Senki sem tudja, milyen szinten áll a diákok nyelvtudása

A szakértő szerint szükség lenne az iskolai nyelvoktatás eredményességét vizsgáló országos kutatásra.

Hutter Marianna
2017. 02. 07. 6:57
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A szorgalmas diákok felének sincs esélye arra, hogy eljusson a középfokú nyelvvizsgáig. Jelenleg erre nincs felkészülve a közoktatás – mondta a Magyar Nemzet megkeresésére Rozgonyi Zoltán, a Nyelvtudásért Egyesület elnöke. Lapunk azzal kapcsolatban kereste meg a szakembert, hogy Székely László ombudsman tegnap nyilvánosságra hozott jelentése szerint a kormány kellő előkészítés nélkül írta elő a felsőoktatásba való bekerülés egyik feltételeként a középfokú nyelvvizsgát 2020-tól.

Rozgonyi Zoltán elmondta: a legnagyobb problémát az okozza, hogy jelenleg az országban senkinek – még az Emberi Erőforrások Minisztériumának (Emmi) – sincs fogalma arról, hogy pontosan milyen szinten áll a diákok nyelvtudása, vagy hogy mennyire adottak a tárgyi és személyi feltételek a megfelelő színvonalú nyelvoktatáshoz az iskolákban, például van-e megfelelő választék a tananyagokból. Így azt sem tudjuk, hogy bár a diákok magas óraszámban – legalább 936 órában – tanulják az első idegen nyelvet az iskolákban, miért van az, hogy sokan így sem tudják letenni a középfokú nyelvvizsgát. Ezzel ellentétben azok a tanulók, akik a középiskolai oktatás mellett 100-150 órát nyelviskolában tanulnak, minden további nélkül eljutnak a B2, tehát a középfokú szintig.

– Itt jön képbe az ombudsmani határozat, hiszen nincs minden tanuló családjának anyagi lehetősége a külön nyelvórák finanszírozására. Pedig alkotmányos előírás olyan színvonalú ingyenes közoktatást nyújtani mindenki számára, amely megteremti a felsőoktatásba való bejutás lehetőségét – hívta fel a figyelmet Rozgonyi Zoltán. Felidézte: a kormány 2014-ben, a pontos helyzet ismerete nélkül hozott döntést arról, hogy 2020-tól kötelező lesz a nyelvvizsga a továbbtanuláshoz. Ezt jól példázza, hogy bár két évvel ezelőtt elkezdődött a VI. és VIII. osztályosok körében egy országos kötelező nyelvi mérés, ezt is csak a követelmények módosítása után indították.

A nyelvvizsga-követelmény célja támogatandó, hiszen fenntarthatatlan, pazarló a mostani helyzet, amikor tízezrével jönnek ki az egyetemekről nyelvtudás, és így diploma nélkül végzett hallgatók – tette hozzá. Ám a bevezetéshez szerinte a tényleges helyzet pontos megismerése, majd a szükséges feltételek megteremtése szükséges. Rozgonyi Zoltán elmondta, egyesületük készített egy olyan javaslatot, amelynek segítségével 3-6 hónap alatt le lehetne bonyolítani egy, a diákok nyelvtudását és oktatásuk eredményességét befolyásoló háttértényezőket vizsgáló kutatást. Erről tavaly tavasszal egyeztetést is kezdtek az Emmivel, ám a tárca azóta sem tett érdemi lépéseket ennek érdekében.

Lapunk az üggyel kapcsolatban szerette volna megtudni, hogy az Emmit vezető Balog Zoltán eleget akar-e tenni az ombudsman felszólításának, mely szerint el kellene halasztani a nyelvvizsga kötelezővé tételét a felsőoktatáshoz való bejutáshoz. Ennek érdekében kerestük a tárcát, a Miniszterelnöki Kabinetirodát és a Miniszterelnökséget is, ám csak utóbbi sajtóosztályától kaptunk választ: későbbre ígértek tájékoztatást.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.