MNB: rövidesen véget ér a reklámszünet

A „fogyasztóbarát” lakáshitelek promóciójára jut nettó 1,5 milliárd, ami a jegybank közelmúltra jellemző médiabüdzséjéhez képest is kiugró tétel.

Jandó Zoltán
2017. 05. 25. 3:58
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Csaknem másfél évnyi szünet után újra kiadós médiakampányba kezd a Magyar Nemzeti Bank. A Matolcsy György vezette intézmény még április elején írt ki egy nettó másfél milliárd forintos közbeszerzést a „fogyasztóbarát terméknek minősített lakáscélú jelzáloghitelek társadalmi megismertetése érdekében tervezett kommunikációs kampány lebonyolítására”. A jelentkezési határidő eredetileg május 4-e volt, de végül hétfőig kellett leadni a pályázatokat.

Bár a kampány 2019 végéig tart, a jegybank közelmúltra jellemző médiabüdzséjéhez képest 1,5 milliárd így is kiugró tétel. A Kantar Media elemzőcég adatai rámutatnak, az MNB az előző öt negyedévben listaáron is csak ennek durván egy százalékát költötte el (a tényleges kiadás mindig jóval alacsonyabb a listaárnál, utóbbiból ugyanis a médiumok jelentős kedvezményt adnak).

Ráadásul a most záródó tenderben szereplő 1,5 milliárd nem is a teljes összeg, amit a jegybank marketingcélokra szán a nem túl távoli jövőben.

Márciusban ugyanis már hirdettek eredményt egy hasonló tematikájú tenderen: a „pénzügyi tudatosság növelése érdekében tervezett” kommunikációs hadjáratra elvileg 2017 végéig 450 millió forintot szán a Magyar Nemzeti Bank. Ez egyébként az elmúlt évek legnagyobb edukációs kampánya: a Kantar Media közlése alapján 2012 óta összesen listaáron is csak bő 700 milliót fordítottak ilyen célra, és ebben már a „Folytatódik a banki elszámolás” 300 milliója is benne van.

A mostani másfél milliárdot még nem tudni, ki „húzta be”, de nem lenne meglepő, ha ugyanaz kapná ezt a megbízást is, aki az előző tenderen befutott. Akkor a kommunikációs állami pályázatokon mostanában taroló Balásy Gyula cége, a New Land Media Kft. nyert. Balásy vállalatai (a New Land és a Lounge Design Kft.) csak a Nemzeti Kommunikációs Hivatal közbeszerzésein 14 milliárd forintnyi megrendelést nyertek el, de ezek a kedvenc ügynökségei például a Schmidt Mária által vezetett, a Közép- és Kelet-európai Történelem és Társadalom Kutatásáért Közalapítványnak is.

Az sem teljesen egyértelmű, hogy milyen csatornákon keresztül szeretné népszerűsíteni a fogyasztóbarát jelzáloghiteleket a jegybank. A kiírás alapján lesznek print és online sajtóhirdetések, televíziós, valamint rádiós spotok, illetve plakátkampány is, az arányokról azonban egyelőre nem esett szó, mivel a médiastratégia (azaz a részletek kidolgozása) a tender nyertesének feladata. A nemzeti bank legutóbbi, hasonlóan nagy kampánya azonban iránymutató lehet. A vállalkozásoknak szánt Növekedési Hitelprogram népszerűsítésére még 2014-ben (és részben 2015-ben) a mostani kampányoknál is jóval többet, az akkori közbeszerzési kiírás szerint nettó 6 milliárd forintot költöttek. A Kantar Media adatai alapján listaáron a hirdetések közel fele a televíziókhoz került, de a napilapok és a plakátcégek is jelentős összeggel gazdagodhattak a jegybank megrendeléseinek hála.

Mit hirdetnek? A verseny élénkítését és a fogyasztói tudatosság erősítését jelölte meg a „minősített fogyasztóbarát lakáshitelek” bevezetésének céljaként az MNB. A jegybank múlt hét végén hozta nyilvánosságra, hogy melyek lesznek az ilyen kölcsönök főbb paraméterei. Ezek értelmében a minősített termékeknél kizárólag egyenlő havi törlesztőrészlet állapítható meg, a fizetendő kamatot 3, 5, 10 évre vagy a futamidő végéig rögzíteni kell, a kamatfelár pedig nem haladhatja meg a 3,5 százalékpontot. A minősítés elnyerésére 2017. június 1-jétől pályázhatnak a bankok, a fogyasztóbarát lakáshitelek értékesítése pedig az elbírálást követően, valamikor a nyáron kezdődhet majd meg.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.