A török hadsereg már több puccsot is végrehajtott az előző évtizedekben, ért hozzá, hogyan kell csinálni, a hibákkal tarkított múlt pénteki hatalomátvételi kísérlet ezért is „méltatlan” a NATO második legnagyobb fegyveres erejéhez – hangzott el a Political Capital csütörtöki budapesti konferenciáján. Tarik Demirkan, a magyarországi székhelyű Türkinfo hírportál főszerkesztője fel is sorolta, mi mindent csináltak „rosszul” a katonák:
A sikertelen puccskísérlet számos más kérdést is felvet. A hírek szerint ugyanis a titkosszolgálatok délután négy órától tudtak róla, hogy készül valami, este tízkor a török hadsereg gyakorlatilag teljes vezérkara mégis az egyik tábornok lányának esküvőjén vendégeskedett. Demirkan értetlenségének adott hangot amiatt, hogy ha órákkal korábban tudhattak az esetről, miért nem tettek semmit ellene.
A csütörtöki konferencián szintén felszólaló Wágner Péter biztonságpolitikai szakértő ezzel szemben úgy vélekedett: délután négykor a titkosszolgálat tudomására jutott ugyan, hogy „valami” készül, ez még nem jelenti azt, hogy széles körben megosztották volna. Valószínűbbnek tűnik, hogy mindössze Erdogan elnökhöz és még talán egy-két magas pozícióban lévő emberhez juttatták el az információt.
Wágner szerint a tapasztalatok azt mutatják, hogy egy sikeres puccshoz már az események elején ki kell iktatni az ország első emberét, át kell venni a hatalmat lehetőség szerint a teljes média felett, valamint meg kell bénítani a titkosszolgálatok működését. A múlt pénteki akció végrehajtói viszont ezek közül egyik feltételt sem tudták teljesíteni.
Főleg a médiával kapcsolatos rész érdekes: a hatalomátvételi kísérlet első órái ugyanis arról szóltak, elhiszik-e az emberek, hogy Erdogan megbukott, esetleg meg is halt. A puccsisták ebben is kudarcot vallottak, Wágner szerint amikor az elnök éjszaka bejelentkezett a CNN török adásában, gyakorlatilag véget is ért a puccs érdemi része.
A biztonságpolitikai szakértő szerint komoly kihívást jelenthet bármely jövőbeli puccsistának az, hogy miként befolyásoljon egy olyan mediatizált társadalmat, ahol a rengeteg kereskedelmi csatorna mellett jelen van a közösségi média, például a Twitter és a Facebook is, a hírek pedig ezáltal percek alatt juthatnak el az ország, sőt a világ minden tájára.