Az értelmiség útja a Gyorskocsi utcába

Szelényi Iván: Senkit nem érdekel Amerikában, hogy mit mondok, hiába vagyok a Yale professzora.

Bóka Máté Ciprián
2015. 10. 16. 17:54
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A kötet megjelenése után történtek már önmagukban felidézik az akkori kor viszonyait, hiszen a szerzőket a szocialista hatalom letartóztatta, Szelényinek el is kellett hagynia az országot. Konrád György úgy emlékezett, hogy mindketten a Gyorskocsi utcában kötöttek ki, Szelényi Ivánt a Csillagfürdő strandnál, őt pedig a lakásában fogták el: mint később kiderült, tetőfedőknek álcázott nyomozók fogták el.

– Te bolond vagy, elszálltál, fejjel mész a falnak! – ezt mondták ránk. Kilógtunk a sorból, mint a fekete kacsák – mesélte Konrád. – Peremre szorultunk, de önként kezdeményezett pozíció volt ez, annak a büntetése volt, amit csináltunk. Hat napot ültünk, de mások sok évet húztak le a Horthy-, a Rákosi- vagy éppen a Kádár-korszakban. Így kedvezményezettnek érezhettük magunkat.

A munka a szerzők elmondása szerint nem felelne meg egy mai PhD-dolgozat formai kritériumainak, hiszen nincs bibliográfia, nincsenek lábjegyzetei. A könyv ugyanis inkább olvasmányok által magukba szívott tudás és élettapasztalat – ellenzékiek letartóztatása és a rémes történetek – megformálása volt.

Konrád szerint két korábbi könyvében a tematizált önanalízisnek a munkája elméleti szintre helyeződött át, Szelényi Ivánná vagy Konrád Györggyé vagy a körülöttük élő emberré alakult át.

– Az értelmiségi lét paradoxonai, nyomások, húzások, kudarcok és kísértések – ezek elég tápanyagot biztosítottak annak idején – mondta a szerző.

Az értelmiség útja az osztályhatalomhoz című könyvben két megközelítést, elméletet vontak kritikai górcső alá. Az egyik a szabadon lebegő értelmiség elmélete volt, míg a másik az, hogy az értelmiség valamelyik osztályhoz tartozik. A több mint harminc évvel ezelőtti könyv mind a kettőt tagadja, inkább azt feszegették, hogy van-e saját érdeke az értelmiségnek.

– Azzal a problémával, miszerint a tudás és a hatalom hogyan függ össze, nagyon sokan foglalkoztak akkor. Volt jobboldali és baloldali megközelítése is a kérdésnek – mondta Szelényi.

A baloldali megközelítés alapja a fiatal német Jürgen Habermas elgondolása volt; eszerint a politika tudományossá válik, a fő ellenség pedig a technokrácia. A jobboldal szerint – e vonalat Michel Foucault képviselte leginkább – viszont a humán értelmiség az ellenség. A tudás és a hatalom pedig annyira összefonódik, hogy nem is lehet szétválasztani, és a tudás valójában hatalmi aktus. Ezen elmélet szerint a tudás meghatározza a diskurzust, ezzel pedig megfoszt minket attól, hogy magunk döntsünk a diskurzusról – ezt erőlteti ránk a humán értelmiség.

Szelényi Iván szerint azonban nem jobb- és nem is baloldali a könyv, hiszen ők mindkét világot kritikával, ironikusan kezelték, de nem maradt el az önirónia sem.

A pécsi beszélgetést vezető Demeter Tamás filozófus azon kérdésére, hogy a magyar értelmiség jelenlegi helyzetének leírására miként alkalmas a könyv, Konrád György azt felelte: az értelmiség nagyobbik fele ma a politikai bürokrácia része. Úgy vélekedett, hogy a hatalom és a tudás ma szétválik, és pártállami bürokrácia működik jelenleg, miközben vannak nehéz helyzetben lévő értelmiségiek, ők a vesztesek.

Szelényi viszont messzebbről indított. Mint mondta, a sztálinizmus után a rendszer legitimálást keresett a tudományos szocializmusban, amely racionális rendet nyújtott – erre pedig akkor volt is széles vevőközönség. Sokan gondolkodtak úgy, hogy a rendszer működne, csak éppen nem a megfelelő emberek vannak a megfelelő helyeken. Akkor úgy tűnt, mintha a bürokrácia hajlamos lett volna bevonni az értelmiséget a döntéshozatalba, de ennek ’68-ban vége lett, és az értelmiségnek is elment a kedve ettől a „szerelmi kalandtól”. Nagyon sokára jutott el oda, hogy a piacgazdaságot megfelelőbbnek tartsa, mint a kommunizmust. A szociológus szerint ugyanakkor az értelmiség ásta alá a marxizmust kritikájával, és bár ’89-ben nem jutott hatalomra, nem vitás, hogy lényegesen nagyobb szerepet kapott, mint korábban. Később azonban kivonultak a politikából, rájöttek, nem is csinálták olyan jól, és nem is nagyon szeretik a politikát. Jöttek a „macherek”, azok, akik tudják, hogyan kell politikát csinálni. Szelényi arról viszont igen lesújtóan beszélt, hogy túl sok figyelmet kap itthon az értelmiség.

– Senkit nem érdekel Amerikában, hogy mit mondok, hiába vagyok a Yale professzora – mondta. – Korábban meg sem kérdeztek, ha Kelet-Európáról volt szó, pedig disszidens voltam, és a UCLA-n (a Kaliforniai Egyetemen) is tanítottam. Itthon meg folyunk az újságokból, ezért is unalmasak az újságok, mert mindig ugyanazok mondják ugyanazt.

Meglátása szerint az értelmiség még mindig nem zárkózott el eléggé a vágyott „elefántcsonttoronyba”, ahol békében lehet. Konrád György azonban ezzel szemben azt mondta, ő az ideje jó részét egy kis faluban tölti, és nem bántja, ha megkérdezik. – Igyekszem válaszolni, a megkérdezettséget mint társasági kapcsolatot fogom fel. Persze megesik, hogy akaratlanul olyat mondok, amire a barátaim is megharagszanak, hiszen itthon a vonalas beszédnek hagyománya van.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.