A kommunista vezetők „féltették” a híveket a pünkösdi körmenettől

Mi a pünkösdi ünnep eredete, és milyen szokások kapcsolódnak hozzá?

Hámori Péter
2015. 05. 23. 14:36
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Bújj, bújj zöld ág,
Zöld levelecske
Nyitva van az aranykapu
Csak bújjatok rajta!

A pünkösdi dalocskát valószínűleg mindenki ismeri, aki valaha járt óvodába. Azt azonban már kevesen tudják, hogy mi a jelentése, mint ahogy azt sem, hogy miért beszélünk „piros pünkösdről”. Általánosan elterjedt nézet – s tegyük hozzá: tévhit –, hogy a pünkösdi rózsa okán, mely valóban május tájt szokott kihajtani a kertekben, és a magyar nép kedvelt díszítőmotívuma is. A bökkenő csak az, hogy a pünkösd Dél-Amerikában is piros, jóllehet arrafelé az említett növény aligha fordul elő.

A magyarázat máshol keresendő. A keresztény egyházak második legnagyobb ünnepét a katolikus templomokban a piros szín uralja, mely a diadal, az öröm színe. Míg a legnagyobb ünnep, a húsvét kétarcú, egyszerre a gyász feketéjét viselő, Krisztus halálának emlékére, ugyanakkor piros is, a feltámadás dicsőítéséül, addig a pünkösdből a gyász hiányzik. Hiszen a pünkösd Jézus feltámadásának újabb bizonyítéka: a Megváltó halála után negyven nappal felment Atyjához a mennybe, de megígérte: elküldi az apostoloknak a Szentlelket, hogy azok tanúskodjanak róla „Jeruzsálemben, s egész Júdeában és Szamáriában, sőt egészen a föld végső határáig”, ahogy arról az Apostolok Cselekedete írt.

Az ünnep eredete – mint a legtöbb keresztény ünnep esetében – hármas: a zsidóság az ókorban e tájt aratott, és a búza zsengéjét a jeruzsálemi templomba vitték az önkéntes adományokkal együtt, amit a papokkal és a szegényekkel együtt ettek meg. A rómaiaknál tavaszünnep volt, csakúgy, mint a pogány népeknél. A kereszténység ezeket az elemeket gyúrta egybe, megtöltve sajátos tartalommal. Ahogy a Biblia leírja, a Szentlélek a következőképpen jelent meg az apostoloknak: „mind együtt voltak ugyanazon a helyen. Egyszerre olyan zúgás támadt az égből, mintha csak heves szélvész közeledett volna, és egészen betöltötte a házat, ahol ültek. Majd lángnyelvek jelentek meg nekik szétoszolva, és leereszkedtek mindegyikükre. Mindannyiukat eltöltötte a Szentlélek, és különböző nyelveken kezdtek beszélni, úgy, ahogy a Lélek szólásra indította őket.”

Pünkösdöt – melynek időpontja a húsvéthoz igazodik, az ötven nappal követi, így minden évben más és más napra esik – a középkori egyház sajátos módon ünnepelte. A templomokban trombitákkal, harsonákkal imitálták a szelet, a toronyból pedig égő szalmacsomókat és koszorúkat dobáltak le. A városok, falvak házainak a többsége azonban zsúppal vagy náddal, esetleg fazsindellyel volt fedve, a megoldás tűzrendészeti szempontból finoman szólva nem volt kielégítő. Miután néhány települést sikerült pünkösdkor felperzselni, áttértek arra, hogy a szentmise folyamán fehér galambokat, a Szentlélek jelképeit eresztették szabadon. Bizonyos kockázattal azért ez is járt, hiszen a tömegtől megriadt madarak a templomhajóban kerengve olykor a pórnép tagjain kívül néhány előkelőt és lepottyantottak. Megoldásul végül azt eszelték ki, hogy a galamb vagy galambok legyenek fából, zsinórra függesztve, vagy szenteletlen ostyát szórtak a hívek közé. Az egyház megőrizte az ünnep néhány pogány eredetű elemét is. Így kerülhetett az oltárra zöld ág, a termékenység és a termés szimbóluma.

A zöld ág, jelesül leginkább a bodzaág a magyar népszokások közt is megjelenik. Sokfelé ezzel suhintották meg a lányokat a legények, ami az udvarlás egyik, szavak nélküli formája volt. A paraszti kultúra egyszerre tudott ugyanis nagyon szókimondó, olykor trágár is lenni, és egyszerre végtelenül szemérmes. A cikk elején idézett versike is példa erre: a zöld ágak közé bújás a szabadban szerelmeskedést jelképezi, hiszen tavasz előtt erre nem nagyon volt lehetőség, az egyterű parasztházak és a hideg okán (az aranykapu nyitottságát és azon átbújást felnőtt olvasóinknak nem kell elmagyarázni ). Magyarországon nemcsak a katolikusok, hanem az evangélikus diákok is zöld ágakkal díszítették fel a templomaikat, azonban a termékenységvarázsló jelleg itt sem tűnt el, s az ünneplés sem maradt mindig a szigorú egyházi keretek közt, amit jól mutat, hogy az említett ifjakat több 17. századi zsinat is óvta attól, hogy a pünkösdöt mérhetetlen mennyiségű borital kortyolásával és oktalan lődözéssel tartsák meg. Szintén a termékenység szimbóluma és egyben az udvarlás hathatós eszköze volt a májusfaállítás. A rágatott szalagok száma és színe egyértelműen jelezte, hogy a legénynek és barátainak milyen véleménye van a menyecske külleméről.

A májusfát megmászni tudó legénynek jó esélye volt arra, hogy megválasszák pünkösdi királynak. Ez vagy egy napra, vagy egy évre szólt, ami alatt ingyen ihatott a kocsmában. Az ivás mellett azonban komoly funkciója is volt: esztendeig ő lett a legények bírója, akinek feladata volt a kisebb-nagyobb torzsalkodások lecsillapítása, illetve a „gyere ki a kocsma elé” jellegű kihívások esetén a verekedés bírája is lett, emellett ügyelt arra is, hogy a mérkőzés ne csapjon át bicskázásba.

A pünkösdi népszokások közül kihagyhatatlan a csíksomlyói búcsú, ami azonban csak a huszadik század végére lett összmagyar ünnep, eredetileg egy magyar–magyar belháború emlékét idézte. Történt ugyanis, hogy János Zsigmond 1566-ban Blandra György tanácsára hét unitárius prédikátort küldött Mikes grófhoz, hogy a katolikus székelyeket áttérítse hitére. A prédikátorok egy levelet is vittek Mikeshez, amiben a fejedelem azzal ajánlotta a gróf figyelmébe az igehirdetőket: „küldök hét facsemetét, ültesd el őket a jó székely földbe, hogy ott gyökeret eresszenek!” A gróf meg is fogadta a tanácsot: egyik falujában egy hatalmas gödröt ásatott, a protestáns lelkészeket pedig „elültette”. A fejedelem a kicsit durvára sikerült válaszon éktelen haragra gerjedt. Összehívta a seregét, és hogy a katonáknak nagyobb legyen a lelkesedésük, szabad rablást engedélyezett.

Azonban a had gyűltéről Fabricius páter, a székelyudvarhelyi ferences rendház főnöke is tudomást szerzett; egyfelől felszólítva híveit, hogy menjenek Csíksomlyóba, és imádkozzanak a Szűzanya szobra előtt hitük megtartásáért, másfelől – nem mintha nem hitt volna az ima erejében – fellármázta a csíkieket. Az azonban világos volt, hogy a fejedelem hadi népével a székelyek nem bírnak el. Emiatt cselt alkalmaztak: Udvarhely és Csík határán, a Tolvajos-tetőn csak egy út húzódott a sűrű erdőben. Az út két oldalán álló fákat félig befűrészelték, majd amikor a fejedelmi sereg odaért, néhány fejszecsapással rájuk döntötték. Akik az ágak közt netán életben maradtak, azokat baltával verték agyon, majd hazatértek, és a győzelemért hálát adva a Szent Szűz szobrával körmenetet tartottak, amit a katolikusok minden évben megismételtek és megismételnek. A búcsún és a zarándoklaton való részvétel azonban feltételekhez volt kötve. Aki nem adta meg az adósságát vagy a kölcsönkapott tárgyakat, szerszámokat, haragot tart valakivel vagy éppen a ház körüli teendőit nem végezte el, nem jelenhetett meg Csíksomlyón. Ráadásul nemcsak a szertartás alatt, de már az úton is tilos volt káromkodni, inni, részegeskedni, világi dalokat énekelni, de még pipázni is. A gyergyóditróiak még ezzel sem érték be: nehéz fakereszteket ácsoltak, amiket a településeken átmenve a kezükben, az úton pedig a hátukon cipeltek. Mások egész különös, egyéni fogadalmakat tettek. (Erről szól a közismert székely vicc: a zarándoklat alatt elered az eső, a menyecskék pedig védekezésül a fejükre borítják szoknyájukat. Azonban az egyik menyecskének valahogy az alsószoknya is a fejére kerül. Sára előreszaladt, hogy figyelmeztesse, de az ura visszahúzza: hagyjad lelkem, hátha így fogadta ) A gyergyóújfalviak hat csengettyű szavára ütemesen, katonásan meneteltek.

A Székelyföldön azonban nem csak kegyes szokások fűződtek a pünkösdhöz. A szelídebbek közé tartozott a lófuttatás, ahol a legények nemcsak megelőzni akarták egymást, hanem ha lehetett, földre is küldeni, amit olykor fakardokkal és falándzsákkal végeztek; a szokás erősen emlékeztet a középkori lovagi tornákra, eredete is alighanem ott kereshető. A győztes lett aztán a pünkösdi király. Sokkal durvább volt a gúnárnyakszakítás: egy élő libát a falu főutcáján álló két fa közt fejjel lefelé fellógattak, és a legények nekifutva próbálták letépni a – természetesen élő – állat fejét. A szokás valószínűleg a pogány emberáldozatok emlékét őrzi. Hasonló volt a kakasütés is: egy kakast a földbe ástak, hogy a feje látszott ki, és azt kellett kővel vagy métával úgy megdobni, hogy az állat belepusztuljon. Később „finomítottak” a rituálén: fából készült, általában kerek pajzsot készítettek, rajta egy kakast ábrázoló festménnyel, a szívénél pedig kicsiny fekete folttal; aki nyíllal eltalálta, az lett a pünkösd királya, ráadásnak pedig kapott egy kakast

A Dunántúlon mások voltak a szokások. Itt és a Felvidéken a pünkösd volt az egyik alkalom a komaságok létesítésére, természetesen komatál küldésével; ezek a virtuális rokonságok általában holtig tartottak, és sokszor erősebbek voltak a vérrokonságnál. A lovasverseny sem volt ismeretlen, Csepregen például a szőrén megült lovakkal akadályversenyt tartottak. Szegeden a lányoknak hajnalban meg kellett fürdeniük a Tiszában, természetesen meztelenül; hasonlóan a húsvéti locsoláshoz, ez is a rituális megtisztulást, megtisztítást jelentette, de egyben fizikai célja is volt, hiszen a parasztházak mosdásra alkalmas helyiséggel nem rendelkeztek.

A pünkösd ünnepéhez sok helyen hozzátartozott a körmenet is. A katolikus egyház és hívei ennek révén mutatták meg az egész közösségnek a hitüket. Természetesen mindez az ötvenes évektől alaposan szúrta a kommunista vezetők szemét. Nemcsak Ceauşescu, de már Gheorghiu Dej is betiltotta a csíksomlyói szabadtéri szertartást, Miklós Imre, a magyar Egyházügyi Hivatal elnöke „megkérte” a püspököket, hogy a „tűzveszély miatt” ne legyenek gyertyák, sőt, a hívek egészségére hivatkozva „tanácsolta”, hogy az egész szertartás a templomokban folyjék le

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.