Milliókból folytat háborús propagandát a Nyugati Pályán

Háborúpárti hirdetésekkel árasztotta el a Facebookot a tengerentúli pénzekből létrehozott Nyugati Pályán nevű Facebook-oldal. A blog egyenként több százezer vagy akár egymillió forint feletti összegekből finanszírozott bejegyzéseivel egyebek mellett hazánk és Lengyelország között igyekszik konfliktust gerjeszteni, de találhatók a kárpátaljai magyarokat fanatikus militaristaként jellemző írások, ahogyan például oroszgyalázó, gyűlöletkeltő tartalmak is. Az USA budapesti nagykövetségének támogatásával létrehozott oldal eddig közel 139 millió forintot költött ezekre a tartalmakra.

Munkatársunktól
2023. 04. 27. 4:44
Ukrainian soldiers on the frontline in Donetsk Oblast
DONETSK OBLAST, UKRAINE - APRIL 20: Ukrainian soldiers of the 57th Brigade fire a mortar in the direction of Bakhmut, in Donetsk Oblast, Ukraine on April 20, 2023. Diego Herrera Carcedo / Anadolu Agency (Photo by Diego Herrera Carcedo / ANADOLU AGENCY / Anadolu Agency via AFP) Fotó: Diego Herrera Carcedo / ANADOLU AGENCY / AFP
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az amerikai pénzekből finanszírozott, háborúpárti plakátkampányt elindító Nyugati Pályán a közösségi médiában is milliókból népszerűsít agresszív, militarista jelszavakkal tűzdelt propagandaanyagokat. A Facebookon és az Instagramon működő oldalt az Amerikai Egyesült Államok budapesti nagykövetségének támogatásával hozták létre, s a 2020 februárjában alapított, nagyjából harmincezer követővel rendelkező blog közel 139 millió forintot költött hirdetésekre, amivel a 13. helyet foglalják el a rangsorban. Ezen hirdetések egy része közvetett vagy közvetlen módon azt sugallja, hogy Magyarországnak és a magyar embereknek is be kell kapcsolódniuk a háborúba.

A Nyugati Pályán egyenként is milliós összegeket fordított háborúpárti Facebook-hirdetésekre, amelyek megjelenésszámai is jellemzően meghaladták az egymilliót.

Ötszázezer forint körül költöttek arra a bejegyzésre, amely szerint „a Putyin-rezsim hatezer gyermeket deportált Ukrajnából”, amiért a Nemzetközi Törvényszék (ICC) elfogatóparancsot adott ki az orosz vezető ellen. „Az orosz hadsereg tudatosan és szervezetten terrorizálja az ukrán civil lakosságot. Rendszeresek a kínzások, az orosz katonák által elkövetett nemi erőszak, és a gyerekek deportálása” – írták a hirdetésben, amely 900 ezer-egymillió alkalommal jelent meg.

Egy másik bejegyzésben a legfőbb V4-es szövetségesünkkel igyekeztek szembefordítani hazánkat. „Lengyel barátaink már rájöttek! Már a lengyelek is tudják, hogy az EU és a NATO nélkül nincs gazdasági és katonai biztonságuk. Mára a magyar kormány az egyetlen Európában, amely Brüsszellel konfrontálódik és Moszkvában bízik” – áll a nagyjából 1,4 millió alkalommal megjelent hirdetésben, amelyre körülbelül 1,1 millió forintot költöttek.

 

Közcím: Kihasználják a magyarokat 

 

Több fegyverfogásra buzdító bejegyzésben a kárpátaljai magyarokat is háborúpártinak igyekeztek feltüntetni: „Ezt a videót mindenkinek látnia kell! Az ungvári Fábián Tímea a Kárpátaljai Népi Együttes hegedűművésze. Látva a rengeteg szenvedést, amelyet az orosz invázió okoz, kötelességének érezte, hogy a hegedűjét fegyverre cserélje és megvédje a hazáját. Ezért beállt harcolni az ukrán hadseregbe. […] Ezért fontos, hogy minél többen lássák, mit élnek át és hogyan viszonyulnak a háborúhoz a kárpátaljai magyarok” – áll az egyik, körülbelül félmillió forintból meghirdetett tartalomban, amely nagyjából egymilliószor jelent meg.

Egy másik hasonló, 600-700 ezer forint körüli összegből népszerűsített hirdetésben szintén a kárpátaljai katonák üzenetéből készítettek háborús propagandát: „Egy percig sem volt kérdéses, ha kell, életem árán is megvédem a családomat” – idézték Fegyír Sándor, magyar származású lakost a Kárpáti Igaz Szónak adott interjúból. A férfi állítólag az orosz invázió első napján jelentkezett önkéntesnek az ukrán hadseregbe. A „lövészárok-professzorként” emlegetett Fegyír a bejegyzés szerint azért kapta ezt az elnevezést, mert az Ungvári Nemzeti Egyetem tanáraként még a frontról is megtartja az előadásait a mobiltelefonján.

Egy még ennél is szürreálisabb és gyermeteg okfejtésben az amerikai tengerészgyalogságnál alkalmazott navahó indiánokhoz is hasonlították Fegyírt annak kapcsán, hogy olyan nyelvet beszél, amelyet az oroszok nem értenek.

 

közcím: Oroszgyalázás

 

A bejegyzésben a hasonló hangvételű írásokban megszokott oroszgyalázó elemek is előkerültek: „Ha mi nem állítjuk meg az oroszokat, akkor Magyarország, Szlovákia, Csehország, Lengyelország következik. Az orosz vezetés nem ismer határokat, kizárólag a pofonokból ért! Az orosz hadseregben nem ismernek olyan fogalmakat, mint tolerancia, emberség és együttérzés”. A hirdetés megjelenésszáma 1,3 millió körüli.

Nagyjából félmillió forintot fordítottak arra az ugyancsak 1,3 milliószor megjelentetett reklámanyagra, amelyben Európa védőbástyáinak nevezték az ukrán katonákat: „Most az ukránok védik Európát és benne minket, magyarokat is az orosz birodalom terjeszkedésétől.” Egy erre hajazó másik üzenetet pedig hozzávetőlegesen negyedmillióból hirdettek meg, a megjelenésszáma pedig 550–625 ezer körül mozgott. „Magyarország érdeke, hogy Ukrajna feltartóztassa és visszaverje az orosz katonai agressziót” – szól a bejegyzés fő üzenete.

 

közcím: Háborúval a békéért

 

Egy másik bejegyzés a háború gyors befejezését sürgeti, ám a békét nem fegyverszünet útján, hanem katonailag kívánják elérni. A hirdetésre elköltött összeg meghaladja az egymillió forintot, s a megjelenésszám is millió fölött van.

Mint korábban megírtuk, Nyugati Pályán a Splendidea Communications Kft. üzemeltetésével működik. Az amerikai támogatású propagandaoldalt működtető kft. 2002. szeptember 20-án jött létre, jelenleg 24 főt foglalkoztat, és fő tevékenysége PR, kommunikáció. A legutóbbi pénzügyi adatok szerint 2021-ben közel 300 millió forint nettó árbevételt értek el, ami 27,58 százalékkal haladta meg az előző évit.

A Splendidea korábban Privy Council Tanácsadó Kft. néven működött, és több szálon is kapcsolódik a baloldali elithez. A Privy része volt annak a Capital Group Zrt.-nek, amely cégcsoport egyik oszlopos tagja volt a Political Capital, amely szintén kormányellenes elemzésekkel foglalkozik. A baloldali politikai tanácsadó intézet, amely 2002-től előbb az egykori SZDSZ-hez állt közel. A Political Capital-csoport egyébként 2006 és 2010 között számos megbízást kapott a Gyurcsány-kormánytól, így a céghez több mint 430 millió forint érkezett. Ennek egy része, 190 millió forint a Nemzetbiztonsági Hivataltól származott.

 

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.