Árpád-kori fürdőt rejt a budai Vár gyomra

Az MNO videóval „merült alá”.

Gabay Balázs
2015. 08. 12. 13:30
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A kulturális emlékeket gyakorta éppen a pusztítás, az előző korszakok világi és szakrális építményeinek lerombolása menti meg az utókor számára – persze csak részben. A budai Vár ma is tele van a korábbi évszázadok lenyomataival, tárgyi emlékeken taposunk nap mint nap. Olykor szerencsére előkerül a földből egy ódon műtárgy vagy egy szenzációs lelet. A legutóbbi ilyen egy rituális zsidó fürdő, egy mikve a 13. századból, mely nagyjából a mai Szent György utca alatt rejtőzködött.

A csöppnyi, mindössze 3-4 négyzetméteres medence egy hatalmas, majdnem 1500 négyzetméteres pincerendszer mélyén helyezkedik el. A barlangszerű képződmény a régészek szerint jóval a magyarok érkezése előtt, az őskorban is lakott volt. A tatárjárást követően aztán IV. Béla rendelte el kővár építését a pincék feletti dombon. A 14. század közepén írt Képes Krónika említést tesz egy zsinagógáról a Fehérvári kapunál, valahol a mai Honvéd Főparancsnokság épülete előtti utcaszakasz alatt. A mikve létezése bizonyítja, hogy a templom igenis létezett, valahol alatta alakíthatták ki a rituális fürdőhelyiséget.

Budapesten a világháború előtt számos rituális zsidó fürdő működött, a Kazinczy utcában például egy egész mikvetömb üzemelt, melyben különböző típusú fürdőket építettek meg. 1945 után sokáig egyet sem nyitottak újra. 2004-ben két magyar származású New York-i milliomos újíttatott fel egy mikvét a Kazinczy utcában, a Szimplakert tőszomszédságában. Az épület tetején ciszternákat helyeztek el, a ház alatt pedig kutat is fúrtak, hogy biztosítsák a természetes víz utánpótlását. A fényűzően helyrehozott mikvébe még jakuzzi is került.

A Szent György utcát IV. Béla korában Zsidó utcának nevezték, a mai Fehérvári kaput pedig Zsidó kapunak, a budai zsidóság ebben a negyedben lakott az idő tájt. A Nagy Lajos uralkodása idején kitört világméretű pestisjárvány (1347–1353) jó okot szolgáltatott az elüldözésükre. Ám mivel a király is fontos szerepet tulajdonított nekik a kereskedelemben, így néhány éven belül sok család visszatérhetett, de már a mai Táncsics Mihály utcában telepedtek le.

A török megszállás idején viszonylagos békében élték életüket, vallásukat is szabadon gyakorolhatták, ebben az időszakban a mikve is betölthette eredeti szerepét. Buda 1686-os felszabadítása után viszont a keresztény sereg az itteni zsidóságot sem kímélte, sokan meghaltak, elmenekültek, velük együtt a zsidó kultúra is hanyatlásnak indult.

Az 1700-as években a Teleki-palota épült fel a mikve fölött, majd polgárházakat terveztek itt. Az ezek alatti pincékben óriási mennyiségű bort tároltak, ami a Buda környéki szőlőskertekből került ide. A mikve bejáratával szemközti, a Szent György tér túloldalán található Királyi Borház és pincemúzeum az évszázadokkal ezelőtti szőlészeti és borászati munkát mutatja be.

Miután a 20. század elején József főherceg a pincékbe döntette be a polgárházak falait és a középkori falakat, hogy díszkertet építtessen a helyükön, a különböző korok emlékei összekeveredtek. A régészek az utóbbi 30-40 év legnagyobb szabású középkori feltárását végezték el 2000-ig, melynek során járhatóvá tették a helyenként 700-800 éves folyosókat, és összegyűjtöttek megannyi felbecsülhetetlen értékű műtárgyat a márgába vájt pincerendszerben. Az egyik vájat végében például egy 20 méter mély kútra bukkantak az 1400-as évek második feléből, melynek alján egy rongylabdává csomósodott, Anjou-korabeli selyemdarab hevert. De találtak itt középkori bőrcipőket és hordódongát is. A pincerendszer Fehérvári kapuhoz közelebb eső részében, az egyik kisebb terem oldalából meredek lépcsősort találtak a kutatók, ennek aljában fedezték fel a IV. Béla korában épült mikvét.

A kézzel kivájt fürdőnek eredetileg higiéniai és vallási jelentősége is volt, de elsősorban rituális okból látogatták a budai zsidók. Férfiak és nők is használhatták. A Tóra betűje szerint az alámerüléssel megtisztulhat az ember, de csakis a szigorú előírások betartásával. A nők – akiknek házasságkötés előtt egy alkalommal meg kellett itt fürdeniük, majd az esküvő után havonta egyszer – a Talmud szerint semmilyen ruhadarabot nem viselhettek fürdés közben, sőt smink és ékszer sem lehetett rajtuk. Ha szálka ment a bőrükbe, kosz maradt a körmük alatt vagy ételmaradék volt a foguk között, a rituális fürdés érvénytelen volt. Az alámerülés csak akkor jelenthetett teljes megtisztulást, ha az illető minden porcikáját érte a víz, egy hajszál sem maradhatott szárazon. Ezt egy felügyelő (asszony) ellenőrizte.

A mikvének minimum 450 liter vizet kellett tartalmaznia, mely kizárólag természetes forrásból – esővíz vagy talaj-/rétegvíz – származhatott.

Augusztus 3-a óta a pincerendszer és a mikve is megnyílt a nagyközönség előtt. Hétfőnként egyéni és csoportos tárlatvezetést tartanak, a tervek szerint nemsokára angol nyelven is. Sokan kíváncsiak a budai Vár legújabb ékére, ottjártunkkor is összejött a maximális 15 fő, a magyar érdeklődők mellett izraeli forgatócsoport is végigjárta a pincéket.

A tárlatvezetésre a [email protected] e-mail címen lehet jelentkezni.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.