A kötet megjelenése után történtek már önmagukban felidézik az akkori kor viszonyait, hiszen a szerzőket a szocialista hatalom letartóztatta, Szelényinek el is kellett hagynia az országot. Konrád György úgy emlékezett, hogy mindketten a Gyorskocsi utcában kötöttek ki, Szelényi Ivánt a Csillagfürdő strandnál, őt pedig a lakásában fogták el: mint később kiderült, tetőfedőknek álcázott nyomozók fogták el.
– Te bolond vagy, elszálltál, fejjel mész a falnak! – ezt mondták ránk. Kilógtunk a sorból, mint a fekete kacsák – mesélte Konrád. – Peremre szorultunk, de önként kezdeményezett pozíció volt ez, annak a büntetése volt, amit csináltunk. Hat napot ültünk, de mások sok évet húztak le a Horthy-, a Rákosi- vagy éppen a Kádár-korszakban. Így kedvezményezettnek érezhettük magunkat.
A munka a szerzők elmondása szerint nem felelne meg egy mai PhD-dolgozat formai kritériumainak, hiszen nincs bibliográfia, nincsenek lábjegyzetei. A könyv ugyanis inkább olvasmányok által magukba szívott tudás és élettapasztalat – ellenzékiek letartóztatása és a rémes történetek – megformálása volt.
Konrád szerint két korábbi könyvében a tematizált önanalízisnek a munkája elméleti szintre helyeződött át, Szelényi Ivánná vagy Konrád Györggyé vagy a körülöttük élő emberré alakult át.
– Az értelmiségi lét paradoxonai, nyomások, húzások, kudarcok és kísértések – ezek elég tápanyagot biztosítottak annak idején – mondta a szerző.
Az értelmiség útja az osztályhatalomhoz című könyvben két megközelítést, elméletet vontak kritikai górcső alá. Az egyik a szabadon lebegő értelmiség elmélete volt, míg a másik az, hogy az értelmiség valamelyik osztályhoz tartozik. A több mint harminc évvel ezelőtti könyv mind a kettőt tagadja, inkább azt feszegették, hogy van-e saját érdeke az értelmiségnek.
– Azzal a problémával, miszerint a tudás és a hatalom hogyan függ össze, nagyon sokan foglalkoztak akkor. Volt jobboldali és baloldali megközelítése is a kérdésnek – mondta Szelényi.
A baloldali megközelítés alapja a fiatal német Jürgen Habermas elgondolása volt; eszerint a politika tudományossá válik, a fő ellenség pedig a technokrácia. A jobboldal szerint – e vonalat Michel Foucault képviselte leginkább – viszont a humán értelmiség az ellenség. A tudás és a hatalom pedig annyira összefonódik, hogy nem is lehet szétválasztani, és a tudás valójában hatalmi aktus. Ezen elmélet szerint a tudás meghatározza a diskurzust, ezzel pedig megfoszt minket attól, hogy magunk döntsünk a diskurzusról – ezt erőlteti ránk a humán értelmiség.