Az 1849-ben átadott Lánchidat legutóbb 30 éve, 1986 és 1988 között újították fel. Ahogy akkor is, a hídrekonstrukciót most is az alagúttal együtt kezelik. A munkálatokba a tervek szerint már idén június elsején belevágnak, bár a munka dandárja 2018-ra és 2019-re esik majd. Erre az évre 900 millió forintot, a következőkre 10,5 milliárdot és 10,9-et különítenek el a fővárosi keretből.
A felújítás kiterjed a meglévő közúti pályalemez teljes elbontására és újjáépítésére, a két oldali hídi gyalogosjárda-konzolok teljes elbontására és újjáépítésére, magában foglalja a megmaradó acélszerkezetek javítását és korrózió elleni védelmét, a gyalogoskorlátok műemléki felújítását, a kőfelületek javítását és felülettisztítását, valamint a köz- és díszvilágítás korszerűsítését. Ha szükséges, a Duna medrét is kiigazítják, átépítik a hídfő lépcsőit, és a lehetőség szerinti hasznosítás céljából a hídfők helyiségeit is felújítják.
Jó hír a biciklistáknak, még jobb a gyalogosoknak, hogy a tervek szerint kiszélesítik és beláthatóvá teszik a hídfőkben lévő gyalogos-aluljárókat.
A híd felújításával párhuzamosan zajlanak majd a munkálatok a Váralagútban is, amelynek szigetelését és belső borítását a teljes gépészeti rendszerrel együtt megújítják. Újabb jó hír a biciklistáknak és a gyalogosoknak, hogy az alagútban újraosztják a közúti és gyalogosfelületet a megváltozott közlekedési igények szerint, lecserélik a légtechnikai rendszereket, amelyek helyett az autópálya-alagutakban alkalmazotthoz hasonló ventilátorok kerülnek majd be, megelőzendő a ma még rendszeres „szmogdugókat”. Korszerűsítik majd a közvilágítást is, és díszvilágítást építenek ki. A tervek szerint a Lánchídon is LED-világítást alkalmaznak majd, amely akár azt is lehetővé teszi, hogy a nagyobb ünnepeken a nemzeti trikolór színeibe vonják a Duna magyarországi szakaszának legöregebb hídját.
Ami magát a hidat illeti, itt a statikai és a már jelzett, állagmegőrzésre irányuló munkákon túl sok változást nem várhatunk. Ennek nyilvánvaló oka az is, hogy a Lánchíd és a Váralagút UNESCO Világörökség védelem alatt áll. Esztétikai szempontból a mostani rekonstrukció a világháború előtti állapotot igyekszik visszaállítani. Visszaépítik a híd szintje alá lebukó láncdobokat, az eredetihez hasonló, háromágú kandelábereket, valamint Sina bárónak és Széchenyi grófnak a kőoroszlán talpazatáról hiányzó címerpajzsait is.