Az alagút bejáratának omlása miatt teljes vágányzárat kellett elrendelni a Kelenföldi és a Déli pályaudvar között, ezért számos járatot töröltek, másokat pedig átirányítottak a Keletibe. Csakhogy ott is vágányzár van a Százlábúnak becézett, a Kerepesi út felett vezető felüljáró felújítása miatt. A MÁV-Startnak ezért most komoly fejtörést okoz a forgalom biztosítása.
A korábbi években, sőt évtizedekben több alkalommal felvetődött, hogy a Déli Vasút 1861-ben megnyitott indóházának utódját egyszerűen megszüntetik. Ennek legfőbb előfeltétele a 4-es metró megépítése volt. Amióta az új, nem túl nagy kihasználtságú vonal tavaly tavasszal elkészült, elvileg nincs akadálya, hogy Kelenföld átvegye a Déli szerepkörét.
Számos koncepció és többé-kevésbé kidolgozott terv született arra, hogyan lehetne változtatni a jelenlegi úgynevezett fejpályaudvari rendszeren. (A fejpályaudvar olyan vasúti végállomás, ahonnan nincs továbbmenet.) Ha a Déli mai formájában megszűnne, Kelenföld vehetné át a szerepét. Miután a metróvégállomás építésekor a teljes vágányhálózatot is felújították, csupán az a feladat maradt, hogy a Kelenföldi pályaudvar műemlék fogadóépületét rekonstruálják.
Az Etele tér a jelenleginél is komolyabb közlekedési központtá válhat. A vasútállomást, a metróvégállomást, valamint a buszpályaudvart is magában foglaló úgynevezett intermodális központ mellett a közeljövőben nagy p+r parkoló, valamint iroda- és bevásárlóközpont épülhet a tervek szerint. Ha az a koncepció valósulna meg, hogy Kelenföld lesz a végállomás, akkor – vélik a szakértők – a 2-es metrót a Déliből a felszínen, a vasúti vágányokon meghosszabbíthatnák Kelenföldig, és így összekötnék a két vonalat.
Az előzetes szakértői vélemény szerint mégsem a Csukló utca felől érkező nagy mennyiségű csapadékvíz mosta alá a támfalat a Déli pályaudvari alagút kelenföldi oldalán, közölte az érintett 11. kerületi önkormányzat sajtófőnöke kedden az MTI megkeresésére. Milassin Levente arról számolt be, hogy a Budapesti Műszaki Egyetem önkormányzat által felkért független szakértői szerint a Kis-Gellért-hegy lába alatt futó rétegvizek, szivárgó vizek játszhattak szerepet a támfal alámosásában. Úgy folytatta: ez a szakértői vélemény lényegében kizárja az újbudai önkormányzat felelősségét, a végleges szakértői vélemények pedig várhatóan a hét második felére készülnek el. Arra a kérdésre, hogy ennek megfelelően a helyreállítási és egyéb költségeket a MÁV Zrt.-nek kell-e állnia, Milassin Levente azt felelte: ez a végleges szakértői vélemény elkészülte után mondható meg. Az elővárosi közlekedés szünetelése, illetve a Déli pályaudvaron dolgozó vállalkozók bevételkiesése miatt komoly kártérítési perekre lehet számítani, így az összköltség több százmilliós, akár milliárdos nagyságrendű is lehet. Bár az önkormányzat szívesen közreműködik a helyreállításban, az anyagi felelősséget nem vállalja – mondta a sajtófőnök.
A vasúttársaság kedd délutáni, MTI-hez eljuttatott közleménye szerint még nem mérvadó az önkormányzat által felkért szakértő előzetes véleménye. Tartanak a MÁV belső és külső szakértői vizsgálatai, beleértve a geotechnikai és hidrológiai szakvélemények összeállítását is. Hozzátették: a MÁV ezzel párhuzamosan folytatja a kárhelyreállítással kapcsolatos előkészületeket és egyeztetéseket, annak érdekében, hogy mielőbb újraindulhasson a vonatforgalom az alagútban és a pályaudvaron.
(MTI)
Más ötletek is születtek: készült tanulmány egy olyan, a Kelenföldet a Nyugatival összekötő nyolc kilométeres föld alatti pályára, amely kapcsolatot teremtene egyebek közt a 2-es metróval a Kossuth téren és a 3-assal a Nyugatinál. Igaz, hogy nem ez volt az egyetlen föld alatti vasúti ötlet: tervezték azt is, hogy a Déli kapjon föld alatti összeköttetést a Nyugatival, ekkor a budai indóház fejpályaudvari jellege megszűnne, úgynevezett átmenő pályaudvar jönne létre belőle, mint ahogy a Nyugatiból is. Ez a terv a Déli fennmaradásával számolt, ez a fennmaradás azonban több formában is megvalósulhat.
Az egyik lehetőség, hogy felújítják a teljes állomásépületet és környékét, amit uniós pénzből is megvalósíthatnának. A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt.-nél nagy összegű európai uniós támogatási pályázatok állnak készen egyebek között a Nyugati pályaudvar rekonstrukciójára. Ez a felújítás együtt járhat a funkció váltásával, illetve bővítésével.
A főváros városépítészeti koncepciójában olvasható, hogy ha meg is marad a Déli vasúti funkciója, akkor is csökkenteni lehet a pályaudvar forgalmát a 4-es metró üzembe helyezésének köszönhetően. Akkor pedig ritkítható a Déliben a vasúti sínek száma, és kisebb lehet a MÁV forgalmi területe is. A fejlesztési tervek lehetővé teszik a Déli pályaudvar „befedését”, úgynevezett felülépítését. Így új funkciókat lehet ott kialakítani, közösségi, sport- és szabadidős, kereskedelmi, szolgáltató, vendéglátó létesítmények, hotel épülhet. A vasúti területekből kivont részeken, elsősorban az Alkotás utca és a Mészáros utca mellett iroda- és lakóépületek is létesíthetők. A pályaudvar befedésének további előnye, hogy a környezetszennyezés mérséklése mellett a pályaudvar vizuálisan is eltűnne a budai Várból nézelődők panorámájából – olvasható a fővárosi koncepcióban.
Jó néhány érv szól tehát a Déli megtartása és megszüntetése mellett is. Az utóbbi mellett főleg az ingatlan értéke. A tét nem kicsi, a pályaudvar megszüntetésével 12 hektár terület szabadulna fel. Nem véletlen, hogy az ingatlanfejlesztők szemet vetettek a területre. Már 2001-ben megfogalmazódott, hogy a várost kettészelő 12 vágányt és a pályaudvart egyszerűen fel lehetne számolni. Akkor felépülhetne egy jó autós és tömegközlekedési kapcsolatokkal bíró bevásárlóközpont vagy irodaház a megüresedett óriástelken. 2005-ben ismét felvetődött az átépítés lehetősége: a MÁV a Cannes-ban megrendezett ingatlanszakmai rendezvény 16 ezer résztvevőjének hirdette a beruházás lehetőségét. 2006-ban már készült is egy terv, amely az aluljárós tér megtartása mellett irodaházat és a sínek fölé nyúló bevásárlóközpontot álmodott a területre.
Több elővárosi vonatot töröltek a Déli pályaudvar lezárása miatt tegnap – közölte Both Ferenc, a Mávinform sajtóügyeletese az MTI-vel. Tájékoztatása szerint a vasúttársaság a Kelenföldi pályaudvar szűk keresztmetszete miatt törölte az összes személyvonatot Százhalombatta és a Déli pályaudvar között, a Martonvásár és a Déli közötti vonatokból csak három közlekedett. A Déli pályaudvar lezárása naponta átlagosan 250 járatot érint, a Kelenföldi és a Keleti pályaudvar közösen szolgálja ki az ideiglenesen életbe léptetett vágányzári rendet. Hétfőtől határozatlan ideig az IC 201 (Agram) és az IC 958 (Göcsej) ugyancsak Kelenföld végállomással üzemel. A MÁV-Start Zrt. kezelési költség nélkül visszatéríti a menetjegy árát azoknak, akik emiatt lemondanak utazási szándékukról.
A vasúttársaság továbbra is vonatpótló autóbuszokat közlekedtet a Déli pályaudvar és Kelenföld állomás között. A BKK 139-es járatain érvényesek a vasúti menetjegyek és bérletek. A vonatpótló autóbuszok az Alkotás utcából, a 139-es busz megállójából, illetve az Etele térről, a 141-es busz megállójából indulnak.
A Mávinform szombat este közölte, hogy este fél hét után néhány perccel le kellett zárni a közlekedés elől a Déli pályaudvar előtt lévő alagutat, mert újabb kövek estek a vágányra, és tovább csúszott a támfal földje.