Egymilliárdért utókampányol a kormány

A szerződést már a referendum előtt megkötötték, ezt a megbízást is Rogán Antal szomszédja kapta.

Markotay Csaba
2016. 11. 07. 5:16
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Bruttó egymilliárd forintot költ a kormány az egyébként érvénytelenül zárult október 2-i népszavazás most is zajló utókampányára – derült ki a Miniszterelnöki Kabinetiroda lapunknak küldött válaszaiból. A kormányzati honlap szerint a „Megüzentük Brüsszelnek: 98% NEM! a kényszerbetelepítésre!” szövegű plakáthadjáratra vonatkozó szerződést már a referendum előtt, szeptember 27-én megkötötték a Rogán Antal miniszter szomszédja, Csetényi Csaba érdekeltségébe tartozó két társasággal, a Network 360 Reklámügynökség Kft.-vel és az Affiliate Network Kft.-vel. A „szerződés tárgya”, ahogy az a korábbi hasonló, többmilliárdos megbízásoknál előfordult, ezúttal is „a Miniszterelnöki Kabinetiroda aktuális kormányzati intézkedésekről szóló lakossági tájékoztató kampányaival kapcsolatos feladatok” ellátása volt.

Egyelőre nem tudni, hogy az utókampányt meddig folytatja a kormány. Az ominózus keretszerződés hatálya jövő augusztus 10-én jár le, az viszont kevéssé valószínű, hogy jövő nyáron is az októberi népszavazás eredményéről tájékoztatják a lakosságot. Nem kizárt, ha marad pénz, azt más kampányokra is felhasználják majd, ahogy a népszavazást megelőző különböző keretszerződések között is voltak „átfedések”.

Felvetődik viszont a kérdés, a kormány miért költ el egymilliárd forintot arra, hogy ismertesse azt a népszavazási eredményt – ami már október 2-án este egyértelművé vált és szinte minden híradásba bekerült, sőt a közéleti és politikai vitákban azóta is rendszeresen foglalkoznak az eredményekkel. A népszavazás óta eltelt egy hónapban a kormány nemcsak óriásplakátokon, hanem elsősorban a baráti, illetve a Fidesz-közeli médiumokban közzétett televíziós és újsághirdetésekben, valamint internetes fórumokon is tudatja, mit üzentünk Brüsszelnek. Az üzenet amúgy némileg félrevezető, mert bár az érvényesen szavazó választópolgárok 98 százaléka valóban nemet mondott a népszavazáson feltett kérdésre, ámde a referendumon a választásra jogosult majdnem 8,3 millió (hazai és határon túli) választópolgárnak csak a 44,08 százaléka vett részt, azaz mintegy 4,7 millióan nem voksoltak, és volt csaknem 225 ezer érvénytelenül szavazó választópolgár is.

Mivel az említett keretszerződést a népszavazás előtt öt nappal kötötték, a kormány ezek szerint előre tudta, hogy a referendum eredményével később kampányolni fog, és arról tájékoztatja a lakosságot. Ez még akkor is érdekes, ha tudjuk, nagy kockázatot nem vállaltak, mivel már a referendum előtt nyilvánvalóvá vált, hogy nagy többségben lesznek a nem szavazatok, még akkor is, ha az érvényességi küszöb elérése az utolsó pillanatig kérdéses volt.

A népszavazás előtti reklámhadjárat költsége egyébként a mostani utókampányénak a többszöröse volt. Arra ugyanis még a kormány saját bevallása szerint is nettó 5,9, vagyis bruttó 7,5 milliárd forintot költöttek el. A népszavazás előtti hivatalos, ötvennapos kampányidőszak reklámköltései, illetve az azt megelőző, szintén a népszavazásról szóló tájékoztatósorozat viszont valószínűleg ennél többe, nagyjából 12-13 milliárdba kerülhetett. Közös pont ezekben a szerződésekben, hogy azokat az említett két, Csetényi Csaba érdekeltségébe tartozó céggel kötötték, és a szerződések után a kiválasztott cégek 15 százalékos reklámközvetítői, illetve közzétételi díjat tehettek zsebre. A Fidesz-közeli emberek, illetve cégeik pedig nemcsak a közvetítői, hanem médiaoldalon is jól kerestek, hiszen a kampányszakaszokban is a hirdetések nagy része „baráti” médiumokhoz, például az Andy Vajna tulajdonában lévő a TV2-csoporthoz, a Magyar Időkhöz, vagy a Habony Árpádhoz köthető társaságokhoz került.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.