Szabad improvizatív mozgással kísért zenehallgatás: ez a Kokas Klára zenepedagógus által kialakított és elindított foglalkozások lényege, amely holisztikus szemléletű, hiszen nemcsak a fizikai, hanem a mentális egészség megőrzésére is hat. A Kokas-módszert az országban először a budakalászi Kalász Művészeti Iskolában alkalmazták, amelynek tanítója, Reikort Ildikó lapunknak elmondta: a foglalkozások során a gyerekek a zene és a mozgás fúziójában, a képzeletüket aktivizálva élhetik meg örömeiket, bánatukat, fájdalmaikat anélkül, hogy beszélniük kellene róla.
– Az óvodások és kisiskolások sok esetben még nem tudják megfogalmazni az érzéseiket. Nem azért, mert nincs szókincsük rá, hanem mert még éretlen a pszichéjük, illetve nincs mély önismeretük. Az improvizációs mozgás kiváló közvetítőeszköz arra, hogy a pedagógus számára megmutatkozzék a gyermekek pillanatnyi mentális állapota – fogalmazott a szakember, aki Kokas Klárától tanult.
– Nagyon hamar nyilvánvalóvá vált számomra, hogy a gyerekek személyiségfejlődésén túl az egészségvédelemben is nagy szerepe van ezeknek a foglalkozásoknak – mondta Reikort Ildikó, aki egyúttal zeneterapeuta is. – A zene által a gyerekek megélhetik a destruktív érzéseiket is. Akár az agresszió-jukat is levezethetik biztonságos keretek között, miközben nem bántanak sem mást, sem önmagukat – hangsúlyozta a zeneterapeuta. A Kalász Művészeti Iskolában húsz éve folyik a Kokas-módszer oktatása, sőt azóta már a tanrendbe is bevették, majd ezt a példát követte több más iskola is az országban.
A Kokas-óra hatása a szakember szerint meghatározó a gyermekek életében. Ahogy az egymás felé irányított teljes figyelmet gyakorolják, úgy az empatikus képességük is nagymértékben fejlődik. Reikort Ildikó tovább fejlesztette a Kokas-órákat, így alakult ki a ReikArt összművészeti pedagógiai módszer, amelyet nemrég akkreditáltak. Ebben a módszerben új alkotórészek is megjelennek, mint például a hangszeres improvizáció és további dramatikus elemek.
– A technokommunikációs világban elsősorban virtuális csatornákon keresztül kommunikálunk, ahol viszont a nonverbális jelek nem jelennek meg, pedig fontosak, mert azok alkotják az információs közlés nyolcvan százalékát. A mai felnövekvő generáció sajnos egyre nehezebben tudja értelmezni az érzéseket. Ezek a módszerek ennek a feloldásában is sokat segítenek, de a speciális nevelési igényű, beilleszkedési, tanulási és magatartási problémákkal küzdő gyerekek tanításában és szociális kompetenciájuk fejlesztésé-ben is – hívta fel a figyelmet a módszer fontosságára a pedagógus. Azok a gyerekek, akik a foglalkozásokon részt vesznek, jobban tudják kezelni a lelki feltöltődésüket gátló feszültségeket – összegezte a hosszú távú hatásokat a szakember.