Immár teljes a Magyar Honvédség H145M típusú könnyű, többcélú katonai helikopterflottája. A huszadik gépet az Airbus bajorországi gyárából repülték át ma délután Szolnokra. Ruszin-Szendi Romulusz, a Magyar Honvédség parancsnoka a gép leszállása után elmondta: ezzel egy fontos szakasza záródott le a hazai modern katonai forgószárnyas képesség fejlesztésének. 0 A haderőfejlesztési program "él, létezik és folytatódik" – hangoztatta az altábornagy. Megjegyezte: végre a pilótáink tudnak repülni évente annyi órát, hogy az nemcsak a képességeik szinten tartásához, de a folyamatos fejlődéshez is elég. – Ez a géptípus, amelyet kaptak, átvettek, üzemeltetnek és használnak, a maga nemében a legkorszerűbben felszerelt, s vannak még ötletek közösen a gyártóval, hogyan lehet még tovább fejleszteni - közölte, majd úgy folytatta: "Legyen példa ez a fejlődés, hogy amit ígértek, terveztek, az nagy valószínűséggel valósággá válik!".
A H145M típusú helikopter kötelékben érkezett egy Mi-17-es és egy Mi-24-es helikopterrel, majd az Airbus gépet vízágyúval köszöntötte az állomány a szolnoki helikopterbázison.
A Honvédelem.hu beszámolója szerint a megrendelt húsz gép közül az utolsó donauwörthi ünnepélyes átadásán ott volt Maróth Gáspár védelmi fejlesztésekért felelős kormánybiztos, Kilián Nándor vezérőrnagy, a Magyar Honvédség Parancsnoksága (MHP) légierő haderőnemi szemlélője, valamint Sticz László vezérőrnagy, az MHP Haderőtervezési Csoportfőnökség (HTCSF) csoportfőnöke. Az átvevő delegációt Nagy László ezredes, az MHP HTCSF Légierő Hadfelszerelési Rendszerek Fejlesztési Főnökség főnöke vezette, és tagja volt Koller József dandártábornok, az MH 86. Szolnok Helikopterbázis parancsnoka, aki a helikopter átvételi eljárásában, pilótaként, a berepülési feladatban is részt vett.
A huszadik helikopter csütörtöki átvételét a donauwörthi gyár erre a célra kialakított hangárjában egy kisebb ünnepség követte, ennek során Axel Humpert, az Airbus Helicopters cég H145-programigazgatója elismerően szólt eddigi legnagyobb vásárlójuk, a Magyar Honvédség képviselőinek szakértő munkájáról, ami hozzájárult ahhoz, hogy a szállításokat még a pandémia idején is a szerződésben foglaltaknak megfelelően, időben végre tudták hajtani.
Maróth Gáspár kormánybiztos méltatta azt a kiváló együttműködést, amely a program során kialakult az Airbus és a Magyar Honvédség között. Koller József dandártábornok hangsúlyozta: a jövőben is a legjobb gazdái akarnak lenni a H145M helikoptereknek, bár mindenkinek tudnia kell, hogy az új helikoptereket nemcsak a helikopterbázis kapta, nem is a Magyar Honvédség, hanem a magyar emberek, a biztonságuk érdekében. A tábornok kiemelte: bár a mai nap egy jelentős mérföldkő, de nem az út végét jelzi, mert folytatódik a helikopteres képesség fejlesztése. A gyár hagyományainak megfelelően az „Airbus Aranykönyv” egy oldalának aláírása zárta a rendezvényt.
Mint azt a Magyar Nemzet már megírta, a Honvédelmi Minisztérium és az Airbus Helicopters képviselői 2018 júniusában írtak alá szerződést húsz darab H145M könnyű, többcélú helikopter és a kapcsolódó szolgáltatások megvásárlására. Az első két helikopter 2019 novemberében szállt le a szolnoki helikopterbázison; az esemény tiszteletére, a parancsnok vezetésével, az alakulat csaknem teljes állománya felsorakozott.
Az eltelt két évben további 18 helikopter érkezett, amelyek között van csapatszállító, kutató-mentő és tűztámogató kialakítású is. A helikopterek szállításával párhuzamosan – a kiképzési és logisztikai csomag részeként – megérkezett több ezer tartozék és alkatrész, kiképeztek kilencven műszaki üzemeltető szakembert, valamint több mint ötven pilótát. A kiszolgálóeszközökkel együtt összesen mintegy 105 milliárd forintba került ez a fejlesztés. A kiképzett szakemberek munkáját többfős gyári mentorcsoport segítette hónapokon át, ennek köszönhetően rekordidő alatt sikerült elérni, hogy a repülési és műszaki üzemeltetési, valamint minőségbiztosítási feladatokat a bázis állománya önállóan végezhesse. A helikopterek ma már éles feladatokat teljesítenek és több nemzetközi gyakorlaton is bizonyították magas szintű alkalmazhatóságukat.
A huszadik H145M helikopter átvételével a hazai modern katonai forgószárnyas-képesség kialakítása nem ért a véget, mivel a fejlesztésnek további része egy, szintén az Airbus típuscsaládba tartozó H225M típusú közepes, többcélú helikopterflotta kialakítása. A magyar H225M gépek gyártása jelenleg is folyik az Airbus Helicopters franciaországi, marignane-i üzemében.
Borítókép: Facebook/Magyar Honvéd magazin