Tovább tart az e-roller-káosz Budapesten

Hiába bünteti június elejétől a főváros a Budapes-szerte elhagyott, szétdobált, balesetveszélyes elektromos rollerek üzemeltetőit, a káosz láthatóan nem csitult az elmúlt hetekben. A rollerezők közlekedési kultúrája alulmúlja a gépkocsivezetőkét és a gyalogosokét is. Találtak már e-rollert a Dunában is.

2022. 08. 01. 19:02
Budapest, 2022. május 4. Használat után szerte-széjjel hagyott elektromos rollerek Zuglóban a Fogarasi úti felüljáró alatt. Bírságot szabhatnak ki nyártól Budapest több belső kerületében a nem kijelölt helyeken parkoló mikromobilitási eszközök, így a kölcsönzött kerékpárok, elektromos rollerek után. Megkezdődhet a budapesti közösségi használatú e-rollerek és kerékpárok helyzetének rendezése, miután a fővárosi közgyűlés döntött a mikromobilitási pontok létrehozásáról, valamint a szolgáltatások működtetésének alapelveiről. Először a belső kerületekben hozzák létre azokat a pontokat, ahol lehet majd csak felvenni és leadni az eszközöket. Ha valaki nem megfelelő helyen hagyja az eszközt, akkor 5 ezer forintos bírságot kaphat - szolgáltató és használó egyaránt - naponta. MTVA/Bizományosi: Branstetter Sándor *************************** Kedves Felhasználó! Ez a fotó nem a Duna Médiaszolgáltató Zrt./MTI által készített és kiadott fényképfelvétel, így harmadik személy által támasztott bárminemű – különösen szerzői jogi, szomszédos jogi és személyiségi jogi – igényért a fotó szerzője/jogutódja közvetlenül maga áll helyt, az MTVA felelőssége e körben kizárt. Fotó: Branstetter Sándor Forrás: MTI/MTVA
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egyelőre nincs látványos változás e-roller-fronton Budapesten. Továbbra is szanaszét dobálják a használók a járművet ott, ahol éppen az megállt vagy ahol gondolják. 

Főleg a belvárosban, de újabban már a peremkerületekben is mindennapos látvány, hogy a járdán, az út mentén eldobált járműveket kerülgetik a gyalogosok.

A Közlekedésbiztonság című szakportál írja: szintlépést jelent az elektromos kétkerekűek nem rendeltetésszerű használatában, hogy már a Dunából is halásztak ki oda bedobott e-rollert, a szolgáltató azonban nem árulta el, hány gép tűnt el, és a GPS-jelük alapján hány pihenhet közülük a folyóban. A Spiegel tavaly nyári beszámolója szerint csak Kölnnél ötszáz e-rollert azonosítottak a Rajnában. A járművek kiemelése elengedhetetlen, hiszen az akkumulátor szennyezi a folyót, csakúgy mint nálunk a Dunába dobott, ismeretlen számú e-roller.

A főváros június elsejétől naponta és eszközönként ötezer forintos bírsággal sújtja a szolgáltatókat a szétdobált e-rollerekért. 

A Közlekedésbiztonság szakújságírója úgy tudja, már szabtak is ki bírságokat emiatt. A BKK ugyanakkor arról tájékoztatta a szakportált, hogy a hozzájuk érkezett visszajelzések azt sejtetik, a rendelkezés kezdi kifejteni a hatását. „A nyugati példákhoz hasonlóan Budapesten is javul az e-rollerek leparkolási gyakorlata” – írják az illetékesek, akik azt tapasztalják, hogy a szolgáltatók igyekeznek megfelelni a szabályoknak. Csak a kijelölt Mobi-pontokra helyeznek ki rollereket, és bevezették az applikációikban a kötelező parkolópontokat ott, ahol ilyen szabályozás érvényben van.

Ehhez jön még, hogy általában nem is engedik lezárni a bérlést addig, amíg a kölcsönvevő be nem állt a kijelölt Mobi-pontra. Azt ugyanis meglehetősen pontosan látják a GPS-adatok alapján, hogy az egyes gépeik éppen hol vannak. 

Más kérdés, hogy az e-rollerek helymeghatározója korántsem olyan pontos, mint amilyennek lennie kellene ahhoz, hogy egyértelmű legyen: a Mobi-ponton áll-e a járgány vagy kissé távolabb, így e pontok körül a jövőben is lehetnek szétdobált e-rollerek.

Azt már a szolgáltatók üzletpolitikája határozza meg, hogy a szerteszét hagyott rollerek után őket terhelő bírságot egyszerűen beépítik az áraikba (azaz az új szabályozás miatt emelnek a kölcsönzési díjakon) vagy áthárítják-e a bérlőkre. Az egyik szolgáltató már bevezette azt a gyakorlatot, miszerint kétezer forintos büntetést szab ki a felhasználókra a tiltott helyen parkolásért – amennyiben a szolgáltató által használt helymeghatározó rendszer érzékeli azt.

Visszatérve a Dunából előhalászott e-rollerre, azok, akik csak úgy szórakozásból szórják szét az e-rollereket – mert erre is van bőven példa – számíthatnak arra, hogy az önkormányzati rendészet vagy akár a rendőrség eljárást indít ellenük, ha rajtakapja őket. 

Ehhez persze a szolgáltatók együttműködése elengedhetetlen, hiszen a járművek GPS-jeleit ők tudják bemérni és azonosítani.

Borítókép: Szabálytalanul elhagyott e-rollerek Budapesten (Fotó: MTI)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.