Szétszedték az állami történelemkönyvet

A véleményező tanároknak csak 24 százaléka mondta, hogy szívesen tanítana belőle.

Hutter Marianna
2016. 05. 23. 11:31
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hosszas szakmai elemzést közölt a tizedikeseknek szóló állami kísérleti történelemkönyvről szombaton a Történelemtanárok Egylete (TTE). Eszerint az még mindig tele van hibákkal, pedig már két éve tanulnak belőle. Többek közt kritizálták, hogy a tananyag bizonyos esetekben nem felel meg napjaink történettudományos nézeteinek. Erre példaként említették, hogy elfogult a Habsburg-ábrázolás, korszerűt-len a Bocskai-kép, továbbá a XVIII–XIX. századi Magyarországot bemutató térképeken rosszak az országhatárok. Az atlaszokkal kapcsolatban arról is írtak, hogy grafikai kivitelezésük „csúnya”, a települések neve gyakran olvashatatlanul kicsi, sokszor hiányzik a tájékozódást segítő folyók neve. Olyan durva tévedések is találhatók a könyvben, amelyek Egert a Tisza mellé helyezik, Hollókőt Fülek helyén jelölik.

A könyvben található 32 ábrából mindössze kettőben nem volt hiba. A képanyaggal kapcsolatban általános problémaként jelezték: sokszor nem derül ki, mikor készültek a festmények, vagy hogy udvari festő alkotásáról van-e szó, aki a megrendelő igényének megfelelően szépített művén.

Gond van a használt, de nem megmagyarázott fogalmakkal is, tehát hiába olvassák a gyerekek a „hegemónia” vagy a „szabadversenyes kapitalizmus” kifejezéseket, nem definiálják őket. Problémaként említették továbbá az elemzésben, hogy hatszor annyi évszám szerepel a könyvben, amennyit a kerettanterv előír, így ez feleslegesen terheli a diákokat.

A tankönyvnek Ráadás néven internetes kiegészítő tananyagai is vannak, ám ezek 70 százaléka valójában nem elérhető. A kritikusok szerint a kötet az önálló tanulást nehézkessé teszi, ezért tanári segítség szükséges, hogy felkészüljenek belőle az érettségire a diákok. Utóbbit támasztja alá, hogy a tankönyv bizonyos érettségi-témaköröket teljesen kihagy, például a barokk kort, a világgazdaság kialakulását vagy Erdély etnikai összetételének bemutatását. Ez egyébként a középiskolai történelematlasznál is megfigyelhető: nem dolgozza fel a gyarmatosítást, a dualizmus korát, a globalizáció vagy a világvallások témáját, holott ezekből is van feladat az érettségin. Az atlaszok egyébként nem tartalmaznak sem névmutatót, sem kronológiát.

Bár a tankönyveket készítő Oktatáskutató és -fejlesztő Intézet (OFI) munkatársait elhívta a kritikák bemutatására a TTE, ők nem vettek részt a rendezvényen. Ehelyett honlapjukon közlemény jelent meg, amely szerint „a tanárok szeretik a Történelem 10. kísérleti tankönyvet”. Bár azt írták, „természetesen minden kritikai észrevételt vagy javító szándékú javaslatot messzemenően figyelembe fognak venni a tankönyv továbbfejlesztésekor”, később a TTE egyik kritikáját „tudatos és manipulatív kísérletnek” minősítették „a tankönyv készítőinek politikai lejáratására”. Utóbbi állítást a TTE visszautasította, kijelentve, hogy elemzésük szakmai szempontok szerint történt.

Az OFI egyébként az alapján állítja, hogy a tanárok szeretik a történelemkönyvet, hogy annak kipróbálását 46 tanár segítségével értékelték egy jelentésben. A pedagógusok közül azonban 41-en szerződéses kapcsolatban állnak az intézettel, ami felveti a kérdést, mennyire merték szabadon megfogalmazni a véleményüket. Ám az intézet közleményében említett saját jelentése sem fest különösebben hízelgő képet a tizedikes tankönyvről. A véleményező tanároknak ugyanis csak 24 százaléka mondta, hogy szívesen tanítana belőle jövő évben is, 61 százalék ezt a kiadás átdolgozásához kötötte, míg 15 százalék egyáltalán nem akart többet tanítani belőle.

Árulkodó az is, hogy a tanárok, akiknek a tankönyv minőségét egy ötfokú skálán kellett értékelniük különböző szempontok szerint, milyen osztályzatokat adtak. Például a személyre szabott tanulás lehetősége átlagosan 3,3, az idegen szavak magyarázata 3,5, a tanultak gyakorlati vonatkozásának bemutatása 2,8-es értékelést kapott. A legjobb pontszámokkal a tankönyv esztétikuma (4,4) és a megfelelő nyomdai kivitelezés (4,4) büszkélkedhetett, illetve az, hogy tartalma megfelelt a kerettantervben foglaltaknak (4,4).

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.