Az ellenzéki politikus a választási kampányban azt akarta, hogy megnyerje az aktuális lájkversenyt, és ennek megfelelően a saját politikai gettónyelvén megfogalmazott tartalmakat pörgetett
– vélekedett Böcskei Balázs tegnap a Republikon Intézet által szervezett, „Fogvatartott nyilvánosság – A média szerepe a választásokon” című rendezvényen. Az Idea Intézet kutatási igazgatója szerint az országgyűlési választási kampány során a kormánypártok médiapolitizálást, míg a baloldali pártok médiatevékenységet folytattak.
– Míg az előbbi azt nézte, hogy mit akar elmondani saját politikájáról, addig a baloldal azt, hogy hogyan kerülhet címlapra – tette hozzá. Murányi András, a Párbeszéd nevű törpepárt kommunikációs igazgatója úgy vélte, több tényező befolyásolta a 2022-es országgyűlési választások eredményét. Az első tényező a kormánypártok egységes kommunikációja volt. Az ellenzék sajtója – amelyet az igazgató inkább független sajtónak hívott, megjegyezve, hogy gondolkodásuk a baloldalhoz közelít – ezzel szemben képtelen volt az egységre.
„Egy-egy üzenet különféle megközelítésből látott napvilágot. Az ellenzéknek nem volt monolitikus fegyvere”
– fejtette ki. Murányi András szerint a következő tényező az volt, hogy a baloldalnak nem volt igazi ajánlata a kampányban. Mint mondta, azzal, hogy a pártok összefogtak, megértették a választók akaratát, ám amikor a hatpárti koalíció Márki-Zay Péterrel bővült, „akkor az a munka, amit addig beletettek, ment a kukába.”
Nem lehet így választást nyerni
– A választási vereség egyik legfontosabb üzenete, hogy ilyen jelöltekkel és ilyen üzenetekkel, amelyekkel a baloldal kommunikált, nem lehet választást nyerni – jegyezte meg Boros Bánk Levente. A Nézőpont Intézet igazgatója elmondta: kutatásaik azt mutatják, hogy kiegyenlített a verseny a kormányellenes és a kormánypárti sajtó között. Kiemelte azonban, hogy a legtöbb ellenzéki médium nyereséget termel.
Ha a semmiből létrehoznak egy Telex nevű szerkesztőséget több mint száz fővel, háromszáz-ötszáz milliós induló tőkével, akkor már nem mondható az, hogy nem lehet Magyarországon ellenzéki sajtót írni, csinálni vagy akár létrehozni. Értem azt, amit hallgatunk 12 éve, hogy a Fidesz elnyomja a sajtót, de a számok nem ezt mutatják
– magyarázta. A politológus emlékeztetett: a magyar jobboldal húsz éven keresztül ámulattal figyelte, hogy a baloldali sajtó milyen koordináltan működik. – Ehhez próbált meg felnőni a politikai jobboldal. Medgyessy Pétert szokás ilyenkor idézni, aki azt mondta, hogy ha Orbán Viktornak szüksége van tévére, akkor vegyen magának – mondta. Boros Bánk Levente szerint a baloldalnak pártsajtója van, s látható, hogy egy-egy sajtóorgánumhoz melyik párt köthető.