Újabb digitális eszközöket kapnak a tanulók és a pedagógusok

A kormány a következő négy évben mintegy kétszázmilliárd forint értékben vásárol 560 ezer tanulói és 55 ezer tanári notebookot, korszerű tantermi interaktív paneleket és a diákok kreativitását, problémamegoldó képességét fejlesztő eszközöket az Európai Unió helyreállítási alapjának támogatásával. Az első 120 ezer notebook többsége már meg is érkezett az országba, kiszállításuk kezdetét vette a Klebelsberg Központ irányításával. Az eszközökből a köznevelés állami, egyházi és magánfenntartású intézményeiben tanuló több mint 55 ezer kilencedikes diák és az ezekben az intézményekben tanító több mint 55 ezer pedagógus részesül, további tízezer eszköz pedig átmenetileg iskolai számítógéptermekbe kerül. A részletekről Maruzsa Zoltán, az Emberi Erőforrások Minisztériumának köznevelésért felelős államtitkára számolt be lapunknak.

Szabó Réka Zsuzsanna
2022. 02. 16. 5:50
Kecskemét, 2014. október 20. Diákok dolgoznak az új számítógépeken az Arany János Általános Iskola informatikai termében 2014. október 20-án. Czunyiné dr. Bertalan Judit, az Emberi Erőforrások Minisztériumának köznevelésért felelős államtitkára az iskolában tartott sajtótájékoztatóján bejelentette, hogy 30 ezer új informatikai eszközt telepítenek iskolákba, majd átadta az elsők között üzembe helyezett gépeket. MTI Fotó: Ujvári Sándor Fotó: Ujvári Sándor
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Maruzsa Zoltán elmondta: a kormány 2016-ban fogadta el a digitális oktatási stratégiát, amely számos téren kijelölte a fejlesztés irányait. Ilyen volt például az elmúlt években megvalósult iskolai wifi-fejlesztés, a digitális okostankönyvek fejlesztése vagy a köznevelési intézményeknek 2018–2019-ben beszerzett mintegy százezer informatikai eszköz, amelyből akkor 45 ezer pedagógus kapott laptopot személyes használatra. Az említett fejlesztéseknek is köszönhető, hogy a világjárvány kezdetén a digitális munkarend kihívásaival összesen 350 ezer működőképes digitális eszközzel nézhetett szembe a köznevelés és a szakképzés – jelentette ki az Emberi Erőforrások Minisztériumának (Emmi) köznevelésért felelős államtitkára.

Maruzsa Zoltán kiemelte: 

a már meglévő eszközök mellé a járvány kezdetén még mintegy harmincezer eszközt vásárolt a kormány annak ellenére, hogy a világpiacon az alapanyag- és a csiphiány miatt nagyon kevés számítógép állt rendelkezésre, hiszen más országok is prioritásként kezelték az IKT-eszközök beszerzését a digitális oktatásra történő átállás feltételeinek biztosítása érdekében.

 Az államtitkár hangsúlyozta: az oktatás digitalizációjában komoly perspektíva van, ezért a magyar helyreállítási és ellenálló képességi tervben (RRF) egy nagy oktatási csomag is helyet kapott, ami az oktatás további digitalizációját célozza. Mivel a programról még folynak az egyeztetések Magyarország és az Európai Bizottság között, ezért a megvalósítás érdekében

 a kormány egyelőre saját költségvetésének terhére előlegezi meg azt a 201 milliárd forintot, amelyből idén és a következő három évben mintegy 560 ezer tanulói és 55 ezer tanári notebookot, valamint interaktív paneleket, a diákok kreativitását és problémamegoldó képességét fejlesztő eszközöket, programozható robotokat, mikroáramköröket, drónokat szeretnének vásárolni.

Maruzsa Zoltán elmondta: a 120 ezer notebook beszerzésére tavaly kiírt közbeszerzés eredményesen lezajlott,  az iskolákba történő kiszállítás jövő héten kezdődik el, kedvezményezettjei pedig az említett kilencedikes diákok és pedagógusok lesznek.

A programot koordináló Klebelsberg Központ a korábbi eszközkiosztási projektek tapasztalatainak felhasználásával hatékonyan tudja megoldani az iskolákba történő kiszállítást az állami fenntartásban működő intézményekbe, valamint a programhoz csatlakozó egyházi, nemzetiségi önkormányzati fenntartásban működő és magánoktatási intézményekbe is – tette hozzá az államtitkár.

Maruzsa Zoltán kiemelte: hazánk eszközellátottsága jónak mondható, hiszen már a járványidőszak előtti felmérések szerint is a tanulók több mint 90 százaléka eleve hozzáfért otthoni számítógéphez, és a legtöbbjüknek van olyan okos eszköze – mobiltelefon, tablet, laptop –, amelynek segítségével a világhálóra is könnyedén rácsatlakozhatnak. Mindezek mellett a kormány szeretne minden segítséget megadni ahhoz, hogy az új digitális tananyagokhoz egészen biztosan hozzáférjenek a tanulók. A most kiosztandó eszközök állami tulajdonban maradnak, de a diákok nemcsak az iskolai órákon használhatják, hanem szülői felelősségvállalás mellett haza is vihetik az eszközöket. 

A program felmenőrendszerben folytatódik, a következő tanévben az általános iskola felső tagozatán is elindítják, a cél az, hogy valamennyi, a köznevelésben 5–12. évfolyamon tanuló diák rendelkezzen ilyen notebookkal 2025 végéig.

Borítókép: Laptophasználat az iskolában (Ujvári Sándor/MTI)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.