föld alatti vasúti ötlet: tervezték azt is, hogy a Déli kapjon föld alatti összeköttetést a Nyugatival, ekkor a budai indóház fejpályaudvari jellege megszűnne, úgynevezett átmenő pályaudvar jönne létre belőle, mint ahogy a Nyugatiból is. Ez a terv a Déli fennmaradásával számolt, ez a fennmaradás azonban több formában is megvalósulhat.

Az egyik lehetőség, hogy felújítják a teljes állomásépületet és környékét, amit uniós pénzből is megvalósíthatnának. A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt.-nél nagy összegű európai uniós támogatási pályázatok állnak készen egyebek között a Nyugati pályaudvar rekonstrukciójára. Ez a felújítás együtt járhat a funkció váltásával, illetve bővítésével.

A főváros városépítészeti koncepciójában olvasható, hogy ha meg is marad a Déli vasúti funkciója, akkor is csökkenteni lehet a pályaudvar forgalmát a 4-es metró üzembe helyezésének köszönhetően. Akkor pedig ritkítható a Déliben a vasúti sínek száma, és kisebb lehet a MÁV forgalmi területe is. A fejlesztési tervek lehetővé teszik a Déli pályaudvar „befedését”, úgynevezett felülépítését. Így új funkciókat lehet ott kialakítani, közösségi, sport- és szabadidős, kereskedelmi, szolgáltató, vendéglátó létesítmények, hotel épülhet. A vasúti területekből kivont részeken, elsősorban az Alkotás utca és a Mészáros utca mellett iroda- és lakóépületek is létesíthetők. A pályaudvar befedésének további előnye, hogy a környezetszennyezés mérséklése mellett a pályaudvar vizuálisan is eltűnne a budai Várból nézelődők panorámájából – olvasható a fővárosi koncepcióban.

Jó néhány érv szól tehát a Déli megtartása és megszüntetése mellett is. Az utóbbi mellett főleg az ingatlan értéke. A tét nem kicsi, a pályaudvar megszüntetésével 12 hektár terület szabadulna fel. Nem véletlen, hogy az ingatlanfejlesztők szemet vetettek a területre. Már 2001-ben megfogalmazódott, hogy a várost kettészelő 12 vágányt és a pályaudvart egyszerűen fel lehetne számolni. Akkor felépülhetne egy jó autós és tömegközlekedési kapcsolatokkal bíró bevásárlóközpont vagy irodaház a megüresedett óriástelken. 2005-ben ismét felvetődött az átépítés lehetősége: a MÁV a Cannes-ban megrendezett ingatlanszakmai rendezvény 16 ezer résztvevőjének hirdette a beruházás lehetőségét. 2006-ban már készült is egy terv, amely az aluljárós tér megtartása mellett irodaházat és a sínek fölé nyúló bevásárlóközpontot álmodott a területre.

Több elővárosi vonatot töröltek a Déli pályaudvar lezárása miatt tegnap – közölte Both Ferenc, a Mávinform sajtóügyeletese az MTI-vel. Tájékoztatása szerint a vasúttársaság a Kelenföldi pályaudvar szűk keresztmetszete miatt törölte az összes személyvonatot Százhalombatta és a Déli pályaudvar között, a Martonvásár és a Déli közötti vonatokból csak három közlekedett. A Déli pályaudvar lezárása naponta átlagosan 250 járatot érint, a Kelenföldi és a Keleti pályaudvar közösen szolgálja ki az ideiglenesen életbe léptetett vágányzári rendet. Hétfőtől határozatlan ideig az IC 201 (Agram) és az IC 958 (Göcsej) ugyancsak Kelenföld végállomással üzemel. A MÁV-Start Zrt. kezelési költség nélkül visszatéríti a menetjegy árát azoknak, akik emiatt lemondanak utazási szándékukról.

 

A vasúttársaság továbbra is vonatpótló autóbuszokat közlekedtet a Déli pályaudvar és Kelenföld állomás között. A BKK 139-es járatain érvényesek a vasúti menetjegyek és bérletek. A vonatpótló autóbuszok az Alkotás utcából, a 139-es busz megállójából, illetve az Etele térről, a 141-es busz megállójából indulnak.

 

A Mávinform szombat este közölte, hogy este fél hét után néhány perccel le kellett zárni a közlekedés elől a Déli pályaudvar előtt lévő alagutat, mert újabb kövek estek a vágányra, és tovább csúszott a támfal földje.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.