– Van ugyan egy elfogadott éghajlatváltozási stratégiánk, de a bírálói szerint annyira általános, hogy nem sokat ér. Ehhez hozzá akar nyúlni?
– Úgy van, ahogy mondja, az egész túl általános, hiányolom a megfogalmazott célok megvalósításának eszközeit, módszereit. Ezt zöldombudsmanként is hangoztatni fogom. Ráadásul nem egyedi jelenségről van szó, vannak más stratégiák is, amik ugyanígy túl általánosak. Az erdőtörvény módosítása például most van a parlament előtt. Az erdőtörvény kapcsán már több problémát felvetettünk, egyelőre nem jött meg az új tervezet, így nem látjuk, mennyire vették ezeket figyelembe.
– Az erdőtörvény korábbi változataiban egészen hajmeresztő dolgok is voltak, például, hogy invazív, nem őshonos fajokkal növeljük a hazai erdők biodiverzitását. A környezetvédelmi jogszabályalkotás minőségét milyennek látja?
– Az biztos, hogy az utóbbi időben hektikusabb lett a jogalkotás, de ez mindenhol így van, nem csak a környezetvédelemben. Hoznak egy törvényt, gyorsan elfogadják, hatályba lép, majd gyorsan módosítják is – esetleg többször, egymás után. Összességében szerintem a minőséggel nincs nagy baj, de harcolni is kell. Az erdőtörvény ügyében például hamar világossá kellett tennünk, hogy egy erdő nem csupán gazdasági célokat lát el, így lehet, hogy gazdaságilag megéri invazív fajokat betelepíteni, de ez más céloknak nem felel meg.
– Ez felveti a kérdést, hogy Magyarországon a gazdaság és a környezetvédelem szempontjait hogyan lehet összehangolni.
– Igen, és nemcsak Magyarországon, hanem általában a világon. Sajnos a gazdaság lobbiereje Magyarországon, az EU-ban, de általában a világon is másodlagossá teszi a környezetvédelmet. Nagyon jól nyomon követhető volt ez a 2008-as válság után. Ekkor hirtelen minden fontosabb lett a környezetvédelemnél: legyünk versenyképesek, növekedjünk, és aztán majd persze utána gondolhatunk a környezetvédelemre is. A levegővédelem erre nagyon jó példa, amint már említettem: ki lehet számolni, mennyibe kerül, ha betiltjuk a légszennyező fűtésmódokat, de közben költünk fűtéskorszerűsítésre. És azt is ki lehet kalkulálni, hogy az egészségügyre fordítandó összegek tekintetében, a házak állagának romlásában, a légúti betegségek miatt a munkából kiesetteket figyelembe véve mennyibe kerül, ha nem teszünk semmit. Ha a hatéves mandátumom alatt ebben sikerül előrelépni, a döntéshozókban tudatosítani, hogy a környezetvédelem gazdasági szempontból is megéri, akkor már eredményes lenne a munkám. De mondom, ez nem magyar sajátosság, összeurópai jelenség. Tagja vagyok egy összeurópai jogásztársaságnak, időnként összejövünk, és egymás haját tépjük, hogy már megint micsoda képtelenségeket találnak ki. A 2008-as válság után 2010-re az EU-ban a fenntartható fejlődésből hirtelen fenntartható növekedés lett. Pedig ahogy Herman Daly neves közgazdász is mondta: a növekedés azt jelenti, hogy többek vagyunk, a fejlődés azt, hogy jobbak. És tessék, az EU most növekedni akar, nem fejlődni. És ez azért is baj, mert a környezetvédelemben az uniós jogszabályok a nemzeti környezetvédelmi szabályok legalább 80 százalékát meghatározzák. Ez óriási arány, ennél nagyobbat talán csak a mezőgazdaságban találni.
– Törvényszerű az ellentét a gazdaság és a környezetvédelem között?
– Nem, ezt nem mondtam. Megfelelő szabályozókkal a gazdaság szereplőit is érdekeltté lehet tenni a környezetvédelmi szempontok előtérbe helyezésében. És ez talán jobb gyakorlat is, mintha csak szankcionálni próbálunk, és közben mindenki azt keresi, hogyan tud kibújni a szabályok alól.
– A Transzatlanti Kereskedelmi és Befektetési Partnerségi Egyezményből a jelek szerint egyhamar nem sok minden lesz
– Hála Istennek!
– De a Kanadával elfogadott hasonló megállapodásban benne van, hogy egy gazdasági szereplő akár az elmaradt haszna miatt is bíróság elé citálhat egy országot, ha az például olyan környezetvédelmi szabályozást fogad el, ami az adott cégnek nem előnyös.
– Hadd menjek vissza jó húsz évet az időben: az EU-ban és Magyarországon is ekkor kezdték bevezetni, hogy a már meglévő környezetvédelmi engedélyeket az állam elkezdte felülvizsgálni és szigorítani, ez volt a környezetvédelmi felülvizsgálat, majd az egységes környezethasználati engedély. Az eljárásra azért volt szükség, mert időközben folyamatosan szigorodtak a kritériumok, és előállt egy olyan helyzet, hogy az újonnan indított vállalkozásoknak sokkal keményebb feltételeknek kellett megfelelniük. Szerintem a két ügy párhuzamba állítható: akkor sem lehetett perelnie egy már működő cégnek, hogy a szigorodó előírások miatt esetleg csökkent a nyeresége. Most se lehessen. Ez a gazdasági kockázat. A szabályozásban is lehetnek hangsúlyváltozások. Ezeknek nem szabad kártalanítási ügyekbe torkollniuk.
– Paks II. ügyét nem tudjuk megkerülni. Ön hogy látja, zöldombudsmanként van hatásköre a beruházást illetően?
– Hogy az ország milyen forrásból nyeri az energiát, arra nincs. Paks II. kapcsán mindig James Lovelock fizikus-környezetvédő szavai jutnak eszembe, aki azt mondta, minden esetben ki kell számítani a végszámla összegét. Ha leállok az atomenergiával, de közben vissza kell térnem a fosszilis tüzelőanyagokra, akkor azzal többet teszek a környezetért? Az atomenergiával kapcsolatban is nyilván mindent fel kell mérni: lehet, hogy olcsóbban termelek, de mi lesz a fűtőelemekkel, mennyi a tárolási költség? Alapjogi kérdés a paksi beruházás környezetvédelmi feltételeinek figyelemmel kísérése. Amit nehezményezek, hogy nincs átfogó energiastratégiánk, aminek az atomenergia része lenne. Van komoly energiahatékonysági programunk? Van energiafelhasználás-csökkentési programunk? Nem erre kellene törekedni? Egy egyházi tanács tagja is vagyok, nemrég egy felajánlás nyomán ledekre tudtuk cserélni a világítást, harminc százalékot csökkent az áramszámlánk. Nem erre kellene haladnunk?
– A napelemekre kivetett környezetvédelmi termékdíjhoz mit szól?
– Ez ugyanaz a kérdés, mint az elektromos autóké: nagyon jó, hogy környezetbarát módon működik, de azért vegyük figyelembe azt is, az előállítása során mi történik. És mi lesz, ha már nem használjuk őket? Itt is összességében kell vizsgálni a környezeti terhelést. Ezzel együtt is azt kell mondjam, rossz az üzenetértéke, ha a napelemet ilyen módon megadóztatjuk. Szerencsére a napelemek népszerűségét a jelek szerint ez nem vetette vissza.
– Egy aranyos állattal kezdtük, fejezzük is be ezzel: a földikutyák megmentését is kiemelt feladatnak nevezte a meghallgatáson.
– Igen, és azóta szerencsére már meg is írhattuk azt a nyilatkozatot, amelyben üdvözöltük, hogy megtörténtek az intézkedések a bajai földikutya-állomány megóvására, és a területet védetté nyilvánították. Ha már medvével kezdtük: a földikutya a mi jegesmedvénk. Ugyanúgy emblematikus és veszélyeztetett faj. És pozitív példa a környezeti szempontok érvényesülésére.
###HIRDETES2###