Tovább faragja a kabinet a köznevelési törvényt

A kormány spórolna a nevelő-oktató munkát segítők bérén.

Hutter Marianna
2016. 10. 18. 5:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az Emberi Erőforrások Minisztériumának honlapján található tervezet szerint a kormány újból módosítaná a köznevelési törvényt. Ebből többek között kiderül: hiába vonatkozik a pedagógusi életpályamodell a pedagógiai szakképesítésű, nevelő-oktató munkát segítő munkakörben dolgozókra, a tervezet szerint a jövőben legfeljebb a pedagógus I. kategóriáig juthatnának, az ennél magasabb fizetéssel járó pedagógus II. vagy mesterpedagógus szintre nem. Sőt ha a nevelő-oktató munkát közvetlenül segítő szakembert korábban pedagógus-munkakörben alkalmazták, és pedagógus I. fokozatnál magasabb fokozatot ért el, munkabérét akkor is a pedagógus I. kategóriának megfelelően kell megállapítani. A módosítás indoklásaként azt írták, méltánytalan lenne, ha egy pedagógus szakképzettségű segítő dolgozónak ugyan­olyan minősítésen kellene átesnie, mint egy pedagógusi munkakörben dolgozónak, és az is, ha a minősítési eljárás követelményei eltérőek lennének a két foglalkoztatotti körben. Utóbbi a kormány szerint olyan tendenciát is elindíthatna, hogy a pedagógus szakképzettségűek nevelő-oktató munkát segítő munkakörben helyezkednének el inkább, hogy egyszerűbb minősítési eljáráson keresztül juthassanak magasabb fokozatba. A tervezet hatásvizsgálata ugyanakkor megjegyzi: „A módosítás költségvetési megtakarítást eredményezhet.”

A köznevelési törvény módosítása arról is rendelkezne: a Klebelsberg Központtá alakuló Klebelsberg Intézményfenntartó Központ tankerületekből tankerületi központokká szervezett egységeinek már november 15-én létre kell jönnie, „hogy a 2017. január 1-jei átalakulás megtörténjen”.

Az érettségivel kapcsolatban is változtatna az új szabályozás abban a tekintetben, hogy a vizsgakövetelmények „érdemi megváltoztatására” irányuló rendelkezést az érettségi vizsgára jelentkezés előtt két évvel kellene kiadni. Hogy pontosan mit értenek „érdemi megváltoztatás” alatt, azt nem részletezték, így kérdés, hogy a jogszabály gyakorlati intézkedése nem ütközne-e problémába ennek értelmezése miatt.

Továbbá zsúfoltabbak lehetnek a jövőben az alapfokú művészeti iskolák táncművészeti osztályai: amíg a jelenleg hatályos szabályozás 8–20 főt határoz meg, ez a jövőben 10–24 főre emelkedhet. Ezt azzal indokolták a tervezet készítői: az átlag csoport- és osztálylétszám az alapja többek között az alapfeladatok ellátásához szükséges pedagógusi álláshelyek kiszámításának. A módosítás hiányában viszont a fenti számítási mód nagyon sok pedagógus-álláshely létesítését tenné szükségessé.

Teljesen feleslegesek a módosítások – értékelte a változtatások tervezetét Szüdi János, a Pedagógusok Szakszervezetének oktatási szakértője. A szakember elfogadhatatlannak nevezte, hogy az érintett, nevelés-oktatást segítő munkakörökben dolgozók legfeljebb a pedagógus I. kategóriáig juthassanak az életpályán. Véleménye szerint ez pont olyan munkakörökben – például pedagógiai asszisztens – korlátozná az előmenetelt, amely nélkül a gyermekekkel való foglalkozás nem szervezhető meg. A szakszervezet az érettségivel kapcsolatos módosítást is „szakmai tévedésnek” tekinti, a két év helyett „a felmenő rendszerben történő bevezetéshez szükséges időt” jelölnék meg változtatási határidőként.

A felmenő rendszerben való bevezetés azt jelentené: az érettségimódosítások csak azokra a diákokra vonatkoznának, akik bevezetésük után kezdték meg középiskolai tanulmányaikat. Szüdi János ezzel kapcsolatos példaként a földrajzoktatást említette: ezt a tantárgyat 9–10. osztályban tanulják a diákok, így egyáltalán nem lenne szerencsés, ha utólag változtatnának az érettségikövetelményein, akkor, amikor a gyerek már a 11. osztályba jár, és egy éve van a vizsgáig.

A Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete nem támogatja a kötelező gimnáziumi felvételit – közölte Mendrey László, a szervezet elnöke. Az elnök szerint ha bevezetik a tervezetet, az valószínűleg a felvételi szigorítását jelentheti, ennek pedig az a célja, hogy kevesebben jussanak be középiskolába. Mindez kevesebb diákot, osztályt, intézményt és pedagógust eredményezne. Szólt arról is, hogy a középiskolai felvételi rendszer már hosszú ideje létezik, és a központilag kidolgozott teszteket mindenkinek meg kell írnia, aki gimnáziumba jelentkezik. „Itt nincs nóvum, csak a politikai sandaság” – mondta Mendrey László, hozzátéve, hogy valójában a rendszer megszigorításáról lehet szó. (MTI)

###HIRDETES2###

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.