Felvarrják a Lánchíd ráncait

Több mint 22 milliárd forintból újítják fel Budapest ikonikus építményét. Elkerülhetetlen a forgalom csillapítása.

sas
2017. 04. 05. 17:56
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az 1849-ben átadott Lánchidat legutóbb 30 éve, 1986 és 1988 között újították fel. Ahogy akkor is, a hídrekonstrukciót most is az alagúttal együtt kezelik. A munkálatokba a tervek szerint már idén június elsején belevágnak, bár a munka dandárja 2018-ra és 2019-re esik majd. Erre az évre 900 millió forintot, a következőkre 10,5 milliárdot és 10,9-et különítenek el a fővárosi keretből.

A felújítás kiterjed a meglévő közúti pályalemez teljes elbontására és újjáépítésére, a két oldali hídi gyalogosjárda-konzolok teljes elbontására és újjáépítésére, magában foglalja a megmaradó acélszerkezetek javítását és korrózió elleni védelmét, a gyalogoskorlátok műemléki felújítását, a kőfelületek javítását és felülettisztítását, valamint a köz- és díszvilágítás korszerűsítését. Ha szükséges, a Duna medrét is kiigazítják, átépítik a hídfő lépcsőit, és a lehetőség szerinti hasznosítás céljából a hídfők helyiségeit is felújítják.

Jó hír a biciklistáknak, még jobb a gyalogosoknak, hogy a tervek szerint kiszélesítik és beláthatóvá teszik a hídfőkben lévő gyalogos-aluljárókat.

A híd felújításával párhuzamosan zajlanak majd a munkálatok a Váralagútban is, amelynek szigetelését és belső borítását a teljes gépészeti rendszerrel együtt megújítják. Újabb jó hír a biciklistáknak és a gyalogosoknak, hogy az alagútban újraosztják a közúti és gyalogosfelületet a megváltozott közlekedési igények szerint, lecserélik a légtechnikai rendszereket, amelyek helyett az autópálya-alagutakban alkalmazotthoz hasonló ventilátorok kerülnek majd be, megelőzendő a ma még rendszeres „szmogdugókat”. Korszerűsítik majd a közvilágítást is, és díszvilágítást építenek ki. A tervek szerint a Lánchídon is LED-világítást alkalmaznak majd, amely akár azt is lehetővé teszi, hogy a nagyobb ünnepeken a nemzeti trikolór színeibe vonják a Duna magyarországi szakaszának legöregebb hídját.

Ami magát a hidat illeti, itt a statikai és a már jelzett, állagmegőrzésre irányuló munkákon túl sok változást nem várhatunk. Ennek nyilvánvaló oka az is, hogy a Lánchíd és a Váralagút UNESCO Világörökség védelem alatt áll. Esztétikai szempontból a mostani rekonstrukció a világháború előtti állapotot igyekszik visszaállítani. Visszaépítik a híd szintje alá lebukó láncdobokat, az eredetihez hasonló, háromágú kandelábereket, valamint Sina bárónak és Széchenyi grófnak a kőoroszlán talpazatáról hiányzó címerpajzsait is.

– Bár a korábbi tervekben szó volt a gyalogosok és biciklisták érdekeinek előtérbe helyezéséről, illetve a Széchenyi tér zöldfelületének megközelíthetővé tételéről, ezek közül a jelek szerint semmi nem valósul meg, leszámítva, hogy – mint említettük – az alagútban mindkét irányban külön sávot kapnak a kerékpárosok – mutatott rá a terv hiányosságaira Horváth Ágnes városépítész. Szerinte a pesti hídfőnél eddig ideiglenesen, a nyári szezonra felfestett zebra állandóvá tétele abban az esetben nem bénítaná meg még jobban a Lánchídon egyébként is többnyire csak araszoló autókat, ha születne végre egy olyan koncepció, amely csökkentené a gépjárműforgalom nyomását a belvároson.

– Kivédhetetlen, hogy a pesti hídfőnél átszaladgáljanak az emberek az úttesten, ráadásul, amennyire tudom, azok a korlátok is el szoktak tűnni, amelyek ezt hivatottak akadályozni, úgyhogy a zebra nyilvánvalóan kell oda. Ha kisebb lenne a gépjárműforgalom, ez a zebra sem okozna nagyobb fennakadást a közlekedésben – fogalmaz Horváth Ágnes, aki hozzáteszi: az ő tervezői szemlélete szerint sokkal nagyobb hangsúlyt kellene helyezni a gyalogos- és kerékpáros forgalomra a belvárosban.

Másfél évvel ezelőtt már javaslatot tett a Lánchídra és környékére vonatkozó forgalomcsillapításra a Magyar Kerékpárosklub (MK) is, amely szerint sűrűbb, megbízhatóbb és gyorsabb buszközlekedéssel, valamint az útpálya jobb kerékpározhatóságával az autóval közlekedők egy része is átszoktatható lenne a közösségi közlekedésre és a biciklire.

Ha a híd szűk gyalogosútvonalait nem is tágítják, a körforgalom méretének csökkenésével a Clark Ádám tér gyalogosterei viszont bővülni fognak, és új díszburkolatot is kapnak. A Lánchíd pesti hídfője felőli oldalon létesítendő új zebrával a tér mind a négy negyede átjárhatóvá válik, de új átkelőhely létesül a Hunyadi János utcai torkolathoz is, a gyalogosforgalom biztonságának növelésére.

– Mivel a Lánchíd és az alagút egyetlen tengelyre esik, teljesen logikus, hogy egyszerre végzik el rajtuk a felújítási munkálatokat. Szerintem ugyanilyen logikus a pesti hídfő alatti villamosmegálló egyidejű felújítása – fogalmazott a lapunknak nyilatkozó városépítész, Horváth Ágnes.

A pesti hídfő mögött található 75 éves bauxitbeton közúti és villamos-aluljáró helyett árvízvédelmi szempontból a jelenleginél nagyobb biztonságot nyújtó, teljesen új aluljárórendszert építenek. Erről szólva a főpolgármester-helyettesek által benyújtott javaslat úgy fogalmaz: újjáépítését csak a Lánchíd forgalmának teljes kizárása mellett lehet elvégezni, s ez is körülbelül másfél évet vesz majd igénybe. A Váralagút és a Lánchíd felújítása idején a Lánchíd–Váralagút útvonalat teljesen lezárják, ezért az aluljáró felújítását célszerű összehangolni a Lánchíd felújításával – áll az előterjesztésben.

Miközben a Lánchíd és a Váralagút felújítási munkálatai még csak kezdődnek, Budapest legértékesebb foghíjtelkének beépítése már folyik.

Amint azt a Heti Válasz korábban megírta, az építtető nem más, mint az Unione-Clark Ingatlanhasznosító Kft., amelynek tulajdonosa – egy cégen keresztül – az a Scheer Sándor, aki közösen birtokolja a Hotel Clark kivitelezését (valamint a Lendvay utca Fidesz-székház renoválását) vezénylő Market Zrt.-t a Videoton-tulaj Garancsi Istvánnal.

A szűk saroktelken, amely csillagászati összegű négyzetméteráron kelt el, valamikor az Ybl Miklós tervezte Budai Takarékpénztár neoreneszánsz stílusú palotája állt. A II. világháborúban súlyosan megsérült épület nagyobb részét lebontották, hogy helyet biztosítsanak a sűrűsödő forgalomnak, de az udvari szárny belső szakaszának két, árkádos szintje megmaradt. Itt alakították ki a legendássá vált Lánchíd presszót, amelyet Kern András  és Garas Dezső Ripacsok című filmben alakított verekedős jelenete tett halhatatlanná. A presszó épületét csak az 1990-es években bontottak le. 

A pici alapterületű, mégis pazar fekvésű telekkel hosszú ideig nem tudtak mit kezdeni. A rendszerváltást követő másfél évtizedben többször is majdnem megépítettek Birkás Gábor építész 1991-es tervét, de 1997-ben új pályázatot is kiírtak, amelyet Bán Ferenc terve nyert meg, végül azonban ez sem valósult meg. „A helyszín annyira problémás, hogy minden évben több száz építész hallgató gyakorolja ezen a példán a foghíjbeépítés örömeit” – írta róla jó néhány éve a HG.hu.

2007-ben lett a Unione-Clark Kft. az új tulajdonos, amely nyílt nemzetközi tervpályázatot írt ki a foghíj hasznosítására. Ezen olyan világhírű tervezők irodái is részt vettek, mint Albert Abut és Coop Himmelblau. A komoly zsűri által kiválasztott, „Aranyfogként” elhíresült, a világörökségi városrész összhangját tökéletesen figyelmen kívül hagyó épületterv végül anyagi okokból nem valósult meg, így a tulajdonos Anthony Gall ausztrál származású, Magyarországon élő tervezőt kérte fel egy jóval konszolidáltabb, a környezetéhez illeszkedő terv elkészítésére. Gall minden eddigi munkájánál nehezebbnek értékelte a bonyolult formájú telek beépítését, talán nem véletlen, hogy terveit később többen „biztonsági játéknak” és „kihagyott ziccernek” minősítették.

Hogy a most épülő Hotel Clark mennyire illeszkedik a világörökségi városrészbe, ma még éppoly talány, mint az, hogy a hotelben megszállók parkolását hogyan oldják majd meg. Annyi azonban biztos, hogy a terveknek számos szűrőn kellett átmenniük, és talán bízhatunk abban, hogy a végeredmény impozánsabb lesz az évtizedeken át a Clark Ádám téren éktelenkedő tűzfalak látványánál.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.