– Ajánlás helyett átgondolt közlekedésszervezésre lenne szükség – reagált lapunk megkeresésére Gyulainé Tóth Zsuzsanna, a Magyar Autóklub jogi és érdekvédelmi bizottságának alelnöke, miután kiderült: a Levegő Munkacsoport azt javasolja a Fővárosi Közgyűlésnek többek között, hogy a parkolási díjfizetést terjesszék ki és a díjakat is emeljék meg a fővárosban. A magát civilként aposztrofáló szervezet a honlapján megjelent közleményben javasolja továbbá a belső égésű motorral hajtott robogók kitiltását Budapest belvárosából. Szerintük ugyanis egy ilyen robogó egészségkárosító szénhidrogén-kibocsátása az ezerszerese is lehet egy teherautóénak, csak rákkeltő benzolból százszor annyit bocsát ki, mint egy régebbi személyautó. Azt is ajánlják, hogy a Fővárosi Közgyűlés kezdeményezze újabb buszsávok kialakítását a fővárosba vezető utakon.
A Magyar Autóklub jogi és érdekvédelmi bizottságának alelnöke, Gyulainé Tóth Zsuzsanna szerint a munkacsoport kifogyhatatlan az ötletekből. Szerinte ez a javaslat nem felel meg a nemzetközi tendenciáknak. Hozzátette: ha végre javulna a gépjármű-közlekedés az M3-as metrófelújítás után, csökkenhetnének a dugók, amivel a levegőszennyezési mutatók is kedvezőbben alakulnának.
A Levegő Munkacsoport a közleményben kitért arra is: a fővárosi önkormányzat 2022-ben lehetőséget biztosított arra, hogy a budapesti székhelyű civil szervezetek javaslatot tegyenek a Fővárosi Közgyűlés 2023. évi munkatervének összeállításához. Mint írják, a közgyűlés két évvel ezelőtt fogadta el a Budapest Fenntartható energia és klíma akciótervét, amely célul tűzte ki, hogy 2030-ig legalább negyven százalékkal csökkenjen Budapesten az üvegházhatású gázok kibocsátása. Szerintük azóta még kevés előrelépés történt, ezért a Levegő Munkacsoport sürgeti, hogy a közgyűlés fogadjon el éves kibocsátási célértékeket és ezek elérését lehetővé tevő intézkedéseket.
Gyorsan megvalósítható lenne az Üllői út, a Bajcsy-Zsilinszky út és a Váci út forgalomcsillapítása. Az M3-as metrófelújítását követően ezeken a főutakon a buszsávot nem kellene visszaadni az autóforgalomnak, hanem fizikailag elválasztott kerékpársávot és zöld sávot lehetne létrehozni. Ehhez hasonló átalakításról már korábban is volt szó, azonban a megvalósítás idáig mindig elmaradt
– tették hozzá közleményükben.