Fúrja a baloldal a legnagyobb fővárosi zöldberuházás tervét

Az akkumulátorgyárak után újabb zöldfejlesztésnek üzent hadat a baloldal. Bár korábban szorgalmazta a főpolgármester a budapesti vasútfejlesztéseket, most mégis csatlakozott a fővárosi önkormányzat is a Déli körvasút építését meghiúsító perhez. A beruházás ellenzői környezetkárosításra hivatkoznak, Vitézy Dávid korábbi államtitkár, a Déli körvasút szorgalmazója szerint csupán álkörnyezetvédelemről van szó.

2023. 03. 04. 7:23
Budapest, 2022. november 14. Drónfelvételen a déli vasúti összekötő híd, a Rákóczi híd és a Mol épülő székháza (b) 2022. november 14-én. MTI/Máthé Zoltán Fotó: Máthé Zoltán
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Könnyen előfordulhat, hogy a milliár­dokért épített és nemrég átadott déli összekötő vasúti Duna-híd a rövidlátó álkörnyezetvédelem elég drága szobra és szimbóluma lesz

– emelte ki a közösségimédia-felületére kitett posztjában Vitézy Dávid korábbi államtitkár, a Déli körvasút szorgalmazója. Mint ismert, a beruházást az újbudai önkormányzat bíróságon támadta meg, most pedig a fővárosi önkormányzat is csatlakozott a perhez, pedig Vitézy Dávid szerint korábban Karácsony Gergely támogatta a budapesti vasútfejlesztéseket.
– Miért akarja meghiúsítani a klímavészhelyzetet hirdető Karácsony Gergely a Déli körvasút építését? – tette fel a kérdést a témával kapcsolatban a budapesti Fidesz. Az erről szóló Facebook-posztjukban úgy fogalmaztak: a főpolgármester nyilvános kommunikációjában eddig egy szó sem esett arról, hogy a fővárosi önkormányzat is csatlakozott a Déli körvasút építését meghiúsító perhez. 

Mint írják, Karácsony Gergelynek inkább fel kellene ismernie, hogy a Déli körvasút építése az ország legnagyobb zöldközlekedési beruházása. Hozzáteszik: úgy látszik azonban, hogy a főpolgármester nincs tisztában azzal, hogy a Déli körvasút megvalósításának eredménye a rendezett zöldterületek, a zajcsillapított, környezetbarát személyszállítási infrastruktúra lenne, és ezáltal egy élhető Budapest.

A Déli körvasúttal lényegében több vonat kevesebb késéssel járna, új állomások, parkok, új zajvédő falak épülnének. Ennek ellenére, az ellenzék helyteleníti az építkezést. Az újbudai polgármester, a DK-s László Imre így írt erről a közösségi oldalán: 

A Déli körvasút megépítése miatt súlyos környezetkárosításra készül az Építési és Közlekedési Minisztérium, amely beavatkozás visszafordíthatatlan károkat okozna és rontaná a környéken élők életminőségét.

– A harmadik vágány építését nem zöld-, hanem zöldmezős beruházásként tervezték. Zöldmezős, mert megszűnne egy nagy terület növényborítása, ha a terv megvalósul – emelte ki Vargha Márton, a Levegő Munkacsoport közlekedési témafelelőse az átépítés részleteiről, aki megkeresésünkre kifejtette azt is: a főváros nevében nem nyilatkozik, de

a Levegő Munkacsoport nem az ellen van, hogy a Déli körvasútnál bővítsék a vágányhálózatot. 

Szerinte az a gond, hogy a mérnökök nem álltak senkivel szóba, hanem, mivel üres területre szeretnek építkezni, ezért a fák, a zöldterület eltüntetésével kezdték a tervezést. A szakértő úgy véli, három olyan megoldás is adódik, ami sokkal kisebb ellenállást váltott volna ki az emberekből: elsőként, mint azt a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) is felvetette, a rézsűn annyi hely van, hogy ott nyugodtan elférne három vágány is. Szerinte ez a legegyszerűbb megoldás. Másodikként, fogalmazott, lehetne az északi oldalra, a Hamzsabégi útra építeni még egy vágányt, ehhez egyetlen fát sem kellene kivágni a déli oldalon. Ha a beruházónak sikerül bebizonyítania, hogy az első két megoldás megvalósíthatatlan, akkor még mindig lehet a déli oldalra egy támfalat építeni. Így, ha ki is kell vágni fákat, akkor az csak a MÁV-területről történne meg, nem a Sárbogárdi úti parkból.

Egyébként követhetetlen Karácsony Gergely úgynevezett zöldpolitikája: úgy tűnik, nem támogat konkrét zöldberuházásokat, csak hangzatos ígéreteket jelent be. Legutóbb egy klímaügynökség létrehozását harangozta be, erre Wintermantel Zsolt, a Fidesz–KDNP budapesti frakcióvezetője lapunk megkeresésére úgy reagált: 

Budapest érdekében bízom benne, hogy Karácsony Gergely klímaügynöksége sikeresebb, hatékonyabb és eredményesebb lesz, mint a klímavészhelyzet kihirdetése utáni semmittevése.

 A politikus szerint a főpolgármester zöldprogramjából és ígéreteiből eddig semmi sem valósult meg.

Borítókép: A hidat a közelmúltban építették újjá és bővítették háromvágányosra, a folytatás most kérdéses (Fotó: MTI/Máthé Zoltán)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.