Szakmai rendezvénysorozatot indított a Nemzeti Pedagógus Kar (NPK), amelynek részeként a következő hetekben a tanítók és tanárok személyesen találkozhatnak a Nemzeti alaptanterv (NAT) készítőivel, és feltehetik nekik a kérdéseiket.
A konferenciát minden megyében megrendezik, a tervek szerint a minisztérium képviselői, illetve lehetőség szerint Hajnal Gabriella miniszteri biztos részvételével – tájékoztatta lapunkat Szakál Ferenc Pál köznevelési szakértő, az NPK elnökségi tagja. Hozzátette: a tájékoztató rendezvények lezárultával kérdőíves felmérést is végeznek, összegyűjtve a gyakorló pedagógusok legfontosabb javaslatait és kérdéseit a NAT-tal kapcsolatban, majd ezt a kar eljuttatja a szaktárcához.
– Szerintem a NAT-tal kapcsolatban minden pedagógusnak fel kell tennie magának a kérdést, hogy van-e olyan, amit eddig tanított, de az új szabályozás nem ad rá lehetőséget, s hogyha van ilyen, akkor ez baj-e.

Fotó: Havran Zoltán
Illetve meg kell vizsgálni, hoz-e a NAT olyan újdonságot, amit eddig nem tanítottunk, de mostantól nem kerülhetjük meg. Én például magyartanárként azt fedeztem fel, hogy nem szerepel a kötelező olvasmányok között A kőszívű ember fiai, helyette Jókaitól A nagyenyedi két fűzfát kell elolvasni. Személy szerint ennek a váltásnak örülök, mert bármilyen nagyszerű alkotás is az előbbi, egy hetedikesnek nehéz elolvasni. Ezzel együtt be kell látni, hogy a kötelező olvasmányok körüli élénk viták gyakorlatilag megkerülhetetlenek.
Hiszen mi is az irodalomtanítás feladata? Hogy megszerettessük a gyerekekkel az olvasást? Hogy a nemzeti kultúra kincseit, az irodalomtörténet fejlődésének legfőbb alkotásait megismertessük velük? Vagy hogy a szövegértési képességeket fejlesszük? Mindhárom cél elérését más-más típusú szövegek szolgálják, ha egyensúlyt szeretnénk teremteni, akkor bizony nagyon nehéz dolga van a tananyag összeállítóinak.
Fontos azonban, hogy minden pedagógus tudja: a tanterv csak iránymutatás, és nem diktátum – hangsúlyozta a szakértő, aki szerint a tanárok sokszor hajlamosak belecsúszni abba a hibába, hogy szó szerint azt akarják megtanítani, ami a tantervben szerepel, miközben nem ez a feladatuk.