– Évtizedek óta téma a paraszolvencia. Miért vagyunk képtelenek megszabadulni a hálapénzrendszertől?
– Ennek a kérdésnek a megválaszolásához azt kell tisztázni, hogy a hálapénz kulturális beidegződés a társadalomban, vagy az egészségügyi rendszer működési hiányosságai váltották ki. Ha az előbbiről van szó, akkor nagyon nehéz vele mit kezdeni, de nem is feltétlenül kell. Ha viszont diszfunkciókról, működési zavarokról van szó, akkor elemezni lehet a kiváltó okokat, és javaslatot lehet tenni a megszüntetésükre. A kutatásaim ez utóbbi feltevést igazolták. Vagyis a hálapénz döntően semmiképpen nem hálaajándék, sokkal inkább az egészségügyi rendszer teljesítménydeficitjéből ered.
– A rezidensszövetség elnöke nemrég azt nyilatkozta, hogy a hálapénz a félelem bére. Kényszerről lenne szó?
– A kutatásomban éppen ezt a kérdést igyekeztem tisztázni. Arról kérdeztem az embereket, hogy voltak-e orvosnál, adtak-e pénzt, és miért. A korábbi vizsgálatokhoz hasonlóan a többség azt állította, hogy hálából vagy szokásból adott pénzt. Miután egyesével felkerestem a válaszadókat, kötetlen formában, részletesen kikérdeztem őket. Mindegyikük esetében legalább két olyan tényezőt találtam, amely arra utalt, hogy valójában kényszerből adtak hálapénzt. Kényszeren nem csak azokat az eseteket kell érteni, amikor az orvos kiköveteli a pénzt. Ritkán ugyan, de sajnos ilyen is van. Sokkal meghatározóbb a finomabb, külső kényszerítő tényezők egész sora, amelyek a rendszerrel szembeni bizalmatlanságra vezethetők vissza. Ezek közül a legérdekesebb az, amikor a beteg azért hálás, mert végül is jobb ellátásban részesült, mint amire számított. Mindenkiben kialakul egy kép arról, hogy hogyan működik a magyar egészségügyi rendszer, de a valósággal csak akkor szembesülünk, ha az ellátást nekünk vagy hozzátartozóinknak igénybe kell vennünk.
– Amennyiben a hálapénz működési zavar, akkor hogyan hat ez az egészségügy teljesítményére?
– Ha elfogadjuk azt, hogy a hálapénz döntő többségét nem a hála motiválja, akkor itt a fizetős szolgáltatásoknál megfigyelhető torzító hatásokat feltételezhetjük. Legjellemzőbb, hogy az orvos indokolatlan, felesleges szolgáltatásokat nyújt, a pazarlás pedig hatékonysági veszteséget jelent.