Egy 21 éves kaposvári eladó halálára volt szükség ahhoz, hogy felmerüljön a lefóliázott, képpel és polcrendszerrel letakart trafikkirakatok jelentette életveszély kérdése. Nem kell hozzá szakértő, hogy nyilvánvaló legyen: ha egy közepes vagy nagy forgalmat bonyolító üzlet homlokzatát úgy fedik le, hogy a belső tér nem látszik, a tolvajok, rablók nagyobb eséllyel választják ki célpontnak.
A múlt szerdai gyilkosság érthetően hatalmas felháborodást váltott ki, aminek nyomán akadt politikus, aki követelte, hogy vegyék ki a szabályozásból a fóliázási kötelezettséget, hiszen az vonzza a bűnelkövetőket. Ilyen szabályozás azonban nincs: a 2012. CXXXIV. törvény általános rendelkezése csupán azt írja elő, hogy törekedni kell arra, hogy „a dohánytermék értékesítése a fiatalkorúak elől elzárt módon történjék, illetve dohánytermék a fiatalkorúak számára ne legyen hozzáférhető”. A dohányboltok külső és belső arculati kialakítására ajánlást készített a trafikok működését felügyelő és ellenőrző Nemzeti Dohánykereskedelmi Nonprofit (NDN) Zrt., de itt sincs előírás, mely fóliázáshoz kötné a működést. Arról sem szól a fáma, hogy pontosan milyen módon kell láthatatlanná tenni a trafik belsejét, csak arról, hogy a homlokzati részen látszania kell a nyitvatartási időnek, felette pedig a változó szélességű világító felirati sávnak: nemzeti dohánybolt. Plusz a 18-as karika.
Így hát felkerekedtünk, és bejártunk néhány fővárosi dohányboltot. Főképpen arra kerestük a választ, miért egyféle kirakattakarást választanak az üzletek, ha ez nincs jogszabályhoz kötve.
A nyolcadik-kilencedik kerület határán fekvő Nagyvárad téren kezdtük túránkat, ahol mint megtudjuk, már „ezer éve” működik a trafik. A metrókijáró közelében lévő bolt kirakatát az ismert tejfehér bevonat borítja, az ajtó nyitva, de a függöny miatt ez nem szabálytalan, nem lehet belátni. Mint az egyik eladó hölgy jelzi, ez nem sokat ér, ugyanis nem akadályozza meg a fiatalokat abban, hogy bekukkantsanak egy pillanatra, miközben mondjuk cigarettát vásárló édesanyjukra várnak. A törvény szerintük rögtön ezen a ponton célt téveszt, hiszen épp az lenne a lényeg, hogy ők ne találkozzanak a dohánytermékek hirdetésével és magával a termékkel sem, erre pedig nem nyújt megoldást a jelenlegi szabályozási környezet. Hogy kaptak-e központi ajánlást, utasítást az NDN Zrt.-től arra, hogyan tegyék kívülről láthatatlanná a vásárlóteret? Nem, nem kaptak. Ha ilyen érkezne, azzal persze a felügyelő szerv sértene törvényt, ennek ellenére erre is van példa.