Magyarországra jöhet a világ legnagyobb akkugyártója

Hivatalos bejelentés nem történt, de számos jel szerint Debrecenben épülhet meg a globális akkumulátorpiac legnagyobb szereplőjének, a kínai CATL-nek a legújabb európai gyártóbázisa – olvasható a Vg.hu cikkében.

Forrás: Vg.hu2022. 06. 01. 9:02
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A közelmúltban több nyilvános csatornán is arra utaló információk jelentek meg, amelyek szerint Magyarországon építhet gyárat a világ legnagyobb akkumulátorgyártó vállalata, a kínai Contemporary Amperex Technology Ltd. (CATL). A dél-koreai üzleti híroldal, a Bloter.net május elején részleteket is megosztott a projektről. 

Azt írta, hogy a CATL a nemzetközi terjeszkedése részeként egy 200 hektáros területet vásárol Magyarországon üzemtelepítés céljából. 

Ezt a számot, mivel nem hivatalos, érdemes fenntartásokkal kezelni, de összehasonlításképp: a Fejér megyei Iváncsán a dél-koreai SK Innovation egy 135 hektáron elterülő komplexumot fejleszt, amely a cég legnagyobb európai egysége, egyben Magyarország történetének legnagyobb zöldmezős beruházása.

A hazai akkumulátorpiacot ismerő forrásokra hivatkozva az újság arról számolt be, hogy a létesítmény Debrecenben valósul meg és a következő európai gyártóbázisa lesz a CATL-nek. A telephely – amely mintegy húsz kilométeres távolságban lehet a kivitelezés alatt álló BMW-gyár helyszínétől – tranzakciója befejeződhetett, a régészeti feltárások is elindultak és a gyár tervezése is zajlik. A Blotner.net a CATL magyar projektje kapcsán annak a félelmének is hangot adott, hogy a dél-koreai akkumulátorgyártók lemaradnak Kínával szemben a nemzetközi versenyben.

A CATL érkezését erősíti, hogy a világ legnagyobb üzleti közösségi hálózatán, a LinkedIn.com-on a kínai társaság álláshirdetést adott fel, amelyben Debrecent jelölte meg a munkavégzés helyszínének. 

A már passzív álláshirdetésben villamosmérnököknek kínáltak teljes munkaidős pozíciót. A toborzási leírásból az is kiderült, hogy új üzem építése kapcsán keresnek munkaerőt, első körben a vízellátás és vízelvezetés, valamint a víz- és villamosenergia-rendszer általános tervének elkészítéséhez.

Debrecen egyébként nem ismeretlen a kínai, innovatív energetikai technológiában érdekelt cégek előtt. Az idén március végén vált ismertté, hogy a kuangtungi központú Eve Energy adásvételről szóló szándéknyilatkozatot írt alá egy 45 hektáros debreceni terület megvásárlásáról. Itt szintén akkumulátorüzem jöhet létre, de a tárgyalások még nem zárultak le. A sanghaji Semcorp – amely a világpiacon vezető pozíciót tölt be az elektromos autók akkumulátoraihoz szükséges szeparátorfóliák gyártásában – szintén a Hajdú-Bihar megyei székhelyt választotta és tíz hektáron állít majd elő termékeket négy gyártósoron, évente összesen 400 millió darabot.

A leendő BMW-gyár mindkét esetben vonzó szempontnak minősülhetett. 

Nincs ez másként a CATL esetében sem, pláne hogy a napokban jelentették be, hogy a BMW az új platformjának (Neue Klasse) a tervezetten 2025-ben esedékes bevezetésével harminc százalékkal kívánja csökkenteni az elektromos járművei akkumulátor költségeit. Ennek érdekében pedig a CATL-lal kötött megállapodást. A hírek szerint az első Neue Klasse-alapokra épülő elektromos jármű a 3-as sorozat szegmensében debütál majd, és Magyarországon, a készülő debreceni üzemben szerelik össze. Az autóipari konszernek és az egyes beszállítók földrajzi közelsége értelemszerűen jelentősen csökkenti a logisztika, a szállítás és számos egyéb tényező kiadásait. A CATL nem csak itthon kereshet ilyen lehetőségeket, például az Egyesült Államokban való expanziójában is meghatározó szempont az ottani BMW-, illetve Ford-gyár szomszédsága.

Az Autopro.hu által idézett ágazati összesítés szerint a CATL 2021-ben csaknem 97 gigawattórányi kapacitást termelt lítiumion-akkumulátorokból. Ezzel mintegy 33 százalékos részesedést ért el a globális piacon, amellyel az első pozíciót foglalja el. A cég éves bázison közel 170 százalékos növekedést mutat. 

A világ három legnagyobb akkumulátorgyártójának mindegyike ázsiai. 

A második LG Energy Solution valamivel több mint 60 gigawattórás akkumulátorkapacitással, így 20,3 százalékos piaci részesedéssel bír, a harmadik Panasonic esetében ugyanez 36 gigawattóra és 12,2 százalék. A három vállalat együtt 193 gigawattórányi lítiumion-akkumulátort gyártott a piac 65,1 százalékát uralva.

Borítókép: Számos jel szerint Debrecenben épülhet meg a globális akkumulátorpiac legnagyobb szereplőjének, a kínai Contemporary Amperex Technology Ltd. (CATL) legújabb európai gyártóbázisa. A dél-koreai üzleti sajtó szerint tudvalevő, hogy a CATL százhektáros nagyságrendben vásárol területet mintegy húsz kilométerre a szintén Debrecenben megvalósuló BMW-gyártól. A LinkedInen a kínai társaság álláshirdetést adott fel, amelyben Debrecent jelölte meg a munkavégzés helyszínének. A toborzási leírásból az is kiderült, hogy egy új üzem építéséhez keresnek munkaerőt (Fotó: Vg.hu)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.