Csaknem másfél évnyi szünet után újra kiadós médiakampányba kezd a Magyar Nemzeti Bank. A Matolcsy György vezette intézmény még április elején írt ki egy nettó másfél milliárd forintos közbeszerzést a „fogyasztóbarát terméknek minősített lakáscélú jelzáloghitelek társadalmi megismertetése érdekében tervezett kommunikációs kampány lebonyolítására”. A jelentkezési határidő eredetileg május 4-e volt, de végül hétfőig kellett leadni a pályázatokat.
Bár a kampány 2019 végéig tart, a jegybank közelmúltra jellemző médiabüdzséjéhez képest 1,5 milliárd így is kiugró tétel. A Kantar Media elemzőcég adatai rámutatnak, az MNB az előző öt negyedévben listaáron is csak ennek durván egy százalékát költötte el (a tényleges kiadás mindig jóval alacsonyabb a listaárnál, utóbbiból ugyanis a médiumok jelentős kedvezményt adnak).
Ráadásul a most záródó tenderben szereplő 1,5 milliárd nem is a teljes összeg, amit a jegybank marketingcélokra szán a nem túl távoli jövőben.
Márciusban ugyanis már hirdettek eredményt egy hasonló tematikájú tenderen: a „pénzügyi tudatosság növelése érdekében tervezett” kommunikációs hadjáratra elvileg 2017 végéig 450 millió forintot szán a Magyar Nemzeti Bank. Ez egyébként az elmúlt évek legnagyobb edukációs kampánya: a Kantar Media közlése alapján 2012 óta összesen listaáron is csak bő 700 milliót fordítottak ilyen célra, és ebben már a „Folytatódik a banki elszámolás” 300 milliója is benne van.
A mostani másfél milliárdot még nem tudni, ki „húzta be”, de nem lenne meglepő, ha ugyanaz kapná ezt a megbízást is, aki az előző tenderen befutott. Akkor a kommunikációs állami pályázatokon mostanában taroló Balásy Gyula cége, a New Land Media Kft. nyert. Balásy vállalatai (a New Land és a Lounge Design Kft.) csak a Nemzeti Kommunikációs Hivatal közbeszerzésein 14 milliárd forintnyi megrendelést nyertek el, de ezek a kedvenc ügynökségei például a Schmidt Mária által vezetett, a Közép- és Kelet-európai Történelem és Társadalom Kutatásáért Közalapítványnak is.
Az sem teljesen egyértelmű, hogy milyen csatornákon keresztül szeretné népszerűsíteni a fogyasztóbarát jelzáloghiteleket a jegybank. A kiírás alapján lesznek print és online sajtóhirdetések, televíziós, valamint rádiós spotok, illetve plakátkampány is, az arányokról azonban egyelőre nem esett szó, mivel a médiastratégia (azaz a részletek kidolgozása) a tender nyertesének feladata. A nemzeti bank legutóbbi, hasonlóan nagy kampánya azonban iránymutató lehet. A vállalkozásoknak szánt Növekedési Hitelprogram népszerűsítésére még 2014-ben (és részben 2015-ben) a mostani kampányoknál is jóval többet, az akkori közbeszerzési kiírás szerint nettó 6 milliárd forintot költöttek. A Kantar Media adatai alapján listaáron a hirdetések közel fele a televíziókhoz került, de a napilapok és a plakátcégek is jelentős összeggel gazdagodhattak a jegybank megrendeléseinek hála.
Mit hirdetnek? A verseny élénkítését és a fogyasztói tudatosság erősítését jelölte meg a „minősített fogyasztóbarát lakáshitelek” bevezetésének céljaként az MNB. A jegybank múlt hét végén hozta nyilvánosságra, hogy melyek lesznek az ilyen kölcsönök főbb paraméterei. Ezek értelmében a minősített termékeknél kizárólag egyenlő havi törlesztőrészlet állapítható meg, a fizetendő kamatot 3, 5, 10 évre vagy a futamidő végéig rögzíteni kell, a kamatfelár pedig nem haladhatja meg a 3,5 százalékpontot. A minősítés elnyerésére 2017. június 1-jétől pályázhatnak a bankok, a fogyasztóbarát lakáshitelek értékesítése pedig az elbírálást követően, valamikor a nyáron kezdődhet majd meg.