A médiaműveltség elsősorban a tömegkommunikációból, az internetről nyert információk kritikus kezelését jelenti, amelyhez elengedhetetlen az általános műveltség. A médiaműveltség annak képessége, hogy a kommunikáció különböző formáihoz hozzáférjünk, képesek legyünk ezeket a formákat elemezni, értékelni és előállítani.
Az NMHH az MTI-hez kedden eljuttatott közleményében azt írta: a tematikus héten az európai uniós tagállamok az álhírek felismerését is segítő médiaértés jelentőségére hívják fel a figyelmet. A félretájékoztatással szembeni harcban – bár fontos szerepet játszanak a technológiai, szabályozási lépések -, a médiaműveltség fejlesztése továbbra is kulcskérdés marad.
Közölték: a médiaműveltség európai hetében az NMHH és annak médiaértés-oktató központja, a Bűvösvölgy az álhírek elleni küzdelmet állítja középpontba. Az álhírek mennyiségét és terjedését több szereplő befolyásolja: a médiatartalom előállítója, a hírek közzétevői és továbbítói mellett meghatározó maga az értő, értelmezni tudó állampolgár.
A témában elérhető edukációs lehetőségek bővítésére a Bűvösvölgy oktatói az Urbanlegends.hu tényellenőrző oldallal együttműködve fiataloknak szóló segédanyagokat készítettek a téma áttekintéséhez, mélyebb megismeréséhez, otthoni vagy iskolai feldolgozásához. A buvosvolgy.hu/alhirek/ oldalon három életkori szakasz – 10-13 évesek, 14-16 évesek és 17-18 évesek – igényeihez igazított óraterveket érhetők el, valamint öt infografika, amely különböző szempontok szerint tekinti át az álhírek típusait, motivációit, a többi között azt, hogy mi az álhír, miként működik, hogyan ellenőrizhető, vagy mitől számít megbízhatónak a közzétevő. Az oldal tartalmai szabadon felhasználhatók, megoszthatók, az NMHH azokat Facebook-kampányban népszerűsíti, és pedagógusokhoz is eljuttatja.
Ezt azzal egészítették ki, hogy az NMHH – a felnőtt hírfogyasztók megszólításához – támogatott cikkek írására kért fel több olyan online híroldalt, amely szakmai, tematikus iránya miatt pontosan látja bizonyos típusú álhírek terjedésének a logikáját. A cikkek híres álhíreseteket dolgoznak fel, amelyekben megtévesztő, alaptalan információk okoztak kárt a gazdaságban, a gyógyításban vagy mindennapos élethelyzetekben. A cikkek a héten jelennek majd meg, a várakozások szerint több tízezer olvasót elérve.