Külföldi járműveket vesznek a Volán-társaságok és a főváros is

Török midibuszok érkeznek a Várba, lengyelországi Volvo buszokat vesznek a Volán-társaságok. A magyar gyártók lassan elvéreznek.

2015. 03. 09. 4:50
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Magyarországon tulajdonképpen az Ikarus bezárása óta nincs is autóbuszgyártás, mert hiszen, mint Fónagy János államtitkár 2011 novemberében elmondta: „egy buszgyár éves ideális kapacitása 10-12 ezer darab, miközben a magyar igény mindössze 600-800, tehát autóbuszgyártást ma Magyarországon nem lehet gazdaságosan működtetni”. Ami a Fidesz-kormány előző ciklusának elején csak meghökkentő vélemény volt, 2015 elejére valósággá lett. Ma már tényleg nincs vagy alig van autóbuszgyártás az országban, miközben a 2010-ben bevezetett beszerzési moratóriumnak vége, és az állami közlekedési vállalatok vásárolhatnak – és vásárolnak is – új autóbuszokat. Amíg 2011-ben 150 új buszt helyeztek forgalomba, 2012-ben pedig csak 54-et, addig az utóbbi két évben 432 és 467 egységet értékesítettek idehaza. Az eladott buszok azonban túlnyomórészt külföldi gyártóktól származtak.

Azaz nem teljesen: a Rába–Volvo-együttműködés részeként leszállított több mint 200 jármű bizonyos szempontból hazainak tekinthető.

Abból a szempontból mindenképp, hogy a Szatmáry Kristóf, a nemzetgazdasági tárca államtitkára által meghirdetett Nemzeti autóbuszprogram elvei alapján a 73,67 százalékban a magyar állam tulajdonát képező győri Rába Járműipari Holding Nyrt. és a Volvo Bus Corporation stratégiai és ellentételezési megállapodása alapján érkeztek az országba. Eredetileg arról volt szó, hogy a hazai piacra mintegy 30 százalékos magyar beszállítói hányaddal kerülnek, és felmerült, hogy Győrben valamilyen mértékű összeszerelésre is sor kerül majd. Mindebből semmi nem valósult meg: a Volvo lengyelországi gyárából véglegesre szerelt és fényezett járművek érkeztek. A Rábánál az utastájékoztató eszközöket szerelték be, és a hazai forgalomba helyezéshez szükséges feladatokat látták csak el.

Mint emlékezetes, a 2010-es kormányváltás egyik első intézkedése a buszbeszerzés leállítása volt a Volán-társaságoknál. Hamarosan megkezdődött a Rába visszaállamosításának az előkészítése, 2011 novemberére sikerült megvalósítani a részvények felvásárlását. Ekkor tette Fónagy János elhíresült nyilatkozatát a hazai buszgyártás kilátástalan helyzetéről. Egy évre rá, 2012 decemberében már szándéknyilatkozatot írt alá, majd 2013 februárjában stratégiai együttműködési megállapodást kötött a Rába és a Volvo. Azt követően sokáig nem történt semmi, majd kiderült, hogy a budapesti agglomerációban a BKV és a Volánbusz együttműködése során 61 Rába–Volvo 7900 állhat forgalomba. Ekkor derült fény arra, hogy a buszok teljesen készen érkeznek Magyarországra.

A Rába közben elnyerte a pécsi Tüke Busz Zrt. 66 darabos megrendelését, és a múlt év végén 58 Volvo 8900-ast és 9700-ast szállíthatott a dél-alföldi régió Volánjainak. Január közepén pedig forgalomba állt Budapesten a hibrid Volvo, az Euro 6-os kibocsátási normának megfelelő, dízel-elektromos hajtású csuklós. A BKV 28 új autóbusza közül az első jármű január 17-én a 7-es busz vonalán állt forgalomba. Eközben a hazai busz- és alkatrészgyártók közül nem sokan dicsekednek azzal, hogy időközben a globális Volvo beszállítóivá váltak volna. Mi több, még arról sem tudunk, hogy a Rába saját futóművét sikerült volna máig eladnia a svéd cégnek. A Rába–Volvo-együttműködés első két évének mérlege magyar szempontból mindenképpen negatív.

A hazai autóbuszgyárak elvéreztek, a Rába pedig drágán importált 213 svéd autóbuszt.

Mindeközben kiderült, hogy tizenhat új dízel midibusz érkezik a Várnegyedbe és más budai útvonalakra az év végéig. A beszerzésen a török Karsan Otomotiv A. S. 870 millió forintos ajánlata nyert. A szerződés lehetőséget ad további 24 jármű későbbi megrendelésére is.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.