– Milyen tapasztalatokról tud beszámolni az uniós forrásokról szóló tárgyalásokról?
– Még 2021-ben nyújtottuk be az első terveinket mind az operatív programokra, mind a helyreállítási tervre vonatkozóan. Ezeknek az egyeztetése szakértői szinten hónapokon keresztül haladt előre, és amikor elérkezett az ügy a politikai döntéshozói szintre az Európai Bizottsághoz, hirtelen csend lett. Hetek teltek el, mire a választásokat követően arra kezdtek utalgatni Brüsszelben, hogy a benyújtott terveinkről, jóllehet azok alapvetően rendben vannak, mégis csak azt követően hoznak érdemi döntést, ha bizonyos előkérdések tisztázódnak az úgynevezett kondicionalitási eljárás keretében. Ezzel kapcsolatban fontos megjegyezni, hogy nagyon érdekes a brüsszeli bürokráciának a nyelvezete, amihez sokszor kódfejtőre lenne szükség.
Mi, magyarok azok közé tartozunk, akik szeretik kimondani a lényeget, míg Brüsszelben inkább körülírják és homályban tartják a dolgokat.
De azt, hogy ténylegesen mi a probléma és mit gondolnak megoldásként, nem mondják ki. A nyár folyamán ezért azt a munkamódszert választottuk: a brüsszeli felvetésekre konkrét jogi, szövegszerű válaszokat adtunk, hogy lehetőség szerint minél konkrétabb válaszokat kapjunk, és elkerüljük azt a helyzetet, ami kialakult a lengyelek esetében, hogy a felek elbeszéltek egymás mellett. Éppen ezért tehát konkrét tervezetekről folytattunk egyeztetéseket, és miután visszaigazolást kaptunk a bizottságtól, hogy véleményük szerint megfelelőek a javaslataink, azokat benyújtottuk az Országgyűlésnek, amely elfogadta azokat. Az alkalmazott módszer meghozta eredményét, az elmúlt év végén aláírtuk az úgynevezett partnerségi megállapodást, és Magyarország helyreállítási tervére is megkaptuk az egyetértő pecsétet. Munkánkat az külön is visszaigazolta, hogy egyetlen EU-tagállam sem kapott jobb értékelést a helyreállítási tervére hazánknál. De azért, hogy
végül ne alakuljon tökéletesen minden és az Európai Bizottság megfeleljen az Európai Parlament baloldali többségének, az ő zsarolásuknak, a kondicionalitási eljárás keretében végül azt a döntést hozták Brüsszelben, hogy újabb törvénymódosításokat eszközöltek. Mivel az újabb módosítási kezdeményezések nemzeti érdekeinket nem sértik – vagy úgy is mondhatom, hogy nem fájnak nekünk –, ezért az Országgyűlés tavaszi ülésszakára további módosításokat nyújtunk be, amelyek az újabb brüsszeli jelzéseket rendezik.
– Mi a garancia arra, hogy az Európai Bizottság nem támaszt újabb feltételeket hazánkkal szemben, és nem járunk úgy, mint a lengyelek?
– Ezt a lehetőséget sohasem lehet kizárni, de bízunk abban, hogy az elmúlt bő fél évben olyan bizalomépítő lépéseket tettünk, amik arra mutatnak, ha a most kezdeményezett módosításokat végrehajtjuk, akkor utána minden akadály elhárul az elől, hogy ne csupán megállapodásunk legyen, hanem végre a forrásokat is utalják.
Azt azért fontos leszögezni, hogy egyáltalán nem vagyunk késedelemben. Az európai uniós támogatási rendszer úgy működik, hogy a magyar költségvetés mindig megelőlegezi a forrásokat a nyertes pályázóknak, a költségeket pedig utólag téríti meg az unió.
Most is így működik a pályázati rendszerünk, most is megelőlegezi a magyar költségvetés a forrásokat, és ezért már ki is tudtunk írni több, a területi kohéziót erősítő vagy a magyar gazdaságot élénkítő pályázatot.