A XIX. század a vasút évszázada volt, ahogy a XX. század az autóé. A kettő között szabályozás szempontjából egy rettentően fontos különbség van: előbbi működtetése nem hálózta be mindennapi életünket, utóbbi viszont igen, így a használókra vonatkozó szabályozás is jóval részletesebb az autózás esetében. Hogy a drón a XXI. század „vasútja” vagy „autója” lesz-e, még nem tudni, de a robbanásszerű terjedés (egyre olcsóbb ár), a használati spektrum és a könnyű hozzáférés arra figyelmeztet: gatyába kellene rázni a drónhasználatot. Mielőtt mondjuk utánunk jönnének otthonunk legkisebb helyiségébe is, csak úgy, következmények nélkül.
Ha bárki már most amiatt fogná a fejét, hogy valami különleges perverzió lehet a jogszabályok iránti beteges vonzódás, annak nem árt tisztában lennie egy-két dologgal.
– Amikor jöttek az autók, az emberek hétköznapi életébe költöztek, természetesen jött a KRESZ, az autó definiálása és regisztrálása, a kötelező biztosítás, a jogosítvány – von párhuzamot Orbán Miklós, a mások mellett drónjoggal is foglalkozó regionális tanácsadó cég, az Explico elnöke. Ma valóban van már a világon 300-500 ezer drón, de gyakorlatilag azt sem tudjuk, mit nevezzünk annak, ezért a széles „tól-ig” szám. Ha viszont csak lineárisan nő ezeknek a száma, valóban létrejön egy új „jogág”, kinézünk az ablakon vagy fel az égre egy erdei séta közben, és ott lesz a drón.
Vagy adott esetben ráesik az autóra, emberekre, összeütközik kettő a levegőben Töméntelen mennyiségű jogi probléma keletkezésének küszöbén is állunk tehát, aminek jó részére ma még a jogrendszer egyáltalán nincs felkészülve.
Nagyon sok országban arról beszélnek, hogy ezt valahogyan szabályozni kell, de Orbán Miklós szerint két végletbe nem szabad beleesni. Az egyik az USA-é, ahol egy adott helyzetre alaposan kőbe vésnek minden szabályt, amiből aztán nagyon nehéz bármit is levezetni, mert a valóság és a nyelv is megváltozik – mint például a netsemlegesség 1996-os törvénye esetén. A másik szélsőség a magyar jogrendszeré, amiben Orbán szerint számos elemet egyes piaci szereplők lobbiznak ki, aztán viszont már irányítják a valóságot is – erre példaként az első magyar médiatörvényt említette, ahol a nagyvállalatok szabatták meg a kereteket a döntéshozókkal a kilencvenes évek derekán, bebetonozva saját magukat.