Az Emberi Erőforrások Minisztériumának honlapján található tervezet szerint a kormány újból módosítaná a köznevelési törvényt. Ebből többek között kiderül: hiába vonatkozik a pedagógusi életpályamodell a pedagógiai szakképesítésű, nevelő-oktató munkát segítő munkakörben dolgozókra, a tervezet szerint a jövőben legfeljebb a pedagógus I. kategóriáig juthatnának, az ennél magasabb fizetéssel járó pedagógus II. vagy mesterpedagógus szintre nem. Sőt ha a nevelő-oktató munkát közvetlenül segítő szakembert korábban pedagógus-munkakörben alkalmazták, és pedagógus I. fokozatnál magasabb fokozatot ért el, munkabérét akkor is a pedagógus I. kategóriának megfelelően kell megállapítani. A módosítás indoklásaként azt írták, méltánytalan lenne, ha egy pedagógus szakképzettségű segítő dolgozónak ugyanolyan minősítésen kellene átesnie, mint egy pedagógusi munkakörben dolgozónak, és az is, ha a minősítési eljárás követelményei eltérőek lennének a két foglalkoztatotti körben. Utóbbi a kormány szerint olyan tendenciát is elindíthatna, hogy a pedagógus szakképzettségűek nevelő-oktató munkát segítő munkakörben helyezkednének el inkább, hogy egyszerűbb minősítési eljáráson keresztül juthassanak magasabb fokozatba. A tervezet hatásvizsgálata ugyanakkor megjegyzi: „A módosítás költségvetési megtakarítást eredményezhet.”
A köznevelési törvény módosítása arról is rendelkezne: a Klebelsberg Központtá alakuló Klebelsberg Intézményfenntartó Központ tankerületekből tankerületi központokká szervezett egységeinek már november 15-én létre kell jönnie, „hogy a 2017. január 1-jei átalakulás megtörténjen”.
Az érettségivel kapcsolatban is változtatna az új szabályozás abban a tekintetben, hogy a vizsgakövetelmények „érdemi megváltoztatására” irányuló rendelkezést az érettségi vizsgára jelentkezés előtt két évvel kellene kiadni. Hogy pontosan mit értenek „érdemi megváltoztatás” alatt, azt nem részletezték, így kérdés, hogy a jogszabály gyakorlati intézkedése nem ütközne-e problémába ennek értelmezése miatt.