Átgondolatlan sarcolás lett a parkolási reformból

Budapest külső részeit bünteti a Karácsony Gergelyék által bevezetett új parkolási rendszer. Bár a főpolgármester következetesen egységesítésről beszél, a díjak megemelése és a fizetős zónák bővítése újabb problémákat okozott városszerte. Egyes kerületek most saját szabályozással próbálnak segíteni a helyi lakosoknak.

2023. 01. 24. 5:50
20201014 MN Budapest Zugló parkolás,parkoló óra Magyar Nemzet fotó:Mirkó István Fotó: Mirkó István
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Tavaly szeptembertől radikálisan megemelte a parkolási díjakat Budapesten a fővárosi önkormányzat. Ezzel párhuzamosan egységesen négy zónára osztották a fizetős részeket, és jócskán megnövelték ezek területét. Karácsony Gergelyék következetesen egységes parkolási rendszerről beszéltek, a díjak emelésének bejelentését annak idején a helyettesére bízta a főpolgármester. Négy hónappal az új rendszer bevezetése után úgy tűnik, hogy az átgondolatlan módosításnak Budapest külső kerületei isszák meg a levét.

Parkolási káosz Újbudán

A XI. kerület kijjebb eső utcáit például elárasztották a parkoló autók, amióta megnövelték a fizetős zónákat. Újbudán ezen felül egy belső szabályozásmódosítást is elfogadtak, amelynek keretei között a kerületiek parkolását is korlátozzák, sőt az engedélyek kiváltásának díját is megnövelték. 

– Olyannyira nincs ez átgondolva, hogy más kerületek mellett Újbudán is több parkolási engedélyt adnak ki, mint amennyien laknak az adott területen 

– kommentálta lapunknak az intézkedést Junghausz Rajmund (Fidesz–KDNP) önkormányzati képviselő. Az őrmezői egyéni választókerületben megválasztott politikus elmondta, hogy a körzetét teljesen kettévágta az új parkolási fizetős zóna, az ott lakók pedig hátrányos helyzetbe kerültek a kerületen belüli autózásban is.

Junghausz Rajmund szerint a fővárosi zónabővítés hozott változást a XI. kerületi utcai, de például a kelenföldi vasútállomásnál kialakított P+R parkolók tekintetében is. – Eddig is sok autó volt, de például az, hogy este tíz óráig fizetős a parkolás a belvárosban, arra fogja ösztönözni az embereket, hogy akár egy színházi előadás miatt is itt tegyék le az autójukat. Az albérletben lakók vagy újbudai családok is tárolják ezeken az ingázók számára létrehozott parkolóhelyeken az autóikat – magyarázta a képviselő. 

 

A XI. kerület baloldali vezetése által elfogadott újbudai szabályozásról azt mondta; a helyi parkolási engedélyek kiváltásának díját az első autó esetében hatszorosára, a második esetében tizenkétszeresére emelték. A decemberi kerületi testületi ülésen a fideszes politikus egy ellenzéki színekben mandátumot szerzett képviselőtársával együtt javaslatot tett le az asztalra, amelynek értelmében ezeket a díjakat lefelezték volna.

Sok szolgáltatás bekerült ugyanis a fizetős zónába, így ezekért sok esetben a helyieknek is fizetniük kell. Hasonló a helyzet az óvodáknál is, itt is fizetni kell a szülőknek, ha csak be akarják vinni a gyermekeiket reggel vagy elhozni őket délután. Junghausz Rajmund lapunknak elmondta; közvélemény-kutatást is készítettek a helyiek között, akik szintén támogatták volna ezeket a módosításokat, a kerület baloldali vezetése azonban lesöpörte ezt a megoldást az asztalról. 

Új parkolási rend Budafokon 

A szomszédos XXII. kerületet is érintette a fizetős zónák bővülése. – Már májusban bevezettünk Budafok belvárosában egy új parkolási rendet, mert azt vettük észre az elmúlt években, hogy nagyon sokan P+R parkolóként használják a parkolóhelyeket mind a belvárosban, mind a lakótelepeken, ezt szerettük volna szabályozni – mondta el a kerületi parkolási helyzettel kapcsolatosan lapunknak Németh Zoltán (Fidesz–KDNP) alpolgármester. 

Idén márciustól pedig újabb utcákba helyeznek majd ki olyan táblákat a XXII. kerületben, amelyek értelmében 15 és 21 óra között csak a helyiek, engedéllyel hajthatnak majd be a parkolóhelyekre, amelyek az utóbbi időszakban folyamatosan tele vannak.

– Ez részben annak is a következménye, hogy egyre több területet alakítanak fizetőssé – magyarázta Németh Zoltán a szeptemberben elfogadott szabályozásra is utalva. Az alpolgármester kiemelte: a XXII. kerület Buda egyetlen olyan kerülete, ahol nincs közterületi fizetős parkolás. Elmondása szerint a pár évvel ezelőtti, a témában tartott társadalmi egyeztetésen az itt lakók elutasították, így amíg az emberek nem kérik, addig nem is szeretnének fizetőparkolást bevezetni. Jelenleg olyan módszerekkel szabályozzák a közterületi parkolást, amelyek között nem szerepel a fizetős verzió.

A pesti oldalon is probléma

– A Fidesz által 2019-ben beadott határozatot – amelyet korábban az előző testület elfogadott –, hogy minden zuglói ingyen parkolhasson a kerületben, azóta sem hajtja végre a jelenleg regnáló vezetés. Ráadásul a helyi parkolási rendszer, mint rosszul működő forgalomszabályozási eszköz, következtében a fizetős övezeten kívüli területek megteltek autókkal, szinte alig lehet parkolóhelyet találni, gyakran a helyben lakóknak is körözni kell a saját otthonaik körül – vázolta lapunk megkeresésére a XIV. kerületi helyzetet Borbély Ádám (Fidesz–KDNP) önkormányzati képviselő. A zuglói fideszes választókerületi elnök szerint a fővárosi önkormányzat által eldöntött emelésnek egyértelműen a bevételszerzés és az autósok további sarcolása a célja.

A kerületi P+R parkolók bővítését a főváros csak ígéri, a kormánynak vannak konkrét tervei ezekkel kapcsolatosan, tudtuk meg Borbély Ádámtól. Elmondása szerint már olyan hírek is szárnyra kaptak korábban, hogy a zuglói önkormányzat még a jelenlegi, a Mexikói út és Columbus utca közötti P+R parkolókat is megszüntetné.

Borítókép: Illusztráció (Fotó: Mirkó István)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.