Egyre szövevényesebb a BKK és a T-Systems közös e-jegyárusítórendszer-ügye, és felmerült, hogy a közlekedési társaság megfelelő források és engedélyek nélkül vágott bele a fejlesztésbe – állítja az Index.
Mint korábban kiderült, a BKK egy korábbi, az utcai jegykiadó automaták telepítésével és üzemben tartásával kapcsolatos szerződését utólag egészítette ki a webes jegyárusítórendszer-fejlesztési megbízásával. Az eredeti szerződésben a T-Systems kapta a jegyautomatás megbízást.
Csakhogy a jegykiadó automaták fejlesztési projektjét a főváros kezeli, mert az önkormányzat biztosítja hozzá az uniós forrást is magába foglaló pénzügyi hátteret. A BKK ebben a projektben a megvalósító, és a főváros mindvégig igen rövid pórázon tartotta.
A fővárosi közgyűlési bizottság üléseinek jegyzőkönyveiből az derül ki, hogy a jegykiadó automaták – az úgynevezett TVM, Ticket Vending Machine – projektje ügyében a szerződés legkisebb módosításait is szavazásra bocsátották. Például amikor a 2016-ban fel nem használt 100 ezer forintot átcsoportosították 2017-re, vagy amikor az addigra már háromszáz egységből álló automatahálózatot kemény 10 darab új automatával bővítették.
Ehhez képest az Index szerint a TVM-projekt módosításai közt nyoma sincs annak, hogy a főváros kérte volna egy webes e-jegy kifejlesztését, amihez idén december végéig havi 22 225 000 forint plusz áfa üzemeltetési díj tartozik, ami január 1-től valamiért havi 25 225 000 forint plusz áfára nő.
A BKK és a T-Systems közötti szerződések idén július 13-án, tehát az e-jegy bevezetése napján aláírt 3. számú módosításában található meg minden, ami az e-jegy létét kívánja alátámasztani.
Meglepő, hogy a két cég már 2016. december 22-én fejlesztési szándékmegállapodást kötött, amelyben a BKK jogi kötelezettségek nélkül támogatta a T-Systemst, hogy 2017-ben nyugodtan végezzen el fejlesztéseket a jegyrendszeren.
Az is bekerült ebbe a szerződésmódosításba, hogy a TVM részben az Európai Unió támogatásával jött létre, ezért szükség lehet utólagos szabályossági vizsgálatra a Miniszterelnökség közbeszerzési-felügyeleti főosztálya által. A BKK és a T-Systems pedig a szerződés alapján vállalta, hogy amennyiben probléma van a webes megoldással, azt úgy módosítják majd, hogy lehetővé váljon az uniós források igénybe vétele, írja a lap.
Utóbbi azért is lényeges momentum, mert az online jegy- és bérletrendszer hibái, majd a biztonsági rések feltárását kísérő sorozatos botrányok után a T-Systems azt ígérte, ősszel önköltségen továbbfejleszti a BKK-nak készített applikációt.