MNB: rövidesen véget ér a reklámszünet

A „fogyasztóbarát” lakáshitelek promóciójára jut nettó 1,5 milliárd, ami a jegybank közelmúltra jellemző médiabüdzséjéhez képest is kiugró tétel.

Jandó Zoltán
2017. 05. 25. 3:58
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Csaknem másfél évnyi szünet után újra kiadós médiakampányba kezd a Magyar Nemzeti Bank. A Matolcsy György vezette intézmény még április elején írt ki egy nettó másfél milliárd forintos közbeszerzést a „fogyasztóbarát terméknek minősített lakáscélú jelzáloghitelek társadalmi megismertetése érdekében tervezett kommunikációs kampány lebonyolítására”. A jelentkezési határidő eredetileg május 4-e volt, de végül hétfőig kellett leadni a pályázatokat.

Bár a kampány 2019 végéig tart, a jegybank közelmúltra jellemző médiabüdzséjéhez képest 1,5 milliárd így is kiugró tétel. A Kantar Media elemzőcég adatai rámutatnak, az MNB az előző öt negyedévben listaáron is csak ennek durván egy százalékát költötte el (a tényleges kiadás mindig jóval alacsonyabb a listaárnál, utóbbiból ugyanis a médiumok jelentős kedvezményt adnak).

Ráadásul a most záródó tenderben szereplő 1,5 milliárd nem is a teljes összeg, amit a jegybank marketingcélokra szán a nem túl távoli jövőben.

Márciusban ugyanis már hirdettek eredményt egy hasonló tematikájú tenderen: a „pénzügyi tudatosság növelése érdekében tervezett” kommunikációs hadjáratra elvileg 2017 végéig 450 millió forintot szán a Magyar Nemzeti Bank. Ez egyébként az elmúlt évek legnagyobb edukációs kampánya: a Kantar Media közlése alapján 2012 óta összesen listaáron is csak bő 700 milliót fordítottak ilyen célra, és ebben már a „Folytatódik a banki elszámolás” 300 milliója is benne van.

A mostani másfél milliárdot még nem tudni, ki „húzta be”, de nem lenne meglepő, ha ugyanaz kapná ezt a megbízást is, aki az előző tenderen befutott. Akkor a kommunikációs állami pályázatokon mostanában taroló Balásy Gyula cége, a New Land Media Kft. nyert. Balásy vállalatai (a New Land és a Lounge Design Kft.) csak a Nemzeti Kommunikációs Hivatal közbeszerzésein 14 milliárd forintnyi megrendelést nyertek el, de ezek a kedvenc ügynökségei például a Schmidt Mária által vezetett, a Közép- és Kelet-európai Történelem és Társadalom Kutatásáért Közalapítványnak is.

Az sem teljesen egyértelmű, hogy milyen csatornákon keresztül szeretné népszerűsíteni a fogyasztóbarát jelzáloghiteleket a jegybank. A kiírás alapján lesznek print és online sajtóhirdetések, televíziós, valamint rádiós spotok, illetve plakátkampány is, az arányokról azonban egyelőre nem esett szó, mivel a médiastratégia (azaz a részletek kidolgozása) a tender nyertesének feladata. A nemzeti bank legutóbbi, hasonlóan nagy kampánya azonban iránymutató lehet. A vállalkozásoknak szánt Növekedési Hitelprogram népszerűsítésére még 2014-ben (és részben 2015-ben) a mostani kampányoknál is jóval többet, az akkori közbeszerzési kiírás szerint nettó 6 milliárd forintot költöttek. A Kantar Media adatai alapján listaáron a hirdetések közel fele a televíziókhoz került, de a napilapok és a plakátcégek is jelentős összeggel gazdagodhattak a jegybank megrendeléseinek hála.

Mit hirdetnek? A verseny élénkítését és a fogyasztói tudatosság erősítését jelölte meg a „minősített fogyasztóbarát lakáshitelek” bevezetésének céljaként az MNB. A jegybank múlt hét végén hozta nyilvánosságra, hogy melyek lesznek az ilyen kölcsönök főbb paraméterei. Ezek értelmében a minősített termékeknél kizárólag egyenlő havi törlesztőrészlet állapítható meg, a fizetendő kamatot 3, 5, 10 évre vagy a futamidő végéig rögzíteni kell, a kamatfelár pedig nem haladhatja meg a 3,5 százalékpontot. A minősítés elnyerésére 2017. június 1-jétől pályázhatnak a bankok, a fogyasztóbarát lakáshitelek értékesítése pedig az elbírálást követően, valamikor a nyáron kezdődhet majd meg.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.