Hogyan kezelje Európa a bevándorlási krízist?

A Migrációkutató Intézet vezetője szerint távol állnak a döntéshozók a népakarattól.

Ruzsbaczky Zoltán
2016. 04. 07. 17:40
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az európai politikai elitnek rugalmasabbnak kell lennie, és csökkentenie kell véleményének távolságát az átlagszavazók álláspontjától, enélkül ugyanis fennáll a veszélye, hogy az emberek a radikális pártoknál találják meg számításukat – derült ki a Migrációkutató Intézet főigazgatójának előadásából. Orbán Balázs abból indult ki, hogy a mai európai politikai elit nagyon eltérően gondolkozik a migrációról, mint az átlagemberek, főleg Nyugat-Európában. Jó példa erre az egészre Angela Merkel befogadáspárti politikája, aminek hatására nagyon megerősödött a német szélsőjobboldali, migránsellenes AfD.

Orbán szerint ugyanakkor ha az európai politikai elit rugalmassá tud válni, és képes közelíteni a véleményét az átlagszavazóhoz, akkor megőrizheti jelenlegi helyét, és gátat tud vetni az Európai Unió további erodálódásának. Véleménye szerint az idei évre tervezett három nagy, uniós tagországot érintő népszavazás – a szerdai holland, az unióból történő kilépésről szóló brit, és az őszre tervezett, kvótáról szóló magyar – is valójában az európai közösség jövőjéről fog szólni.

Orbán Balázs úgy látja, Ausztrália, Kína vagy éppen Oroszország azt vizsgálják, hogyan állíthatnák meg a kontrollálatlan migrációt, de ezt a „versenyt” Európa nem ismerte fel. Ennek lett a következménye a destabilizáció, politikai bizalomvesztés vagy éppen a különféle közösségi vívmányok összeomlása – mint például az emberek szabad mozgása a schengeni övezeten belül –, de ennek a folyamatnak még így is csak az elején-közepén tartunk. „Meg kell érteni, hogy a világ megváltozott az európai menekültrendszer kitalálása óta, a hagyományos stratégiák immár nem működnek, hosszú távú tervezésre lenne szükség” – közölte Orbán.

Mint mondta, a migrációs válság kezelésében az unió egy nézőpontnak adott kizárólagosságot, ez pedig a humanitárius nézőpont volt, kiegészülve a gazdaságival, de szerinte a történteket csak geopolitikai nézőpontból tudjuk megérteni, a szakirodalom szerint ugyanis a nagy tömegű, instabil migráció destabilitást okozhat.

Noha az amerikai muszlim közösség arányaiban jóval kisebb az európainál – csak a lakosság egy százaléka –, a felmérések alapján mégis ők a legnépszerűtlenebb vallási csoport az Egyesült Államokban – ez már Tóth Csaba, a Republikon Intézet stratégiai igazgatójának előadásából derült ki. Ismertette: az óceán túloldalán létezik a muszlimellenesség, noha az európai muszlimoknál magasabb jövedelmű rétegről van szó, vagyis nincs akkora különbség a többségi társadalom és az ő életkörülményeik között, mint Európában.

Tóth Csaba ugyanakkor felhívta rá a figyelmet, hogy a 2001-es terrortámadások példájából kiindulva elmondható: lehetséges, hogy a mostani európai migrációs hullámot 5-10 év múlva jóval kisebb jelentőségűnek gondoljuk majd, mint most. Az amerikai terrortámadások után ugyanis bevett dologgá vált a „civilizációk harca”, megjelent a nem mainstream médiában az iszlámellenesség, ráadásul George W. Bush elnököt is teljesen más színben látta a közvélemény. 2004 után viszont megváltozott a helyzet, a Bush vezette republikánus politika kudarcossá vált, Barack Obama pedig megnyerte a választásokat a Demokrata Párt színeiben.

Soós Eszter Petronella Franciaország-szakértő szerint az Iszlám Állam térnyerése mellett a mostani európai migrációs válság is közre játszott abban, hogy a tavaly novemberi párizsi merényletsorozat ne csak megrendítse, hanem sokkolja a francia társadalmat. Az egyetemi tanár úgy látja: a múlt évben növekedett a vallási felekezetek közötti feszültség, az antiszemitizmus pedig alapvetően három csoporthoz kötődik: a szélsőjobbosok és a szélsőbalosok mellett a franciaországi muszlim közösség egy részéhez is.

Márpedig a felekezetek között jelenleg nagyon erős ellentétek vannak, negatív csúcson van a zsidóság biztonságérzete, az antiszemita támadások és az Izraelbe emigráló zsidók száma pedig nagyon magas. Soós Eszter elmondta: az utóbbi időben már nem csak a radikalizmus, hanem maga az iszlám szerepe is kérdéssé vált Franciaországban. Mindeközben előállt az a helyzet, hogy a Nemzeti Front – amelynek alapítói közt még neonácik is voltak – védelmet ígér a zsidóknak a muszlimok zaklatásától.

Az egyik legfontosabb közös pont a lengyel és a magyar kormány politikájában a Brüsszellel történő szembeszállás, aminek ugyanakkor semmi köze a migrációs válság kezeléséhez – ezt már Mitrovits Miklós, a Magyar Tudományos Akadémia Történettudományi Intézetének munkatársa mondta. Szerinte a migrációs hullám kapóra jött a két kormánynak ahhoz, hogy az európai uniós döntéshozatali mechanizmusok megváltoztatásáért lépjenek fel. A közvélekedéssel szemben – bár a két ország kormánya kölcsönösen hajlamos egymásra hivatkozni – ezen a ponton kívül valójában kevés az érintkezési felület az Orbán- és Szydlo-kabinet politikájában.

Mitrovits hozzátette: a lengyelek nagy többsége ellenzi a Közel-Keletről történő bevándorlást, annak ellenére is, hogy az országukon nem halad keresztül migrációs útvonal, és nem is számítanak célországnak. Ugyanakkor hintapolitika jellemző rájuk: először a visegrádi négyekkel megállapodnak a kvótarendszer visszautasításáról, majd Brüsszelben mégis engedményt tettek: 4000-4500 szír bevándorlót ugyanis hajlandónak mutatkoztak befogadni.

A rendezvény végén Kovács László szocialista politikus, egykori külügyminiszter is hozzászólt, szerinte a menekülteket, a gazdasági migránsokat és a terroristákat az Európai Uniónak különbözőképpen kell kezelnie. Úgy véli, noha a menekültek elhelyezésére közösségi megoldás, tagállamok közti tehermegosztás kell, a gazdasági migránsok beengedéséről minden nemzetállamnak egyenként kellene döntenie – mondta ezt úgy, hogy saját bevallása szerint továbbra is közösségpárti.

Korábban az MNO-n is írtunk arról, hogy mennyire különbözőek az egyes tagországok feltételei: míg Németországban a háború után született generáció nyugdíjba vonulásával munkaerőhiány lépett fel, Magyarországon éppen a munkanélküliség okoz problémát. Hasonló a helyzet Franciaországban is, ahol évente 600 ezren mennek külföldre vagy nyugdíjba, de ezzel egy időben 800 ezren jelennek meg a munkaerőpiacon, amivel a francia gazdaság nem képes lépést tartani.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.