Budaházy: sok vagy kevés a 13 év?

Az európai gyakorlat azt mutatja: rengeteg. Példastatuálásra és kampányolásra is használhatják az ügyet.

Veczán Zoltán
2016. 08. 31. 12:14
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Budaházy tizenhárom év. Mennyi jár a szemkilövetésekért? – tette fel a kérdést Facebook-oldalán Schiffer András, az LMP volt társelnöke. Bár a párhuzam sántít – sok ponton nehéz lenne összehasonlítani a 2006-os rendőri brutalitást és Budaházy György, illetve a hozzá köthető Magyarok Nyilainak tevékenységét –, az viszont általános vélekedés, hogy a szélsőjobboldali agresszorokat sokkal komolyabban büntetik Európában akár a szélsőbaloldali terroristáknál is.

Budaházy ügyéről itt olvashat bővebben – röviden a lényeg annyi, hogy ő és társai az ügyészség szerint Molotov-koktélokkal támadtak MSZP- és SZDSZ-pártirodákra és politikusok házára; melegbárokat és egy jegyirodát is megtámadtak, de személyi sérülést nem okoztak; valamint brutálisan megverték Csintalan Sándor Hír TV-s műsorvezetőt, korábbi szocialista politikust is.

Az ügyészség szigorú büntetést kért, a védelem felmentést – Budaházy első fokon végül 13 év fegyházbüntetést kapott.

Néhány kiragadott példa: a hasonló bűncselekményeket, például Molotov-koktélos támadásokat ez idő tájt elkövető szélsőbalos német militante gruppe (mg) tagjai mindössze három-három és fél éves börtönnel úszták meg a dolgot, a spanyol szocialista-szeparatista Resistência Galega (Galíciai Ellenállás) legutóbb elfogott terroristája hetet, de az egykori baszk ETA-tag, Arnaldo Otegi is hat és fél évet ült fiatalkori elhajlásáért. Budaházy és társai jellemzően ezeknek a dupláját kapták.

De mi az oka mindennek? Lattmann Tamás nemzetközi jogásszal és Tálas Péter biztonságpolitikai szakértővel beszélgetve arra jutottunk, hogy

A „klasszikus” európai terrorizmusnak mindig volt egy erős politikai éle, inkább ez, tehát a nacionalizmus és szeparatizmus volt a jellemző, nem az utóbbi években megerősödött vallási (muzulmán) extrémizmus – mondta el Lattmann.

Tálas némiképp árnyalta ezt. Európában a szélsőjobboldali terrorizmus mindig egy kevésbé látványos része volt a „palettának”, részben mert a politikai erőszak hagyományosan a baloldalhoz tartozott, hisz alapvetően mindig ez az oldal akarta radikálisan átformálni a társadalmat – gondoljunk a forradalmi terrorra vagy az anarchista és egyéb szervezetekre. A jobboldal, a konzervatívok inkább a fenntartás és lassú átalakítás útját járták – és ez ma is igaz. Európában a szélsőjobboldaliak követik el a legkevesebb terrorcselekményt, az Europol 2015-ös jelentése szerint a

211 merénylet közül mindössze 9 kötődött a szélsőjobbosokhoz, az ezt megelőző két évben pedig nem is történt részükről ilyen cselekmény.

Még a legkevésbé erőszakos, „single issue” (tematikus) terroristák – a radikális környezetvédők, állatvédők stb. – is többször követnek el merényletet, nem is beszélve a szélsőbaloldali, a vallási alapú (mostanság jellemzően dzsihadista) és a szeparatista terrorizmus által produkált számoktól. Tálas szerint Európában egyébként erősen elkülönül Nyugat és Kelet közvéleményének hozzáállása a jobb-, illetve baloldali terrorizmushoz, és ennek nyomán bizonyos értelemben a joggyakorlat is más.

A volt szocialista blokkban valamivel erősebb a szélsőjobboldali mozgalom maga is, de jóval kevésbé van jelen a szélsőbalos, míg nyugaton a baloldal erősebb, és a jobboldal marginálisabb. Ennek történelmi okai vannak: Nyugat-Európa a nemzetiszocialista, illetve fasiszta diktatúrák emléke miatt kritikusabb az innen jövő terrorral, és megengedőbb a balossal szemben, míg a volt kommunista blokk a jobboldalival szemben elnézőbb, és a baloldali terrort ítéli el jobban – vélte Tálas. Emellett fontos különbségnek tartotta, hogy a baloldali terrorizmus általában nagyobb csoport, mozgalom kötelékein belül zajlik, a jobboldalit inkább a kisebb csoportok és magányos elkövetők jellemzik.

Lattmann valahol ebben látta az elnézőbb kormányzati hozzáállás kulcsát is: az IRA-val, ETA-val azért is kellett leülnie tárgyalni a kormányoknak, mert erős beágyazottságuk volt a társadalomban, és volt politikai szárnyuk – Budaházyéknak ilyenjük nem volt, kevesen voltak, erős politikai kötődés nélkül, hiszen a néppártosodó Jobbiknak is kényelmetlen lett volna már közösséget vállalnia velük – vélte.

De akkor mi a helyzet Breivikkel? Elvégre ő volt az utóbbi évek egyetlen szélsőjobboldali, úgynevezett stratégiai – nagy áldozatszámmal, nagy médiavisszhanggal és nagy sokkhatással járó – terrortámadásának elkövetője.

Ő pont az archetipikus szélsőjobbos, magányos elkövető volt, és csaknem nyolcvan emberrel végzett 2011-ben, arányaiban mégis olcsón megúszta ámokfutását. Huszonegy évet kapott – eddig kell a legújabb játékkonzolhoz való hozzáférést alapvető emberi jognak tekintő norvég állam vendégszeretetét élveznie.

Az ellene hozott ítélet enyheségét sokan felhördüléssel fogadták ugyan, de nem szabad figyelmen kívül hagyni, hogy ez volt a maximálisan kiszabható szabadságvesztés Norvégiában – mondta el kérdésünkre Lattmann. Ehhez képest, a megvalósult cselekmények alapján valóban soknak tűnhet Budaházy büntetése. Mindazonáltal a bíróság az ítélethozatalkor számos cselekményt együttesen mérlegelt: bár a szélsőjobboldali mozgalmárhoz alapvetően „csak” Csintalan Sándor megverése köthető, mint személy elleni erőszak, a Molotov-koktélos támadások,

a politikusokkal szembeni fenyegetőzés és a különféle előkészületek is sokat nyomnak a latban.

Másrészt nem szabad elfelejteni, hogy az ő és társai ítélete még nem jogerős, abból másodfokon bármi lehet.

Persze a bíróságnak sincsen könnyű dolga. Egyrészt nem nagyon találkozhatott még hasonló üggyel. Mint Lattman kifejtette, elég régen volt ehhez hasonló esemény akár Nyugat-Európában is, Magyarországon meg pláne nincsen kialakult gyakorlat. Ami kérdés lehet, ha másodfokra kerül a Budaházy-ügy, hogy ténylegesen megfelelő volt-e a bizonyítékok mérlegelése, illetve hogy az elkövetett cselekmények mögött az ügyészség megfelelően tudja-e bizonyítani a politikai motivációt, a befolyásolási szándékot, ami megerősíti a bűncselekmény terrorista voltát.

Azonban van itt még valami: a terrorfenyegetettség körül kialakult társadalmi pánik. Tálas emlékeztetett: 2003/2005 óta, amióta – főleg iszlamista merénylők – stratégiai terrortámadásokat követnek el, mint a madridi, londoni, oslói merényletek vagy az utóbbi idők nyugat-európai mészárlásai a Charlie Hedbótól Nizzáig, azóta az európai közvélemény és valamennyire a büntetési gyakorlat is nagyon érzékeny a terrorizmus kérdésére.

Szerinte a Budaházy-perben és ítéletben benne van az is, hogy ma a társadalom jóval veszélyesebbnek ítéli meg a terrorizmust, mint akár a kilencvenes években. Bár valóban nőtt a vallási alapon elkövetett terrorcselekmények száma, de a társadalom a valóságosnál sokkal erőteljesebbnek érzékeli magát a terrorveszélyt – ráadásul, ahogy azt a tavalyi Eurobarométer adatai mutatják, gyakran éppen ott, ahol a terrorizmus nincs is jelen: 2015-ben az emberek Romániában, Csehországban, Máltán, Bulgáriában, Lengyelországban és Horvátországban tekintették ezt az első vagy második legsúlyosabb kihívásnak. Ennek döntően a politikai közbeszéd, illetve az adott ország médiája lehet az oka, amely tematizálja és összeköti a terrorizmust a szintén egzisztenciális fenyegetésnek ható bevándorlással. Az ennek nyomán kialakuló közérzület pedig teljesen független a valós fenyegetettségtől vagy az elkövetett merényletek számától.

Tálas szerint a terrorfenyegetettség növekedésének bizonyítására kommunikációs szempontból is jól jön a Budaházy-per, függetlenül attól, hogy évekkel ezelőtt történt események adják az alapját: benne van ugyanis az üzenet, hogy lám, akkora a veszély, hogy már saját terroristánk is van. De az is kommunikálható vele, hogy minden erőszakos elkövetővel szemben fellépünk. Mivel ma a terrorfenyegetettség érzése sokkal erősebb, mint a 2000-es évek második felében volt, és ez a per volt az első, terrorizmus miatt indult bírósági eljárás, Budaházyék nagyon rosszul jártak, hiszen az ítéletben óhatatlanul benne van a példastatuálás szándéka is. További szigorú ítéletek jöhetnek, mert a kormány ezzel megmutathatja, hogy ő bizony kemény választ ad a fenyegetésre – és egy ilyen helyzetben kevésbé számít a bűncselekmény tényleges veszélyessége, viszont erőteljesebben az éppen aktuális társadalmi percepció.

Lattmann szerint ezzel a bíróság egyébként Budaházyék szimpatizánsainak is üzen: tudja meg a közvélemény, hogy ezekért a cselekményekért kemény büntetés jár – ezt hívják generális prevenciónak.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.