Csökkentené az autók számát a városban, illetve fokozatosan kitiltaná a dízelüzemű gépjárműveket Budapestről – nyilatkozta Karácsony Gergely az Info Rádiónak adott interjúban. Az ellenzéki főpolgármester választási programjának klímavállalásaira hivatkozott, majd később mégis arról beszélt, hogy Budapest légszennyezési gondjait nem elsősorban a közlekedés, hanem a peremkerületek szilárd tüzeléssel – sokszor hulladékkal – fűtő háztartásai okozzák. A Párbeszéd politikusa a pesti és budai rakpartok lezárásának tervét is megosztotta a hallgatókkal. Rossznak nevezte, hogy a belvárosi rakpartok mentén kötnek ki a komoly turisztikai bevételt termelő szálloda- és turistahajók, amelyek szerinte szintén szennyezik környezetüket. Karácsony rövid távon a hét végékre tiltaná ki a forgalmat és zöldítené a rakpartokat. Hosszabb távon pedig teljesen megszüntetné a közlekedést az észak–déli gépjárműforgalom szempontjából jelenleg kulcsfontosságú parti utakon.
A Demokratikus Koalíció nem zárkózik el Karácsony Gergely tervétől. Barkóczi Balázs szóvivő azt mondta: fontos a klímaváltozás elleni védekezés, ugyanakkor óvott az intézkedések elkapkodásától. – Bár ez fontos kérdés, teljes körű társadalmi egyeztetésnek kell megelőznie. Tehát a főpolgármester úrnak és a fővárosi testületnek előtte a budapestiekkel kell egyeztetni, már csak azért is, mert ahogy ön állította, nagyon sokan használnak dízelautót, sőt az áruszállítás is legtöbbször ilyen járművekkel történik – mondta újságírói kérdésre a politikus.

Fotó: Bach Máté
Az Euro 5-ös környezetvédelmi besorolású dízelüzemű járművek már a jelenleg hatályos fővárosi rendelet szerint is kitilthatók Budapestről szmogriadó esetén. Euro 5-ös besorolással 2014 végéig gyártották az autókat, így a legfiatalabb autó, amelyet érinthet a tiltás, ötéves lesz. A Fővárosi Közgyűlés májusi döntése szerint – amelyet egyhangúlag támogattak a képviselők – a 2018-as adatok alapján a Budapesten és 74 agglomerációs településen üzemben tartott összes benzines és dízel gépjármű 52 százaléka kerülne korlátozás alá, a dízelüzemű gépjárművek esetében viszont ez már 88 százalékot tenne ki, ami a teljes állományhoz képest 35 százalékot jelent.