Jelenleg nem tervezi újragondolni a kötelező iskolai olvasmányok listáját a szaktárca, de a Nemzeti alaptanterv (NAT) legközelebbi felülvizsgálata során lesz lehetőség a szükséges és indokolt módosításokra – ez derül ki Rétvári Bence, az Emmi parlamenti államtitkára tájékoztatásából, akit a független Oláh Lajos képviselő kérdezett arról, mikor kaphatnak a jelenleginél érdekesebb, izgalmasabb olvasnivalókat a diákok. Pedig a kötelezők felülvizsgálata a magyartanárok szerint is igencsak időszerű lenne, sőt a lapunk által megkérdezett szakemberek alapvető módszertani újításokat is sürgetnek.
– Nem elsősorban a kötelező olvasmányokon múlik az irodalomtanítás milyensége, a fő kérdés inkább az, hogy az olvasóvá nevelés vagy pusztán a műveltség közvetítése-e a cél. Ha ugyanis nem nevelünk olvasni szerető gyerekeket, akkor teljesen mindegy, milyen könyvet adunk a kezükbe – hangsúlyozta lapunknak a Magyartanárok Egyesülete (ME) elnöke. Arató László szerint szükséges a kötelezők listájának felülvizsgálata, ám ennél sokkal fontosabb, hogy a magyartanítás szemlélete megváltozzon.
– A kompetenciamérések eredményei szerint 6., 7. és 8. évfolyamon kezd el romlani a magyar diákok szövegértése. Nem véletlenül, hiszen ekkor lép be a tananyagba az irodalomtörténet, és ekkor mélyül el a kedvtelésből választott olvasmányok, illetve az órán tanultak közti szakadék. Rengeteg színvonalas és izgalmas olvasmány van, ami a felső tagozatos korosztálynak való, de a tapasztalat azt mutatja, hogy tekintélytiszteletből túlzottan is ragaszkodunk a nemzeti irodalom kincseihez. Egy szóval sem mondom, hogy a remekműveket ponyvaregényekre kéne cserélni, de mindenképp nagyobb arányban kellene foglalkozni a populáris és a kortárs irodalommal, hiszen az elsődleges cél, hogy megszerettessük a gyerekekkel a könyveket – mondja Arató.
– Bármennyire is fontos Jókai, korainak tartom hetedik osztályban, hisz a diákok nem tudják megemészteni a regényeinek világát, nyelvezetét. A Kőszívű ember fiait statisztikák szerint a diákok 60 százaléka nem olvassa el, mégis évtizedek óta ragaszkodunk hozzá. Helyette inkább olyan olvasmányt kellene kínálni, amiről a diákok úgy érzik, az ő világukról, saját élethelyzetükről, általuk ismert problémákról szól. A tanterv által hetedik évfolyamon ajánlott ifjúsági regények – például Verne, Dickens, Twain művei – sajnos nem ilyenek. Bármennyire is jók, a gyerekek nem szeretik őket, mert a XIX. századi események nekik már túl távoliak – fogalmazott a szakember, aki szerint sokkal több szabadon választott olvasmányra lenne szükség.