„A baloldal lájkversenyt akart nyerni”

– A választási vereség egyik legfontosabb üzenete, hogy ilyen jelöltekkel és ilyen üzenetekkel, amelyekkel a baloldal kommunikált, nem lehet választást nyerni – jelentette ki Boros Bánk Levente, a Nézőpont Intézet igazgatója tegnap a Republikon Intézet által szervezett, „Fogvatartott nyilvánosság – A média szerepe a választásokon” című rendezvényen. A résztvevők szerint a baloldali sajtó széttöredezett volt a kampány során, míg a kormánypártok kommunikációja egységet mutatott.

2022. 06. 09. 5:50
BOROS Bánk Levente
2020.10.13. Budapest Boros Bánk Levente, a Médianéző Központ igazgatója Fotó: Kurucz Árpád Fotó: Kurucz Árpád
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az ellenzéki politikus a választási kampányban azt akarta, hogy megnyerje az aktuális lájkversenyt, és ennek megfelelően a saját politikai gettónyelvén megfogalmazott tartalmakat pörgetett

– vélekedett Böcskei Balázs tegnap a Republikon Intézet által szervezett, „Fogvatartott nyilvánosság – A média szerepe a választásokon” című rendezvényen. Az Idea Intézet kutatási igazgatója szerint az országgyűlési választási kampány során a kormánypártok médiapolitizálást, míg a baloldali pártok médiatevékenységet folytattak.

– Míg az előbbi azt nézte, hogy mit akar elmondani saját politikájáról, addig a baloldal azt, hogy hogyan kerülhet címlapra – tette hozzá. Murányi András, a Párbeszéd nevű törpepárt kommunikációs igazgatója úgy vélte, több tényező befolyásolta a 2022-es országgyűlési választások eredményét. Az első tényező a kormánypártok egységes kommunikációja volt. Az ellenzék sajtója – amelyet az igazgató inkább független sajtónak hívott, megjegyezve, hogy gondolkodásuk a baloldalhoz közelít – ezzel szemben képtelen volt az egységre.

„Egy-egy üzenet különféle megközelítésből látott napvilágot. Az ellenzéknek nem volt monolitikus fegyvere” 

– fejtette ki. Murányi András szerint a következő tényező az volt, hogy a baloldalnak nem volt igazi ajánlata a kampányban. Mint mondta, azzal, hogy a pártok összefogtak, megértették a választók akaratát, ám amikor a hatpárti koalíció Márki-Zay Péterrel bővült, „akkor az a munka, amit addig beletettek, ment a kukába.”

Nem lehet így választást nyerni

– A választási vereség egyik legfontosabb üzenete, hogy ilyen jelöltekkel és ilyen üzenetekkel, amelyekkel a baloldal kommunikált, nem lehet választást nyerni – jegyezte meg Boros Bánk Levente. A Nézőpont Intézet igazgatója elmondta: kutatásaik azt mutatják, hogy kiegyenlített a verseny a kormányellenes és a kormánypárti sajtó között. Kiemelte azonban, hogy a legtöbb ellenzéki médium nyereséget termel.

Ha a semmiből létrehoznak egy Telex nevű szerkesztőséget több mint száz fővel, háromszáz-ötszáz milliós induló tőkével, akkor már nem mondható az, hogy nem lehet Magyarországon ellenzéki sajtót írni, csinálni vagy akár létrehozni. Értem azt, amit hallgatunk 12 éve, hogy a Fidesz elnyomja a sajtót, de a számok nem ezt mutatják

– magyarázta. A politológus emlékeztetett: a magyar jobboldal húsz éven keresztül ámulattal figyelte, hogy a baloldali sajtó milyen koordináltan működik. – Ehhez próbált meg felnőni a politikai jobboldal. Medgyessy Pétert szokás ilyenkor idézni, aki azt mondta, hogy ha Orbán Viktornak szüksége van tévére, akkor vegyen magának – mondta. Boros Bánk Levente szerint a baloldalnak pártsajtója van, s látható, hogy egy-egy sajtóorgánumhoz melyik párt köthető.

– Viszont önzők voltak, s ezeket nem dobták be a közösbe. Egyébként is, az általuk kommunikált üzenetekkel bármilyen koordináltak lettek volna, akkor is bukás lett volna a vége. Esetleg ennél kisebb mértékű 

– zárta gondolatait az elemző. Urbán Ágnes, a Mérték Médiaelemző Műhely munkatársa arról beszélt, hogy szerinte a választási eredményeket elemezve nem pusztán a médiarendszerre kell koncentrálni, hanem érdemes a politikusok teljesítményét egyenként is megvizsgálni.

Borítókép: Boros Bánk Levente (Fotó: Kurucz Árpád)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.