Kilenc hónapja, tavaly szeptember végén alakította meg árnyékkormányát Dobrev Klára. A téma sokáig uralta a politikai közbeszédet, amire Gyurcsány Ferencék rá is erősítettek azzal, hogy az igazi Kormányinfó mintájára, nagyjából kéthetente ők is elkezdtek úgynevezett árnyékkormányinfókat tartani. Az idő múlásával azonban ezek egyre ritkábbakká váltak, és feltűnő módon éppen a baloldali média vált érdektelenné az itt elhangzottakkal és egyáltalán az árnyékkormánnyal kapcsolatban. Sőt manapság egyre több baloldali szakértő, közgazdász bírálja az árnyékkormány javaslatait, például azt, hogy az áfacsökkentéssel orvosolni lehetne a háború okozta inflációt.
Kifulladtak
– Az árnyékkormány mint kommunikációs termék egyértelműen kifulladt. Egyrészt azért, mert nem volt alaposan végiggondolva, másrészt, mert nem tették bele a politikai munkát – mondta Kiszelly Zoltán.
Mint a politológus fogalmazott, a DK az egyszeri vállalkozó szokásos hibáját követte el, akinek az üzleti terve csak a termék bemutatásáig tartott, ám a következő lépésre, annak széles körű értékesítésére már nem gondolt. A Századvég Politikai Elemzések Központjának igazgatója a politikai munkával kapcsolatban pedig rámutatott: a nyugati árnyékkormányok lényege, hogy azok árnyékminiszterein keresztül újabb különböző társadalmi, választói csoportokat szólítanak meg, vonzanak be.
– Dobrev Klára árnyékkormánya azonban nem töltötte be ezt a funkcióját, árnyékminisztereiről alig hallunk, sőt többen közülük korábban többet szerepeltek például az ATV-ben, mint manapság – mondta Kiszelly Zoltán. Hozzátette:
mivel az árnyékminiszterek nem nőttek bele a szerepükbe, nem is hoztak a DK számára nagyságrenddel több támogatottságot.
– A DK korábban nyolc-tíz százalékon állt, most tíz-tizenkét százalékról beszélhetünk, ami akár hibahatár is lehet. Bár az árnyékkormány mint kommunikációs termék nem volt rossz, amit Gyurcsány Ferencék ráadásul elsőként és egyedüliként alkalmaztak az ellenzéki oldalon, mégsem hozott valóban nagyságrendbeli növekedést számukra – mondta Kiszelly.
Mint összegzett: a termék kifutotta magát, nem hozta meg az áttörést, maradt az üvegplafon a DK felett, amely ezért ősztől komoly politikai és kommunikációs kihívással szembesül.
Saját propagandájuk foglyai
Arról, hogy árnyékkormánya hatalomra jutását Dobrev Klára az EU-s pénzek visszatartásától, illetve a háborús helyzettől remélte, Kiszelly Zoltán úgy vélekedett: a baloldal, ezen belül a DK is elhiszi saját propagandáját, miszerint az uniós pénzek nélkül a NER összeomlik, illetve hogy valamilyen külső segítség, körülmény megbuktathatja a demokratikusan megválasztott Orbán-kormányt.
A Fidesz újabb és újabb kétharmados győzelme után a baloldal megmondóemberei őszintébb pillanataikban elismerik, hogy a külföldre várással az ellenzék mentesíteni akarja magát a politikai munka alól. Azt hiszik, hogy nem kell dolgozniuk, hálózatot építeniük, támogatottságot szerezniük, a Nyugat majd elintézi, hogy a kormány megbukjon. Ám ez nincs így
− fogalmazott.