Hosszú kínra ítélik a lex Taigetosszal a tanulási zavarral küzdő diákokat

Nincs nyugalom a pedagógusoknál, Galló Istvánné, a PSZ elnöke szerint a hamu alatt izzik a parázs.

Hutter Marianna
2017. 06. 14. 9:30
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

– Napokon belül véget ér az idei tanév, hogyan értékeli az elmúlt 1 év eseményeit? – egyebek közt erről kérdeztük Galló Istvánnét, a Pedagógusok Szakszervezetének (PSZ) elnökét.
– Az utóbbi években, június közepén, amikor a PSZ sajtótájékoztatót tart, azt szoktuk mondani, hogy szinte a legnehezebb tanévet fejezzük be. Ez már így unalmas, de tény, hogy ez a tanév sem volt egyszerű, fontos változások történtek az iskolákban. Az egyik a szakképzés átalakítása: szeptembertől vezették be a szakgimnáziumok rendszerét, és most szembesülhettek vele a diákok, a szülők, a pedagógusok, hogy a közismereti tárgyak óraszámát csökkentették. Emellett a természettudományi tárgyakat összevonták úgy, hogy tanévkezdésre nem voltak például tankönyvek. Laza egyszerűséggel azt mondták, hogy „ezt majd a pedagógus megoldja”. Nagy hazardírozás történt, és megint a gyerekekkel kísérleteztek. A másik változás, hogy az iskolák üzemeltetői feladatát a Klebelsberg Központ (KK) vette át az önkormányzatoktól, és a tankerületi központok lettek az intézményfenntartók.

– Utóbbival kapcsolatban Maruzsa Zoltán köznevelésért felelős helyettes államtitkár nemrég azt mondta, hogy a KK átalakítása a vártnál is eredményesebb volt, már adóssága sincsen.
– Nem kell annyira tapsolni attól, hogy a KK-nak nincsen adóssága, hiszen állami intézményként nem is lett volna szabad, hogy egyáltalán legyen. Az vitathatatlan, hogy a tankerületi központoknál anyagi problémák most nincsenek. Talán ennek az is az oka: politikai kérdést csináltak abból, hogy még egyszer ne forduljon elő súlyos elmaradás a pedagógusi bérek kifizetésében, mint 2015 őszén, amikor gyakorlatilag csődbe ment a rendszer. Ennek ellenére nem mondhatjuk, hogy a KK tökéletesen működik. Például jogszabály írja elő, miként kell egy iskolában kiszámítani, hogy az hány pedagógust foglalkoztathat. A tanári létszám úgy jön ki, hogy 22 óra tanítási időt és átlag osztálylétszámot veszünk alapul. Ám ezt a KK nem tartja be, a pedagógusoknak átlagosan 26 órát kell tanítaniuk, ami azt eredményezi, hogy kevesebb pedagógust foglalkoztatnak, mint amennyire a jogszabály lehetőséget ad.

– Ez nem magának a KK-nak mint rendszernek a működési hibája.
– A KK nyilvánvalóan nem jogszabályalkotó, de be kell tartania a jogszabályokat, amit nem tesz meg a pedagógusi létszám kiszámításánál.

– Ha például ezt orvosolnák, akkor mondhatnánk, hogy életképes az új rendszer?
– Fél esztendő után még nem mondanám ezt, még most is hallani, hogy az intézményvezetőknek milyen Canossa-járást kell folytatniuk, ha venni akarnak egy kábelt az iskolába. Az újabb központosítás az utolsó köteléket is megszüntette a települések és az intézmények között. Pedig a helyi diákok és a szülők az önkormányzatokon keresztül tudnák érvényesíteni az iskolával kapcsolatos kívánságaikat. Nem jó az a mostani elképzelés, hogy minden gyerek és iskola egyforma legyen, a 21. században nem ilyen a világ! A központosítással pedig nemcsak pénzt akarnak spórolni, hanem egy olyan ideológiát ráerőltetni az iskolákra, amely megjelenik a tantervekben, tankönyvekben.

– Ha akár ezt vagy a szakképzés átalakítását súlyos problémának érzékelik, miért nem voltak sztrájkok vagy demonstrációk mostanában, mikor az előző tanévben folyamatos volt a tiltakozás?
– A tavalyi demonstrációk arra hívták fel a figyelmet, hogy a köznevelésben nem apróbb, hanem súlyos, rendszerszintű hibák vannak. A kormány pedig elkezdett korrigálni: például felülvizsgálja az alaptantervet, átalakította a KK-t, eltörölte a pedagógusok 32 órás benntartózkodását. Tehát hoztak látszatintézkedéseket, de ezek kevesek ahhoz, hogy azt mondjuk, az oktatással minden rendben van. Most azért nincsenek demonstrációk, mert egyrészt ezek a bizonyos változások megtörténtek, másrészt a pedagógusok év végére elfáradnak, hiszen, mint jeleztem, ez a tanév sem volt könnyű. Ugyanakkor mindez nem jelenti, hogy nyugalom lenne, a hamu alatt izzik a parázs.

– Vagyis a következő tanévben lehetnek még komolyabb tiltakozások?
– Nem fogok jóslásokba bocsátkozni. Hiába beszélünk szakmai kérdésekről, ha az igazi változásokhoz politikai döntések kellenének. Például a pedagógusi életpályamodell bérrendszere most januártól fog végérvényesen megbukni: 2018-tól a garantált bérminimum magasabb lesz, mint egy pályakezdő pedagógus bére, vagyis egy érettségi többet fog érni, mint egy főiskolai diploma. Akkor hol van itt a béremelés, amelyet kéthavonta bejelentenek?

– Pedig lehet mondani, hogy most ősszel zárul le a tanárok 50 százalékos béremelése, a pedagógusok már megint pénzt akarnak.
– Ha igaz a kormány állítása, hogy a pedagógusokat anyagilag és erkölcsileg meg akarja becsülni, akkor felül kell vizsgálnia a pedagógus-bértáblát, hiszen nem fizeti ki a többletmunkát, a több diplomát és a magasabb szakmai teljesítményt nem honorálja. Korábban a pedagógus-bértábla egyetlen pozitív eleme az volt, hogy a minimálbérhez kötötték a vetítési alapot, amelyből kiszámolják a fizetéseket. Ám a minimálbérhez kötést 2014 őszén eltörölték, azóta a vetítési alap változatlanul 101 500 forint. Egyébként a legutóbbi sztrájkbizottsági tárgyaláson Maruzsa Zoltán világossá tette, hogy az általunk megfogalmazott követelésekben a kormánynak nincsen szándéka változtatni: nem fogják megemelni a vetítési alapot vagy visszaállítani a pedagógusok kötelező óraszámát 22 órára. Vagyis a kormány nem enged, egy tapodtad nem haladtunk előre.

– Akkor ennyi, nem is tárgyalnak tovább?
– Egyelőre szünet van. Sokszor a szakszervezet szemére vetik, hogy miért tárgyal ezzel a kormánnyal. Nos azért, mert egy szakszervezetnek kötelessége mindent megtenni, hogy tárgyalásokon szerezzen érvényt javaslatainak. Mindeközben pedig azt is látni, hogy hiába voltak ismét figyelemfelkeltő megmozdulások a civiltörvény vagy a CEU miatt, mégsem érték el, hogy a kormány visszalépjen. Feltehetően a szakszervezeteknek is más eszközt kell keresni.

– Mi jöhet szóba, ha sem a tárgyalás, sem az erődemonstráció nem működik?
– Vannak okos, kreatív emberek a szakszervezetben, majd ki fogják találni.

– A tavalyi demonstrációs hullámkor úgy tűnt, hogy a szakszervezetek és a civilek között van valamifajta együttműködés, ebből megmaradt bármi is?
– A szakszervezetek és a civilek jól kiegészíthetik egymást, de jelenleg nem csinálunk semmi olyat, amiben egymást kellene támogatnunk. Hangsúlyoznám, hogy egészen más egy civil szervezet és egy szakszervezet. A civilek nagyon egyformán gondolkoznak azokról az ügyekről, amelyekkel foglalkoznak, homogén tömeget alkotnak. A szakszervezetben sokféle kolléga van, akik még szakmai kérdésekben sem gondolkodnak egyformán. Éppen ezért egy szakszervezetnek jóval árnyaltabban kell fogalmaznia, míg egy civil szerveződést már sokkal inkább áthatják a szakmaiság mellett a politikai felhangok.

– A PSZ tiltakozott az ellen, hogy a megfelelő pedagógusi végzettség nélkül is lehessen tanítani az iskolákban. Ha ez önöknek elfogadhatatlan, milyen utat látnak a tanárhiány azonnali csökkentésére?
– A kormány folyamatosan az oktatás minőségéről beszél, de ehhez jó szakemberek kellenének, akik megfelelő módszertani tudást szereznek meg a tanulmányaik alatt. Ha viszont valaki olyat csinál, amihez nem ért, azzal kárt okoz a gyereknek. Ezenfelül ez az intézkedés a pedagóguspálya mélységes lenézése. Ugyanis ha a kormány azt mondja, hogy bárki bemehet tanítani, azzal a pedagógusok tudását nem ismeri el. A pedagógushiányt egyébként ideig-óráig azzal lehetne megoldani, ha tovább foglalkoztatnák a nyugdíjas kollégákat. Ezzel most az a probléma, hogy ha a pedagógus tovább tanít, akkor le kell mondania a nyugdíjáról. Ha viszont ezt megtarthatnák, akkor biztosan sok, a tanításhoz még energiát érző nyugdíjas pedagógus menne vissza. Hosszabb távon viszont az utánpótlás nevelése lesz a kulcs. Bár el kell ismerni, hogy pozitív dolog a pedagógushallgatóknak járó Klebelsberg-ösztöndíj, mégsem teszi eléggé vonzóvá a pedagóguspályát.

– Elfogadta a parlament a „lex Taigetoszként” hírhedtté vált törvényt, amely a beilleszkedési, tanulási és magatartási zavarral küzdő gyermekektől elveszi a lehetőséget, hogy felmentsék őket bizonyos tantárgyakból az osztályozás alól. Ez ellen szintén tiltakozott a PSZ, de mi a gond a javaslattal?
– Azért én ezt nem nevezném „Taigetosz-törvénynek”, az életképtelen csecsemők ledobása a hegyről borzalmas dolog volt. Itt a diákokkal nem azonnal fog történni valami tragikus, hanem több évig fogják őket kínozni ezzel. Ezeket a gyerekeket kudarcra ítélték azzal a buta indokkal, hogy majd ez motiválni fogja őket a tanulásban. A pedagógusokat pedig egy lelkiismeret-furdalást okozó helyzet elé állították. Hiszen ők tudják jól, hogy a tanuló milyen teljesítményre képes, így ha tényleg értékelni akarja, akkor egyest vagy kettest fog adni neki, mert azt meg a többi osztálytárssal szemben nem teheti meg, hogy ötöst adjon. A magyar iskolarendszerrel a legnagyobb baj az, hogy azt bizonyítja be a gyerekekről, amit nem tudnak, nem pedig azt, hogy miben jók.

– A következő tanévben mi lesz a pedagógusok előtt álló legnagyobb kihívás?
– Ne gondolja senki, hogy a köznevelési rendszer átalakítása befejeződött, hiszen ott van a kilenc évfolyamos iskolák bevezetésének kérdése vagy a Nemzeti alaptanterv átalakítása. Az iskolaközpontok ügye sem tekinthető lezártnak, vagyis az, hogy a kistelepülések felső tagozatait, cizelláltan fogalmazva, „átszervezzék”. Azt jósolom, hogy az első hat osztályt meghagyják a településeken, míg a felső tagozat további két osztályát iskolaközpontokba szervezik. Abból kiindulva, ahogyan a kormány a köznevelési törvény mostani átalakítását intézte, sok jóra senki se számítson. Egyetlen pedagógus sem lehet nyugodt, mert nem tudjuk, hogy mi sül a kemencében.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.