Hétről hétre bővül a jogsértő szociális és gyermekvédelmi intézményeket működtető fenntartók feketelistája. Míg februárban 19 fenntartó volt a listán, ma már 43 intézmény adatai szerepelnek rajta. Lapunk összesítése szerint 12 önkormányzati fenntartású intézmény szerepel a felsorolásban, valamint három, a Klebelsberg Intézményfenntartó Központhoz (Klik) tartozó gyermekotthon és ugyanennyi, a Szociális és Gyermekvédelmi Főigazgatóság (SZGYF) fenntartásában működő szociális intézmény, vagyis a jogsértő bentlakásos otthonok több mint 40 százalékát az állam vagy valamelyik önkormányzat tartja fenn. A talán legsúlyosabb jogsértést pedig – a Kliken keresztül – éppen az állam okozza.
Mint arról lapunk beszámolt, egy törvénymódosításnak köszönhetően 2015. augusztus 1-jétől „feketelistán” kell közzétenni azoknak a fenntartóknak az adatait, amelyek szociális vagy gyermekvédelmi intézményt működtetnek, és valamilyen jogsértést követnek el, vagy nyilvántartásba való bejegyzés nélkül nyújtanak szolgáltatást. A fenntartókat elmarasztaló hatósági döntéseket a Szociális Ágazati Portálon (www.szocialisportal.hu) kell nyilvánosságra hozni.
A kormány a jogszabály megalkotásakor azzal indokolta a jogsértő fenntartók adatainak nyilvánosságra hozatalát, hogy ezzel könnyebbé teszik a választást az emberek számára az egyes szolgáltatók között, és a nyilvános szégyenlista arra is jó lehet, hogy visszatartsa a további jogsértéstől a szolgáltatókat.
A listára az utolsó egy hónapban főként pszichiátriai otthonok és idősotthonok kerültek fel, amelyek esetében a leggyakoribb jogsértések között szerepel a túlzsúfoltság, a betegeknek minimálisan meghatározott élettér hiánya, az előírtnál kevesebb mosdó és illemhely, illetve a szakemberhiány. A Sajtoskálon található, állami fenntartásban lévő Vas Megyei Pszichiátriai Betegek Otthonában például a hatósági vizsgálat és az utóellenőrzés során is súlyos szakemberhiányt tapasztalt a megyei kormányhivatal, összesen kilenc ápoló-gondozói státus volt betöltetlen. Ezenfelül a fenntartó a tárgyi feltételeket sem biztosította maradéktalanul, így például gond volt az akadálymentesítéssel, a lakószobák méretével és az illemhelyek számával. Ráadásul a maximálisan előírt négy betegnél többet zsúfoltak be egy szobában, ami szintén jogsértő. A Vas Megyei Kormányhivatal ezért az otthon határozatlan idejű működési engedélyét ideiglenes hatályúvá változtatta, és megtiltotta, hogy a jogsértések felszámolásáig új ellátottat vegyenek fel az intézménybe.
Hasonló ok miatt került fel a szégyenlistára a református egyház által fenntartott Cédrus Református Egyesített Szociális Intézmény bajai pszichiátriai otthona is, ahol kevesebb mint hat négyzetméternyi lakóterület jutott a lakószobákban egy betegre, és itt is több mint négy beteg lakott egy szobában. A kiskunfélegyházi önkormányzatnak pedig három intézménye is felkerült a listára: a fenntartó a hajléktalanok átmeneti szállása és éjjeli menedékhelye, a családok átmeneti otthona, valamint az idősek otthona esetében is azzal követett el jogsértést, hogy nem biztosította az érintettek ellátásához a megfelelő tárgyi feltételeket.
Több szociális intézmény azért került a listára, mert kiderült, hogy nem, vagy késve tájékoztatják az általuk gondozott betegeket az intézményi térítési díjak változásáról, akiknek így nem volt lehetőségük mérlegelni a szerződés felmondását. Ezt a hiányosságot tapasztalták például a Tatabányai Többcélú Kistérségi Társulás négy intézményében: két tatabányai idősek otthonában, valamint egy környei és egy vértesszőlősi intézményben. Hasonló problémát észleltek a Kállói Idősek Otthonában is.
A magánfenntartói jogsértések közül az egyik legutóbbi az Élet-Hossz Alapítványhoz köthető, mely a budaörsi Kőfejtő utcában található idősek otthonát működteti. Az intézményben az utóellenőrzés során is komoly túlzsúfoltságot találtak, ezért szociális igazgatási bírsággal sújtották a fenntartót. Pénzbüntetést kapott az az asszony is, aki Hajdúsámsonban működtetett a nyilvántartásba való bejegyzés nélkül – vagyis illegálisan – idősek otthonát. Neki azonnal meg kell szüntetnie az otthont, és a 250 ezer forintos igazgatási bírságot is meg kell fizetnie. A Jobb Otthon Szociális és Egészségügyi Ellátásért Alapítvány által fenntartott bodajki idősek otthona pedig azért szerepel a szégyenlistán, mert dolgozóik egy részének nem volt megfelelő szakképesítése, illetve az ellátottaknak nem biztosították a diétás étkezést.
A Klik alapesetben oktatási intézményeket tart fenn, a szociális és gyermekvédelmi intézmények szégyenlistájára csak olyan többcélú intézmény fenntartójaként kerülhet fel, amely gyermekvédelmi feladatokat is ellát. A hatósági ellenőrzések ugyanakkor megállapították, hogy – bár csak néhány intézmény tartozik hozzá – három gyermekotthonban is gyerekeket veszélyeztetett. A Komárom-Esztergom Megyei Óvoda, Általános Iskola, Speciális Szakiskola, Kollégium és Gyermekotthon kömlődi és tatai különleges gyermekotthonában tartott ellenőrzés is azt tárta fel, hogy az otthonba rendszertelenül és kiszámíthatatlanul érkezett a pénzbeli ellátmány, ezzel a Klik veszélyeztette a gyerekek teljes körű ellátását, ezen belül az élelmezését. Nincs a listán, de az alapjogi ombudsman épp a napokban állapította meg egyik jelentésében, és lapunk is beszámolt róla, hogy a Kozmutza Flóra Óvoda, Általános Iskola, Szakiskola, Kollégium, Gyermekotthon és Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény makói gyermekotthonában ugyanilyen jogsértést követett el a Klik. Előfordult, hogy két hónapig egyetlen fillér ellátmányt sem folyósított, és a gyerekek zsebpénze is késve érkezett. Szerepel azonban a listán ugyanennek az intézménynek a hódmezővásárhelyi gyermekotthona, amely esetében a Csongrád Megyei Kormányhivatal azért marasztalta el a Kliket, mert nem gondoskodott az otthon teljes területén a fűtésről. A kormányhivatal megtiltotta a Kliknek, hogy további gyermekeket vegyen fel az intézménybe, és lezáratta a fűtetlen helyiségeket.
A gyermekvédelmi feladatot ellátó intézmények fenntartói közül a köröstarcsai önkormányzatot azért marasztalták el, mert bölcsődéjében nem tájékoztatták írásban a szülőket a gyerekek után fizetendő személyi térítési díjakról, és jogorvoslati lehetőséget sem adtak a díjak mérséklésére, elengedésére.