Kétmillió embert is érinthet az óriásberuházás napokban eldőlő sorsa

Az öt ütemben megvalósuló projekt összköltsége 900-1000 milliárd forint.

Magyar Nemzet
Forrás: MTI2023. 04. 28. 16:10
null
Budapest, 2022. november 14. Drónfelvételen a déli vasúti összekötő híd, a Rákóczi híd és a Mol épülő székháza (b) 2022. november 14-én. MTI/Máthé Zoltán Fotó: Máthé Zoltán
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A bíróság jövő kedden dönthet a Déli körvasút-beruházás környezetvédelmi engedélyének ügyében – írta a Világgazdaság csütörtökön.

A fővárosi, az újbudai és a ferencvárosi önkormányzat civil szervezetekkel közösen kezdeményezte a projekt környezetvédelmi engedélyének visszavonását arra hivatkozva, hogy a főváros lakott területe „nem terhelhető tranzit vasúti teherforgalommal, ezért azt ki kell tiltani, és alternatív útvonalat kell biztosítani” – írta a lap.

A felperesek szorgalmazták Lázár János építési és közlekedési miniszternél, hogy a kormány vállaljon kötelezettséget a V0-s vasútvonal megvalósítására, vagyis, hogy lényegében ne a Déli körvasutat építse meg, hanem a vasúti körgyűrűt.

Nagy Bálint közlekedésért felelős államtitkár rámutatott, hogy a két projekt nem konkurense egymásnak, hanem kiegészíti egymást. 

A V0-s a következő évtizedek egyik legfontosabb kötöttpályás projektje, ami hosszú távon meghatározza Magyarország logisztikai ágazatának alakulását, ugyanakkor nemzetközi szempontból is komoly súlya van. Ha elkészül, átveszi a Déli körvasútra terhelődő teherforgalom döntő részét, így a Déli körvasút személyszállítási fókuszúvá válhat. Ez azért is lényeges, mert így a Déli körvasutat még használó teherforgalom nappal tud majd közlekedni az éjjeli órák helyett

– fogalmazott.

A hazai és uniós forrásból megvalósuló projektnek nemzetstratégiai jelentősége van, és egybevág az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) közlekedéspolitikai célkiűzésével, hogy segítse a mobilizációt és a gazdaság teljesítményét, továbbá a fenntarthatóságot azzal, hogy alternatívát kínál az autóhasználat helyett.

Az öt ütemben megvalósuló projekt összköltsége 900-1000 milliárd forint, és minden eleméhez uniós támogatásra van szükség – nyilatkozta a lapnak Kikina Artúr, az ÉKM vasúti beruházások támogatásáért felelős helyettes államtitkára. Jelenleg is tart a 440 milliárd forintos második ütem előkészítése, a Ferencváros és Kelenföld közötti vasúti pálya bővítése, amely révén a jelenlegi 18 vonat helyett a csúcsórában 32-t lehet majd mindkét irányba indítani. 

A projektről az Európai Bizottság is „szuperlatívuszokban” nyilatkozott.

 

Borítókép: Drónfelvételen a déli vasúti összekötő híd, a Rákóczi híd és a Mol épülő székháza (MTI/Máthé Zoltán)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.